تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
آیت‌الله علی خامنه‌ای:

«آموزش علوم انسانی نگران کننده است»

آیت‌الله علی خامنه‌ای با ابراز نگرانی از تحصیل بیش از دو میلیون نفر در رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه‌ها گفت که آموزش این علوم «منجر به ترویج شکاکیت و تردید در مبانى دینى و اعتقادى» می‌شود.

آقای خامنه‌ای روز گذشته (یکشنبه) در جمع شماری از استادان، اعضای هیات‌های علمی و رؤسای دانشگاه‌های ایران گفت که حدود دو میلیون نفر از سه و نیم میلیون دانشجو در ایران در رشته علوم انسانی تحصیل می‌کنند که این مسئله مایه «نگرانی» است.

به گفته رهبر جمهوری اسلامی، «توانایی مراکز علمی و دانشگاه‌ها و تعداد اساتید مبرز و معتقد به جهان‌بینی اسلامی» در حد این تعداد دانشجو نیست و دولت، مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی به این موضوع رسیدگی کند.

آقای خامنه‌ای از آموزش بسیاری از علوم انسانی در دانشگاه‌ها نیز انتقاد کرد و افزود: «بسیاری از علوم انسانی مبتنی بر فلسفه‌هایی است که مبانی آنها مادی‌گری و بی‌اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی است.»


افطار دانشگاهیان و آقای خامنه‌ای

وی اظهار داشت که «آموزش این علوم انسانی در دانشگاه‌ها منجر به ترویج شکاکیت و تردید در مبانی دینی و اعتقادی خواهد شد.»

رهبر جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان گفت که دانشجویان و جوانان باید «تعبد و تدین بیشتری» داشته باشند و در این صورت است که «عمل، رفتار و فکر آنها از آسیب کمتری برخوردار خواهد بود و جامعه، بهره بیشتری از آنان خواهد برد.»

آقای خامنه‌ای یکی از طرفداران اسلامی کردن دانشگاه‌ها و بازبینی در متون تدریسی علوم انسانی است که به گفته او از تئوری‌های غربی نشات گرفته است.

اظهارات وی یک هفته پس از آنکه در جلسه محاکمه برخی معترضان به نتیجه انتخابات به نقل از سعید حجاریان متنی در رد برخی از متون علوم انسانی قرائت شد، ایراد می‌شود.

در این جلسه به نقل از آقای حجاریان گفته شد تدریس علوم انحرافی در دانشگاه‌ها، دسترسی دانشگاهیان به کتب و منابع علمی متنوع و استخدام اساتید تحصیل کرده به خصوص تحصیل‌کردگان در دانشگاه‌های خارج، عامل رواج دیدگاه‌هایی است که با شرایط ایران سازگاری ندارد.

«بسیاری از علوم انسانی مبتنی بر فلسفه‌هایی است که مبانی آنها مادی‌گری و بی‌اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی است»

حجاریان که به عنوان نظریه‌پرداز سیاسی در ایران شناخته می‌شود، در این جلسه با انتقاد از نظریه‌های ماکس وبر، آنها را بی‌ارتباط با شرایط ایران توصیف کرد و گفت: «نظام ولایت فقیه، مشروعیت خود را از ناحیه امام زمان (عج) می‌گیرد.»

به گفته حجاریان در دادگاه، تدریس نظریه‌های علوم انسانی در دانشگاه‌های ایران یکی از عوامل ضایعات و صدمات به اموال عمومی در جریان انتخابات اخیر بوده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای نیز در بخش دیگری از سخنان خود، حوادث پس از انتخابات را «آزمون سیاسی تعیین کننده» توصیف کرد که نظام جمهوری اسلامی با استفاده از «ظرفیت بالای خود توانست بر این مسائل فائق آید.»

آقای خامنه‌ای اعتراض‌ها پس از اعلام نتیجه انتخابات را ناشی از «آزادی‌های مختلف» در نظام اسلامی دانست و اظهار داشت که آزادی «غیرواقعی» و مورد نظر غرب را «مطلقا» قبول ندارد.

او اساتید دانشگاه‌ها را «فرماندهان جبهه جنگ نرم» خواند و گفت: «فرماندهان این جبهه باید با شناخت مسائل کلان، شناسایی دشمن و کشف اهداف او، طراحی کلان انجام دهند و براساس این طراحی حرکت کنند.»

رهبر جمهوری اسلامی چندی پیش در دیدار با دانشجویان، آنها را «افسران جبهه جنگ نرم» خوانده بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

واي بر ما با اين رهبر...

-- كيان ، Aug 31, 2009

ين آقا تصور مي‌كند مشكل از علوم انساني است. اما بايد متوج شود كه علم فارغ از تمايلات انساني ذاتاً ضد ديكتاتوري است.

