تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
درخواست دیده‌بان حقوق بشر از صادق لاریجانی:

«نقش مقام‌ها در سرکوب‌ها مشخص شود»

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در نامه‌ای از رئیس جدید قوه قضائیه ایران خواست که هر چه سریع‌تر تحقیقات بی‌طرفانه‌ای را برای مشخص کردن نقش مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی در «حملات» به تجمع‌های مسالمت‌‌آمیز آغاز کند.

خشونت‌های دو ماه گذشته در ایران که با دخالت نیرو‌های دولتی همراه شد، جان ده‌ها معترض به نتیجه انتخابات را گرفت و صد‌ها نفر دیگر را زخمی کرد.

دیده‌بان حقوق بشر از صادق لاریجانی خواسته که در خصوص افرادی که مسئول این حملات بوده‌اند و نیز درباره چند پرونده‌ای که مربوط به پیش از انتخابات می‌شود، تحقیق و تفحص کند.

«وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و سپاه پاسداران مکان‌های غیرقانونی و مخفی را اداره می‌کنند که در آن افراد با انگیزه‌های سیاسی بازداشت و مورد بازجویی قرار می‌گیرند»

حسین طائب فرمانده نیروی مقاومت بسیج، سردار اسماعیل احمدی مقدم فرمانده پلیس، غلامحسین رمضانی فرمانده حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران و سعید مرتضوی دادستان تهران، چهار مقامی هستند که دیده‌بان حقوق بشر خواستار بررسی نقش آنها در حوادث اخیر ایران شده است.

جو استورک معاون بخش خاورمیانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفته است: «این کار مهمترین آزمون قوه قضائیه ایران تحت رهبری آیت‌الله لاریجانی خواهد بود که نشان دهد خواست سیاسی لازم برای دنبال کردن کسانی که در خشونت‌های اعمال شده در تظاهرات مسالمت‌آمیز و شکنجه زندانیان نقش داشته‌اند، وجود دارد.»

این سازمان در عین حال از رئیس جدید قوه قضائیه خواسته که در خصوص گزارش‌های «معتبری» که از شکنجه در بازداشتگاه کهریزک و زندان اوین منتشر شده است، تحقیقات لازم را به عمل آورد و بازداشتگاه‌های مخفی را تعطیل کند.

آن‌طور که دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده است: «مقامات رسمی و نیمه رسمی، از جمله وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و سپاه پاسداران مکان‌های غیرقانونی و مخفی را اداره می‌کنند که در آن افراد با انگیزه‌های سیاسی بازداشت و مورد بازجویی قرار می‌گیرند.»

«این کار مهمترین آزمون قوه قضائیه ایران خواهد بود که نشان دهد خواست سیاسی لازم برای دنبال کردن کسانی که در شکنجه زندانیان نقش داشته‌اند، وجود دارد»

جو استورک از قوه قضائیه ایران خواسته که به اتهام بازداشت‌شدگان حوادث اخیر، در دادگاهی که از شرایط بین‌المللی و استاندارد دادگاه‌های عادلانه برخوردار است، رسیدگی شود.

در نامه دیده‌بان حقوق بشر همچنین از صادق لاریجانی خواسته شده که پرونده زهرا کاظمی و زهرا بنی‌یعقوب که بر اثر جراحات وارده در زندان و بازداشتگاه در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷ کشته شده‌اند را بازگشایی کند.

آزادی حسین درخشان وبلاگ‌نویس، سیلوا هارتونیان فعال جامعه مدنی، کامیار و آرش علایی دو برادر پزشک و هفت تن از رهبران جامعه بهایی از دیگر خواسته‌های دیده‌بان حقوق‌ بشر از لاریجانی است.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر همواره در گزارش‌های خود ایران را به نقض حقوق بشر متهم می‌کنند، اما مقام‌های جمهوری اسلامی با رد این گزارش‌ها برخی کشور‌های غربی به خصوص آمریکا را عامل «اتهام‌افکنی‌ها» علیه خود معرفی می‌کنند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اميدي به اين يكي هم نيست چون اين هم مانند آن يكي منصوب مقام عظمي است. شكايت كجا بريم؟

-- بدون نام ، Aug 29, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)