تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اعتراض به ادامه «ستاره‌دار شدن» دانشجویان

سازمان دانش‌آموختگان ایران اسلامی(ادوار تحکیم وحدت) نسبت به «دور جدید ستاره‌دار شدن» دانشجویان در ایران اعتراض کرد.

در بیانیه این سازمان که پس از اعلام نتایج کارشناسی ارشد دانشگاه‌ها منتشر شده، آمده است که «جمع کثیری از فعالان دانشجویی» باوجود کسب رتبه‌های ممتاز، به دلایل «عقیدتی» مردود اعلام شده‌اند.

ادوار تحکیم وحدت «وجود صدها دانشجوی ستاره‌دار و محروم از تحصیل» را گواه روشنی بر «سیاست حذفی و اظهارات کذب دولتمردان» دانسته است.

به نوشته ادوار، این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که محمود احمدی‌نژاد درست چند ماه پیش، در کنار «ده‌ها ادعای دروغ در هنگام تبلیغات انتخابات، ادعا کرده بود که وجود دانشجویان ستاره‌دار در دولت او و همچنین ممانعت از تحصیل دانشجویان در مقاطع بالاتر، به دلایل سیاسی و عقیدتی توسط دولت، کذب محض است.»


این سازمان، به طرح «اعطای سهمیه ۴۰ درصدی به دانشجویان بسیجی» نیز انتقاد کرده و افزوده است: «ده‌ها طرح پیدا و پنهان دیگر به منظور تصفیه سیاسی دانشگاه‌ها از دانشجویان و اساتید منتقد و مستقل، همگی نشان ازعزم جدی دولت کودتا در پیگری و ادامه آپارتاید علمی درکشور دارد.»

این بیانیه، هدف از این اقدامات را «مختص نمودن تحصیل تنها به وابستگان، وفاداران و مجیزگویان دولت» دانسته و افزوده است که «نمونه آن را تنها در دولت‌هایی مانند دولت آفریقای جنوبی در زمان آپارتاید شاهد بودیم.»

ادوار تحکیم وحدت در عین حال، نسبت به «تحت فشار قرار دادن دانشجویان ستاره‌دار برای اعتراف‌های ساختگی و احضار فله‌ای دانشجویان در بسیاری از دانشگاه‌های کشور» اعتراض کرده و خواستار بازگشت کلیه دانشجویان ستاره‌دار به دانشگاه‌ها شده است.

ضیاء نبوی، مجید دری، پیمان عارف و شیوا نظرآهاری از جمله دانشجویان ستاره‌دار زندانی هستند.

موضوع دانشجویان ستاره‌دار یکی از موارد مناظرات تلویزیونی بین نامزدهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود.

احمدی‌نژاد، در کنار «ده‌ها ادعای دروغ در هنگام تبلیغات انتخابات، ادعا کرده بود که وجود دانشجویان ستاره‌دار در دولت او و همچنین ممانعت از تحصیل دانشجویان در مقاطع بالاتر، به دلایل سیاسی و عقیدتی توسط دولت، کذب محض است»

محمود احمدی‌نژاد درباره ستاره‌دار شدن دانشجویان گفته بود: «مسوولان آموزشی در مقابل قبولی‌های کارشناسی ارشد، یا یک ستاره می‌زدند و یا دو ستاره. یک ستاره، یعنی شما در آموزش مشکل دارید، پرونده‌ات کم است یا نقص و اشکال دارد، برو برطرف کن. دو ستاره یعنی شما مشکلی در کمیته انضباطی داشته‌اید، تخلفی کردید و محکوم شده‌اید، باید مراعات کنید.»

این در حالی است که مصطفی معین، وزیر علوم دولت محمد خاتمی، ادعاهای محمود احمدی‌نژاد در رابطه با دانشجویان «ستاره‌دار» را تکذیب کرد.

بنا بر نامه آقای معین، در زمان وزارت وی، پرونده تعداد معدودی از پذیرفته‌شدگان آزمون کارشناسی ارشد به دلایل نقص مدارک آموزشی و یا شبهه مسائل اخلاقی و انضباطی، مورد بررسی مجدد قرار می‌گرفت.