-- محمد ، Aug 31, 2009

آقای خامنه ای دیر به فکر انجام این کار افتادند . خوشبختانه آب از جوی رفت .

-- بابک ، Aug 31, 2009

... وفقط و فقط غرق شوید در علوم دینی!
سید علی خیلی مترقی بود و ما خبر نداشتیم.

-- بیرهبر ، Aug 31, 2009

نتیجه علوم انسانی ترویجی وکاربردی جناب خامنه ای وهمراهان جامعه ای است که 11 میلیون پرونده قضایی درجریان ششمین تورم دنیا بالاترین خط فقر صنایع ورشکسته به تقصیر بیشترین میزان واردات وواردات قاچاق ازاسکله های غیر مجاز"به قیمت تخریب صنایع وبیکاری ومشتقات آن" دخالت بخشی از حکومت در قاچاق مواد مخدر "به روایت سایت قبلی محسن رضایی" بیکاری گسترده فساد آشکار بالاترین نرخها درخودکشی جرایم تصادفات زندانیان بهداشت همگانی خشونت علیه هموطنان به دلیل اعترضات مسالمت آمیز بی قانونی وجنایات بسیار هولناک...نتیجه آن است. اعتراف جمیع عوامل حکومت به بیمار بودن اقتصاد وجامعه وسایر ارکان آن و..آقای خامنه ای حالت کنونی ام القرای ادعایی تحت هدایت خودشان را منصفانه کنار ادعاهای دوران انقلابیگری خود وهمتایان شان قرار دهند "این آن جامعه آرمانی موعود است؟"یک بار تحت عنوان انقلاب فرهنگی دانشگاه ها بسته شد نتیجه چه بود ؟ پس اگر منافع ما وخلسه قدرت اجازه میدهد واگر به خدایی که رضایت اورا مدنظر داریم واقعا معتقدیم اعتراف کنیم که در اداره امور وتحقق آرمانها به شدت شکست خورده ایم وبا پذیرفتن حقوق همه ملت خود آغاز کننده اصلاحات باشیم واز دامن زدن به استداد وخشونت که نتیجه ان تخریب یا چند پارگی کشور خواهد بود پرهیز کنیم "حبیب نی چی"

-- بدون نام ، Aug 31, 2009

افطار با آقا بالاسر.

-- بیدین ، Aug 31, 2009

ملا علی خامنه ای بدرستی میداند که پیشرفت آموزش علوم انسانی در جامعه برای حاکمیت اسلامی نگران کننده است. بسط حوزه های قران خوانی بجای دانشگاههای علمی و دین بهترین وسیله ساکت نگه داشتن عوام است. وقتی جوانان در دانشگاهها بیشتر آگاه بشوند ، کمتر از آخوندحرف شنوائی و بیشتر به استاد و معلم و منطق توجه خواهند داشت.

-- حافظه تاریخ ، Aug 31, 2009

والا چی بگم؟؟؟؟

-- بدون نام ، Aug 31, 2009

کلا در دانشگاه ها را باید بست. آموزش دبستانی دختران هم بی دینی و بی اسلامی می آورد. فکر کردن هم همینطور. کلا مغز را باید تعطیل کرد. کتاب که اصلا غیر اسلامی است. علم مال کفار است. معلوم نیست چرا سعی کردند ما را از بهشت آخوندی قاجار درآورند و با دانستن و دانشگاه آلوده کنند. مرگ بر باعث و بانی آن. زنده باد ندانستن و نیاموختن. مرگ بر مغز. مرگ بر فهم. مرگ بر شعور.

-- درجه‌دار جبهه نفهمی ، Aug 31, 2009

عالیه! این ها همه نشون میده سرنگونی جمهوری اسلامی نزدیکه. بچرخ تا بچرخیم آقای آیت الله!

-- خس و خاشاک ، Aug 31, 2009

عجب نظامی ، تمامی افسرا ن و فرماندهان لایقش در زندان آب خنک می خورند ، جناب خامنه ای با این اوصاف رهبری از خود احمقتر در این گیتی سراغ داری ؟

-- ناصر ، Aug 31, 2009

آقا سوراخ دعا را گم کرده، اشکال از علوم انسانی نیست اشکال از اسلام است.

