تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

سعید مرتضوی دادستان تهران برکنار شد

صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه، عباس جعفری دولت آبادی را به جای سعید مرتضوی به سمت دادستان عمومی و انقلاب تهران منصوب کرد.

جانشین آقای مرتضوی، پیش‌ از این رئیس دادگستری استان خراسان بوده است. رسانه‌ها پیش‌تر گزارش کرده بودند که دادستان تهران با تغییر رئیس قوه قضائیه از مقام خود برکنار خواهد شد.

مرتضوی، ضابط قضایی دادگستری یزد، قاضی دادگاه‌های کرمان، یزد، دادگاه امنیت تهران، دادگاه مطبوعات و ‏دادستان تهران بود.

او یکی از جوان‌ترین مقام‌های قضایی ایران بود که در زمان ریاست بر شعبه ۱۴۱۰ (دادگاه مطبوعات) نقش گسترده‌ای در توقیف مطبوعات ایفا کرد.

مرتضوی در دوران ریاست ۱۰ ساله محمود هاشمی شاهرودی بر قوه قضائیه، پس از احیای دادسراها، به عنوان دادستان عمومی و انقلاب تهران منصوب شد.

گروهی از وکلای مستقل و حقوقدانان ایرانی، شیوه قضاوت آقای مرتضوی در زمانی که رئیس شعبه ۱۴۱۰ بود را مصداق نقض بی‌طرفی قوه قضائیه و نادیده گرفتن نقش هیات منصفه می‌دانند.


مرتضوی در زمانی که دادستان تهران بود نیز همان نقش قاضی مطبوعات را بازی کرد و نام وی در اکثر توقیف‌ها و احکام زندان روزنامه‌نگاران به چشم می‌خورد.

نام او در پرونده زهرا کاظمی خبرنگار ایرانی- کانادایی که در بازداشت دادستانی تهران کشته شد نیز به عنوان یکی از مقصران مطرح است.

پس از این حادثه بود که رابطه تهران با برخی کشور‌های غربی به خصوص کانادا تیره شد و پرونده حقوق بشر ایران که در آن زمان از کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل خارج شده بود، باردیگر به این کمیسیون بازگشت.

مرتضوی جنجالی‌ترین مقام‌ قضایی ایران در سال‌های اخیر است که از سوی رئیس جدید قوه قضائیه از مقام خود کنار گذاشته می‌شود.

احمد شفیعی و احمد واعظی نیز دو مقام جدید قوه قضائیه هستند که از سوی آقای لاریجانی به سمت دادستان انتظامی قضات و معاون آموزشی قوه قضائیه منصوب شده‌اند.

دوم شهریور ماه نیز غلامحسین محسنی اژه‌ای و آیت‌الله محسنی گرگانی به ترتیب به سمت دادستان کل کشور و رئیس دیوان عدالت اداری منصوب شده بودند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

che etefaghe khoobi.. amma omidvaram in jenayat kar be poste hasas tari gomashte nashe..

-- mokhi ، Aug 29, 2009

به امید روزی که این جانی در دادگاه جوابگوی کشتار و خیانت هایی که به ایران و ایرانی ها کرده است باشد. ملت هرگز ظلم های این ماشین آدم کشی خامنه یی را فراموش نخواهند کرد. شاید هم روزی با داروی نظافت حوری وجود ناپاکش از صحفه روزگار محو شود. حالا دستگیرش خواهد شد که اربابانش هر موقع اقتضا کند به نوکری او توجه نخواهند کرد و ......

-- داریوش ، Aug 29, 2009

امیدوارم روزی تقاص جنایتهاشون رو پس بدن.

-- بدون نام ، Aug 29, 2009

در این نظام فاسق "انتصاب" بر یک "مقام پوشالی" دیگر با "برکناری" از مقام "تو خالی" قبلی همراه است.

-- بدون نام ، Aug 29, 2009

قبلیه ترفیع میگیره، جدیده از قبلیه هم بد تره!

مبارک باشد انشاءالله

-- واقع‌گرا ، Aug 29, 2009

این سرنوشت کسانی هست که با این رژیم همکاری می کنند زیاد از سیاست نمی دانم اما ببینید در عررض این چند ماه چه اتشی بر جان سیاستمداران این نظام افتاده است سرنوشت رسوا کردن هاشمی رفسنجانی و خواهان محاکمه او شدن و سرنوشت مبهمش و همینطور کروبی موسوی خاتمی ابطحی سعید مرتضوی شاهرودی عرافی برکناری سران سپاه و انتظامی ووو که دلهره ی محاکمه و مجازات را دارند بی شک نوبت بعدی احمدی نژاد است لاریجانی ها هستند اینها شاید افرادی هستند که در لیست انتظار هستند به فاصله زمانی نا مشخص ...هیچکس در این نظام نمی داند فردای سرنوشتش چه خواهد افتاد چون اتفاقات غیرمنتظره جای علم و منطق را گرفته است بی ثباتی و سردرگمی های شدید درست مثل کسانی هستند که هر لحظه ممکن است از پرتگاه به زور به پائین هولشان دهند هیچکس در این میان حتی خودی ترین خودی ها تضمین کاری و جانی ندارند . این برداشت من بود به عنوان یک بی طرف ناظر بر اوضاع .

