تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«آمیا دنباله‌رو البرادعی»
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «آخرین برگ پرونده مرد دو پهلو» به بررسی موضع‌گیری‌ آخر محمد البرادعی درباره پرونده هسته ای ایران پرداخته است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «پرونده مرد دو پهلوی سازمان بین‌المللی انرژی اتمی با ارائه آخرین گزارش او درخصوص برنامه هسته‌ای ایران بسته شد. سیاستمداری مصری که با ۱۲ سال فعالیت در راس یکی از مهم‌ترین نهادهای بین‌المللی، نزدیک‌ترین رابطه را با غربی‌ها نهادینه کرد و عنوان هم‌پیمان آمریکا و اروپا در این سازمان را به خود اختصاص داد.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه افزوده است: «محمد البرادعی روز جمعه در بیستمین گزارش رسمی خود به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران که با توجه به زمان کوتاه باقی‌مانده از ریاست او بر آژانس آخرین آن نیز هست مطالبی را بیان کرد که نشان می‌دهد حتی در بهترین شرایط درد مزمن کاه گل کردن از دورو، بر این سازمان حاکم است.»

به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، «گزارش اخیر و آخر محمدالبرادعی علاوه بر محتوای وسوسه‌انگیز که می‌تواند دستمایه غرب برای ادامه فشار تبلیغاتی و سیاسی بر ایران باشد، از یک ویژگی دیگری نیز برخوردار است و آن اینست که دستور کاری برای فعالیت دبیرکل جدید آژانس است که مسیر حرکت او را مشخص خواهد کرد.»

متن کامل سرمقاله

«هزینه بدون درآمد»
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «ظلم به مردم و نظام» در خصوص اظهارات خاتمی مبنی بر این‌که اصلاح‌طلبان با پرداخت هر هزینه‌ای ایستادگی خواهند کرد، نوشته شده است.

سرمقاله نویس رسالت خطاب به خاتمی نوشته است: «برگزاری یک دادگاه قانونی در یک نظام مردمسالار منوط به تائید و یا عدم تائید یک شهروند و یا جمعی از شهروندان نیست. تاکنون هزینه پرداختید درآمدی کسب نکردید، بدانید برای این تجارت در دنیا و آخرت شما را جزء زیانکاران محسوب می‌کنند.»


به نوشته این روزنامه، «اگر تهدید می‌کنید که اینها می‌روند به سوی ضد انقلاب و با آنها متحد می‌شوند، این را که در همین چند روز آشوب نشان دادند اما موفق نشدند. تومار یک انقلابی را که با خون دل امام و خون جگر دلسوزان نظام و فداکاری شهدا و جانبازان برپا شده، نمی‌شود با دو کلمه جیغ و داد هماهنگ با بوق‌های خارجی بست.»

رسالت در ادامه افزوده است: «نه اسلامیت نظام درخطر است و نه جمهوریت نظام، آن‌گونه که در این نشست فرمودید. فقط جاه و جلال و ادامه سلطنت شما با رای اکثریت به خطر افتاده است. این را به اسلامیت و جمهوریت نسبت ندهید. اگر برای رای، درک، فهم و داوری مردم ارزش قائل شوید، غائله را خاتمه دهید.
اگر غیر از این راهی برگزینید، این ظلم به مردم و نظام است.»

متن کامل سرمقاله

«مقابله با دولت ضعیف»
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «جای این کشتی در اسکله نیست!» نیز درباره بررسی کابینه از سوی مجلس نوشته شده است.

سرمقاله نویس کیهان نوشته است: «شواهد و قرائن موجود حکایت از آن دارند که دشمن علی‌رغم شکست سخت و سنگینی که متحمل شده است، هنوز دست از توطئه برنداشته و با بهره‌گیری از برخی عوامل باقیمانده خود می‌کوشد تا آنجا که ممکن است آغاز به کار دولت را با اخلال روبرو کند و دولت برآمده از انتخابات حماسی ۴۰ میلیونی و رأی بی‌نظیر ۲۵ میلیونی، دولتی ضعیف و در نتیجه ناکارآمد باشد.»

به نوشته این روزنامه، «نمایندگان محترم مجلس، مخصوصاً نمایندگان اصولگرا، از ترکیب معرفی شده کابینه رضایت چندانی ندارند و باید اذعان کرد که حق دارند. زیرا آقای احمدی‌نژاد برخلاف آنچه از ایشان انتظار می‌رفت، برخی از وزرای کارآمد و موفق دولت نهم را که با سربلندی از آزمون بیرون آمده بودند، کنار گذاشته و متاسفانه توجیه و توضیح قابل قبولی برای حذف آنها ندارد!»

کیهان در ادامه افزوده است: «اگر تشکیل دولت ضعیف یکی از اهداف شناخته شده دشمن در شرایط کنونی باشد، با جرأت می‌توان گفت که هیچ‌یک از دو روش یاد شده یعنی حذف تعداد قابل توجهی از وزرای معرفی شده و یا موافقت با تمامی آنان نمی‌تواند راه حل مطلوب باشد، چرا که هر دو حالت به تشکیل دولت ضعیف منجر خواهد شد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «استقلال یا عدم استقلال بانک مرکزی؛ آیا مسئله این است؟»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «رای اعتماد، عرصه دفاع مجلس از حقوق مردم»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «تفاوت بود و نمود»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «دادگاه خودسرها؛ زدودن غبارها»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «حباب خطرناک بورس»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)