-- کاوه ، Aug 31, 2009

اقایان در حوزه های دینی نیز جایی ندارند

-- بدون نام ، Aug 31, 2009

و چنين است و بود

که کتاب ِ لغت نيز
به بازجويان سپرده شد
تا هر واژه را که معنايي داشت
به بند کشند
و واژه‌گان ِ بي‌آرِش را
به شاعران بگذارند.
و واژه‌ها
به گنه‌کار و بي‌گناه
تقسيم شد،
به آزاده و بي‌معني
سياسي و بي‌معني
نمادين و بي‌معني
ناروا و بي‌معني. ــ

و شاعران

از بي‌آرِش‌ترين ِ الفاظ
چندان گناه‌واژه تراشيدند
که بازجويان ِ به‌تنگ‌آمده
شيوه ديگر کردند،
و از آن پس،
سخن‌گفتن
نفس ِ جنايت شد.
احمد شاملو 1363

-- مهدی ، Aug 31, 2009

بخدا خیلی تیکه است این رهبری! مثه جیگر میمونه! آدم میخواد درجا کبابش کنه! ما فکر میکردیم مشکل دانشجو جماعت کمبود مثلا باتوم یا چیزای این شکلیه که حضرت رهبری مرحمت فرمودند. خب حالا مثه اینکه تغییر عقیده دادند! مثه جیگرمیمونه فقط!

-- اورینب ، Aug 31, 2009

سی سال است حکومت ایران سعی در اسلامی کردن علوم انسانی دارد و نهادهای متعدد علمی و شبه علمی را در این راستا تاسیس کرده است اما در این زمینه هیچ موفقیتی کسب نکرده است. و مطمین باشید بعد از این نیز کسب نخواهد کرد

-- باقر ، Aug 31, 2009

بين ان همه مثلا استاد دانشگاه يك نفر استاد نبود كه حرفي بزند؟!

-- يك خس و خاشاك ديگر ، Aug 31, 2009

سلام
فکر میکنم آقای خامنه ای فیلم و کتاب شیاطین و فرشتگان اثر دن براون رو دیده...
تو اون دین هم کلیسا قاطعانه دین رو به کفر گویی محکوم میکنه چرا که هرچه علم پیشرفت میکنه سوالات پیداش زمین و انسان و... جواب قاطع پیدا میکنه و کلیسا و مسجد و مبعد و... کمرنگ و کمرنگ تر میشن

-- خس و خاشاک ، Aug 31, 2009

حاج علی مفسد و جنایتکار و بی آبرو و بی وجدان، «آموزش علوم انسانی در دانشگاه ها منجر به ترویج شکاکیت و تردید در مبانی دینی و اعتقادی خواهد شد.» مسلم است، ای حیله گر! علم و دانش بر پایه شکاکیت و تردید بنا شده است، در غیر اینصورت علم نخواهد بود و پیشرفتی رخ نخواهد داد. منظور این عقب افتاده .... که نام رهبری را هم به یدک می کشد، این است که آموزش علوم انسانی را جمع کنید و به جای آن، آموزش وآمیزش حیوانات وحشی و خرافات دینی را تدریس کنید، که چه گونه باید به انسان هایی که با علم و مسائل امروز سر و کار دارند، با باتوم و بطری و چماق تجاوز کرد و سپس آنها را کشت. این است روح و محتویات دین اسلام! خرافات، حیله گری، تزویر، دروغ، تقلب، دزدی، سرکوب، شکنجه و قتل و ترور دگراندیشان. این عقب افتاده گان و مفلوکان، خواهان بازگشت به دوران نظام قبیله ای اعراب بادیه نشین هستند! چون از درک مسائل امروز عاجزند. این حکم و دستور دیگری است برای موج تازه دستگیری ها و شکنجه ها و تجاوزات ها و کشتار دانشجویان و دگراندیشان با آغاز سال تحصیلی جدید.
حاج علی ....، این دفعه را کور خوانده ای! تو خودکامه با سخنانی که در نماز جمعه «بخوان نماز تزویر و ریا» بیان کردی، حکم قتل نظام فاسد اسلامی را صادر کردی.
بی شرمان عقبگرای نظام اسلامی فاسد و منفور،

-- Maflokan Nezam Eslami ، Aug 31, 2009

آغاز رنسانس اسلامی ...

-- آرش ، Aug 31, 2009

این حرف به معنای واقعی‌ مشمئز کننده است. تاریخ دوباره تکرار میشود و به نظر من این حرف یعنی‌ شروع انقلاب فرهنگی‌ ۲ در جمهوری اسلامی یا به معنی‌ واقعی‌ تر حکومت اسلامی است. هدف این آقایان از این کار‌ها کشیدن دیوار به دور کشور و پر کردن ذهن مردم با مزخرفات دینی مربوط به ۱۴۰۰ سال پیش هست.

-- mehrnoosh ، Aug 31, 2009

تمامی مفتشین قرون های گذشته که مردم را بنام پوچ جادوگری بنام مذهب و کلیسا زنده میسوزاندند دست اینچنین رهبری را میبوسند!
موسی

-- بدون نام ، Aug 31, 2009

مثل این که این دفعه جنسش خیلی توپ بوده. علی آقا به مکتب نمی رفت وقتی می رفت، جمعه می رفت.