-- ناظر ، Aug 29, 2009

آن یکی خون ناپخته می خورد این یکی خون داغ!
از مهر سجود پیشانیش هویداست. اینان سر و ته یک کرباسند. گاهی بر این پای و گاهی بر آن پای تا اینکه امام عجشان حجت ابن حسن خان بیاید و کار همه را یکسره کند. و خدا ...کند آن....را آن خمینی ...فتوا دهنده مرگ و تجاوز را و آن که ارثش این همه نحوست بود و اینهمه خون بود و این همه شقاوت بود و این همه ضدیت با ایرانی بود و ضدیت با بشر بود. و مرگ و نیستی بر این حکومت قهاران مست و با شمشیر علی در کف و تناب دار محمد در دست و شعبده صامری بر گذر و نا بودی ایران در دایره ی دید. سبعیت حیوان در ضمیر و خون جوانان ما بر چنگال دارند. مرگ بر شما نامردان که تمامی دشمنان تمام تاریخ ایران در برابر اهریمنی دشمنی شما هم دوستند.
و اخطار ما به شما که گر چه دیر شده است ولی صبر ما برای پایان دادن به خشونت دایره ای ست بنا بر این دست بردارید و از این قدرت کناره گیرید. وگرنه این صبر صبری بی پایان نیست، اگر شعله در گیرد نابودتان خواهد کرد پیش از شعله بپزیرید رفراندوم را و کنار روید و در عافیت بمیرید. و گرنه جانتان را بر آتش خواهید گذاشت. مرگ بر شما نامردان همه ی تاریخ خونبار ما...... زنده باد جمهوری ایرانی

-- بدون نام ، Aug 29, 2009

آخیش آخیشش!! مردم از دست یک دیونه خلاص شدند!

-- مسعود از پارس ، Aug 29, 2009

سگ زرد برادر شغال است.

-- بدون نام ، Aug 30, 2009

بي شك جنايتكاران به سزاي اعمالشان رسيده اند مرتضوي كه عددي در برابر آتيلاها ونرونها نيست ودير يا زود دست عدالت به سراغش خواهد رفت واين جاني سنگدل را كه سالها فرزندان اين ملت را به خاك وخون كشيده است را به سزاي اعمال ننگينش خواهد رساند وطن پرست

-- سياوش ، Aug 30, 2009

فقط جاي يك جنايتكار با جنايتكار بعدي عوض شده و هيچ اتفاق ديگري هم نيفتاده. مضافا بر اين كه اين جاني قبلي يا براي عوام فريبي جابجا مي‌شود يا اينكه اين جنايتكار اميال اربابان جنايتكارش را برآورده نكرده است. به هرحال دور باطل حاكميت جانيان بر ايران است.

-- بدون نام ، Aug 30, 2009

مرتضوی و حسین فدایی تو و خانواده ت به زودی به سرنوشت سعید امامی دچار خواهی شد.فقط مجسم کن زمانی‌ که ترا سر به نیست کردند و تقصیرها را به گردنت انداختند زن و بچه‌هات را بازجویی کنند.مجسم کن همین دوستان بازجویت به زودی زن و دختر تو را میبرند به اتاق شکنجه.این شیوهٔ معروف خامنه یی است که برای ماندن و فرار از محاکمه افرادی چون تو را قربانی می‌کند.

برای درک عمیق تر سرنوشتت اینجا را کلیک کن. http://www.youtube.com/watch?v=QC2i91CHLD4

-- shamim ، Aug 30, 2009

زمان قربانی کردن تعدادی مزدور و نوکران بیت ولایت و نظام اسلامی، با خوراندن داروی نظافت «واجبی» فرا رسیده است! بنوشید، نوش جانتان! این است آخر و عاقبت مزدوری و نوکری استبداد.
مزدوران و جیره خواران و نوکران نظام فاسد اسلامی،

-- Nokarane Nezame Fasede Eslami ، Aug 30, 2009

ما خون رزان خوریم و تو خون کسان

آقای مرتضوی دیدی زمان چه زود گذشت و حتا پیش از آنکه فکرش را بکنی‌ عمامه و عبای رهبریت به زیر افتاد! دیدی زندگی چگونه زیر و بالا شد.دیدی که خون زهرا کاظمی چگونه به دست و پات پیچید و سرنگونت کرد.و به زودی خواهی دید که همین رهبرت چگونه تو را و امثال تو را سپر بلا خواهد کرد و خواهی دید که سرنوشت سعید امامی به سرنوشت تو گره خواهد خورد. میدانی زنت را بازجوهای خودت بازجویی خواهند کرد؟..... میدانی بچه‌ها توی کوچه چی‌ می‌‌خوانند: فکرش را بکن بچه‌ها میخوانند: ما میگیم رهبر نمی‌خوایم مرتضوی عوض میشه.شنیده‌ای می‌گویند تاریخ دو بار تکرار میشودوا بار دومش کمدی است؟ من می‌تونم باور کنم که طناب دار را همین احمدی‌نژاد به گردنت خواهد انداخت.آنهم برای اینکه فقط چند صباحی بیشتر بماند.

-- شمیم ، Aug 30, 2009

سر پاس مرتضوی. پست بالاتری خواهد گرفت.

-- بدون نام ، Aug 30, 2009

آقای قاتل کجا رو دیدی! این تازه اول کاره... جای فرار هم نداری و کارت به دادگاهم نمیکشه چون همون رفقای خودت سرتو میکنن زیر آب.

-- خوشگو ، Aug 30, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)