آن‌گونه در نامه وزیر علوم دولت آقای خاتمی آمده ‌است، «این افراد هر سال در حد ۱۰ تا ۱۵ نفر بوده‌اند و در بسیاری از مواقع نیز پس از رفع نقایص، این اشکالات بر طرف می‌شد.»

ادوار نیوز پیش‌تر گزارش کرده بود که در سال نخست روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد، ۱۷۰۰ نفر از فعالان دانشجوئی با علامت‌های یک، دو یا سه ستاره متمایز شدند.

دانشجویان یک ستاره با «تعهد به کمیته انضباطی و حراست دانشگاه» و دانشجویان دو ستاره با «تعهد به وزارت علوم و وزارت اطلاعات» توانستند تحصیلات خود را ادامه دهند، اما ۱۷ دانشجوی «سه‌ستاره» از ادامه تحصیل محروم شدند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

گردان‌هاي سهميه‌دار عاشورا و الزهرا امسال به صورت فله‌اي به همراه پس‌مانده‌هاي پاسدار وارد دانشگا‌هها مي‌شوند. به ويژه دانشگا‌ههاي مهم

-- بدون نام ، Aug 30, 2009

محرومیت سه تن از فعالین دانشجویی آذربایجان از ورود به دانشگاه در مقطع فوق لیسانس
به دنبال اعلام نتایج آزمون فوق لیسانس دانشگاههای دولتی در ایران بهزاد جدی ، ابراهیم شهبازی و شهرام شوقی از فعالین دانشجویی آذربایجان که در کنکور ورودی مقطع فوق لیسانس شرکت و رتبه های لازمه را کسب کرده بودند از ورود به دانشگاه محروم شدند.

بنا به گزارشات رسیده بهزاد جدی دانشجوی رشته ریاضی دانشگاه تبریز و رتبه ۳۸۰ کنکور رشته اقتصاد علیرغم کسب رتبه لازم جهت قبولی در این رشته در دانشگاههای انتخابی، مردود اعلام شده است. به دنبال پیگیریهای این فعال دانشجویی آذربایجان در سازمان سنجش آموزش کشور و مراجعه به دفتر دکتر نوربخش رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، منشی دفتر ریاست نام بهزاد جدی را در لیست ۱۵ صفحه ای افراد فاقد صلاحیت جهت ادامه تحصیل به وی نشان داده است. علاوه از این شهرام شوقی فارغ التحصیل رشته میراث فرهنگی که موفق به کسب رتبه ۲۰۰ در رشته پژوهش هنر شده بود مردود اعلام شده است.همچنین مسئولین سازمان سنجش نتایج کنکور ابراهیم شهبازی فارغ التحصیل رشته فلسفه از دانشگاه زنجان را که در کنکور رشته حقوق شرکت کرده بود را دستکاری کرده اند.به گفته نزدیکان این فعال دانشجویی نتایج اعلام شده در کارنامه اولیه هیچ گونه تطابقی با برگه پاسخهای وی ندارد.

گفتنی است که چندی پیش نیز مسئولین دانشگاه آزاد تبریز از ثبت نام نوید محمدی فعال دانشجویی آذربایجان که در مقطع کارشناسی ارشد کامپیوتر در این دانشگاه پذیرفته شده است ممانعت کرده اند و در سالهای گذشته نیز چندین تن از دانشجویان مدافعان هویت آذربایجانی از جمله ابراهیم رشیدی، قادر کیانی، نادر مهد قره باغ، امین امامی، صمد پاشایی، مهدی حاج محمدی و ناهید بابازاده از ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس بازمانده اند.

فشار و محرومیت از ادامه تحصیل فعالین دانشجویی آذربایجان در حالی صورت می پذیرد که اعلامیه جهانی حقوق بشر در ماده ۲۶، برخورداری از حق تحصیل را یکی از حقوق ابتدایی بشر دانسته و تأکید می‌کند که "دست‌یابی به آموزش عالی باید با تساوی کامل برای همه امکان‌پذیر باشد تا هر کس بتواند بنابه استعداد خود از آن بهره‌مند شود".
http://www.savalansesi.com/2009/08/blog-post_30.html

-- arnan ، Aug 31, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)