-- محمود احمقی نژاد ، Aug 31, 2009

جمهوری اسلامی در این مدت نگاهی به کارنامه سی ساله خود کرده و راست و حسینی دیده هر چه زور زده، هر چه انقلاب فرهنگی کرده، کنفرانس و همایش و کلاس های غرب شناسی برگذار کرده و زرشناس ها و پور ازغدی ها و غرب شناسان بی سواد را به دانشگاه ها فرستاده بازهم نتوانسته است اندکی از شان و منزلت علوم انسانی غربی در نزد دانشجویان بکاهد. پس بایستی هم اینگونه به چه کنم چه کنم بیفتد. وقتی نتوانی در دانشگاه و در کنفرانس های بیشمار نبردی فکری را پیروز شوی مجبوری دادگاهی صحرایی برپا کنی و از وبر و هابرماس انتقام بگیری. جمهوری اسلامی در دادگاه و از زبان حجاریان خواست از علوم انسانی غربی و واقعی انتقام بگیرد اما کیست که نداند که این عمل جمهوری اسلامی بیش از آنکه نوعی انتقام گیری باشد چیزی شبیه خودارضایی است. ......

-- محمد ، Aug 31, 2009

سلام
این نشان از تیز بینی آقای خامنه ای دارد
من مثال عینی برای شما میزنم
در چند سال اخیر به حول قوه الهی دانشکده الهیات دانشگاه تهران مرتد تحویل جامعه داده است که به قرار زیر است یک مسیحی یک زرتشتی .
پس ببینید مشکل از کجا ناشی میشود وقتی در دانشکده الهیات بی دینی ترویج میشود جایی که ساخته شده است برای ترویج دین پس باید گفت وا مصیبتا که اسلام در خطر است

-- سلام ، Aug 31, 2009

حاج علی بی آبرو و حیله گر این مطلب را خوب گرفته!؟«بسیاری از علوم انسانی مبتنی بر فلسفه هایی است که مبانی آنها مادی گری و بی‌اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی است.» چون علم و دانش یعنی، زیر سئوال بردن همه چیز و همه کس، حتی خدا! چه برسد به پیغمبر و امام و این حرف ها. زمانیکه علم و دانش وارد شود، اخوندها های عمامه دار و بدون عمامه باید بساط خود را جمع کنند و مثل گذشته ها، بروند گدایی، البته زیر نام و پوشش، خمس و زکات و منبر و مسجد و حجره و امامزاده و دفتر ازدواج و طلاق و انواع واقسام دفترهای معاملات ملک و ماشین و دعاخوانی در قبرستان ها.
سارمان نتایج اعتقادی و تعالیم اسلامی،

-- Taalim Eslami ، Aug 31, 2009

قرآن میفرماید:
فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون الاحسنه
بشارت باد بر کسانی که همه حرفها را گوش کرده و از برترین آنها پیروی میکنند.
ایشان میفرمایند:
در زندان اسلام همه آزادند

-- بدون نام ، Sep 1, 2009

خوب این هم از پاشنه اشیل دیکتاتور، خود نادانش رسما اعلام کرد.

-- بدون نام ، Sep 1, 2009

ایشان راست میگوید این رژیم فقط به حوزه های علمیه از نوع حوزه شهید شاه آبادی (آنهائی که فکر میکنند موضوع تجاوز پدیده جدیدی است بهتر است در مورد سابقه این حوزه علمیه واقع در نظام آباد تهران که با افتضاح کاری علما ی اعظام در آن محل مجبور به تعطیلی این عشرتکده اسلامی که به زن و مرد رحم نمیکردند شدند) برای تربیت سربازان گمنام رهبری در کهریزک ایشان باید چنین مراکزی را با پول خون این ملت دایر کند تا به با رافت اسلامی با مردم برخورد نمایند وقتی کشور توسط ضد انسانی ترن حکومت جهان اشغال شده است چه احتیاجی به علوم انسانی داریم که باعث بیداری ملت میشود ومزاحمت در راه رسیدن ایشان به هدف اصلی یا همان سلاح کشتار جمعی میشود.

-- نادره ، Sep 1, 2009

chi bayad beran bekhonan khob? chetore hame saremon ro bezarim bemirim onvaght be ki mikhad chejor hokmati kone . man motaghedam in adam yek chizi khorde toye saresh, maskharast afsarane jebhe va farmandarane jebhe chiye , cheghadr jang jang jang doshman doshman hichki doshmane ma nist gheyre in kaftara mikhad fekre hamaro masmom kone shologh bazi. doshma nkiye? jebhe kojast? ma mikhaym ZENDEGI konim

-- بدون نام ، Sep 3, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)