تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

تازه‌های نشر هفته

بازگشت به ایران
بازگشت به ایران عنوان کتابی است از سیما نهان نویسنده ایرانی مقیم کالیفرنیا که به مناسبت سی سالگی انقلاب ایران منتشر شده‌است.

این کتاب در واقع مجموعه مقالات سیما نهان است که در فاصله میان سال‌های ۱۹۸۶ تا ۲۰۰۸ نوشته شده و در آنها نویسنده مشاهدات خود از جامعه ایران بعد از انقلاب را روایت کرده‌است.

نوشته‌های خانم نهان، جنبه‌های مختلف زندگی، فرهنگ و سیاست را در ایران مورد بررسی قرار می‌دهد.


نویسنده سعی کرده پیچیدگی‌های جامعه ایران را از طریق دیدار و گفتگو با اقشار گوناگون اجتماعی از زنان گرفته تا دانشجویان، بازماندگان جنگ، مخالفان حکومت، روشنفکران سکولار و نمایندگان فرهنگ زیرزمینی ایران، ترسیم کند.

بازگشت به ایران نوشته سیما نهان از سوی انتشارات ارتکست میدیا و با قیمت ۱۷ دلار در آمریکا منتشر شده‌است.

الیستر کوک در سینما
هشتم اکتبر ۱۹۳۴ روزی بود که الیستر کوک، منتقد فیلم و تهیه‌کننده و گزارشگر مشهور رادیو و تلویزیون بی‌بی‌سی، سال‌ها پیش از آن‌که به چهره‌ای سرشناس در عرصه فیلم و رسانه تبدیل شود، در مقابل میکروفون رادیو بی‌بی‌سی قرار گرفت تا نخستین برنامه سینمایی‌اش را اجرا کند.

پس از آن بود که الیستر کوک با تهیه برنامه‌های هفتگی جذاب و پرمخاطب خود یعنی «نامه‌هایی از آمریکا» که به عنوان خبرنگار بی‌بی‌سی از نیویورک مخابره می‌کرد، به یکی از محبوب‌ترین برنامه‌سازان و گزارشگران بی‌بی‌سی تبدیل شد.

وی در آمریکا از نزدیک شاهد تحولات عظیمی بود که در عرصه سینما به وقوع پیوست، از سینمای ناطق گرفته تا پرده سینه‌راما و کاست‌های ویدئویی و همه این رویدادها را در گزارش‌های خود منعکس کرد.


گزارش‌های رادیویی و تلویزیونی الیستر کوک تنها شامل تحولات در فناوری سینما نبود بل‌که او ناظر و مفسر زندگی و فعالیت‌های ستاره‌های بزرگ هالیوود مثل مریلین مونرو، مارلن دیتریش، گری کوپر، جیمز کگنی، چارلی چاپلین و همفری بوگارت و بسیاری دیگر نیز بود.

الیستر کوک در مدت ۵۸ سال تعداد ۲۸۶۹ برنامه رادیویی با عنوان «نامه‌هایی از آمریکا» برای بی‌بی‌سی تولید کرد.

اینک مجموعه‌ای از نقدها و نوشته‌های سینمایی این منتقد و مفسر مشهور انگلیسی برای نخستین بار به صورت یک کتاب در بریتانیا منتشر شده‌است با عنوان «الیستر کوک در سینما».

این کتاب، برخی نقدها و یادداشت‌های سینمایی مهم کوک را از سال‌های دهه سی دربر می‌گیرد و مطالعه آن برای علاقمندان سینما بسیار لذت‌بخش است.

ویراستار این کتاب نیز، جف براون، منتقد سینمایی روزنامه تایمز و مجله سایت اند ساوند است که ویراستار کتاب «کارگردانان سینمای ایرلند و بریتانیا» از انتشارات مؤسسه بی‌اف‌آی نیز بوده‌است.

«الیستر کوک در سینما» با ویرایش جف براون و قیمت ۲۰ پوند از سوی انتشارات الن لین در بریتانیا منتشر شده‌است.

آواهای بادیه
اعراب بادیه‌نشین صاحب فرهنگی‌اند که کم‌تر در باره آن‌ها نوشته شده و بیشتر از طریق موسیقی و شعر و به صورت سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر منتقل شده‌است.

اما منیره القدیر استاد رشته زبان و ادبیات عرب در دانشگاه ویسکانسین مدیسن، به تازگی مجموعه‌ای از اشعار زنان بادیه‌نشین عربستان سعودی را گردآوری کرده و بعد از ترجمه به زبان انگلیسی در قالب کتابی با عنوان «آواهای بادیه» منتشر کرده‌است.


این اشعار بیانگر دردها، رنج‌ها، غم‌ها و غصه‌ها و بازگوکننده آرزوها و عشق‌های فنا شده زنان صحرانشین عرب است.

منیره القدیر نه تنها این اشعار را با زحمت و دقت بسیار گردآوری کرده بل‌که به تحلیل آن‌ها نیز پرداخته‌است.

آواهای بادیه تلاشی بی‌همتا برای معرفی فرهنگ و ادبیات شفاهی و فولکلوریک مردمان عرب به زبان انگلیسی است. ادبیاتی که جای آن در فرهنگ رسمی زبان عربی و مطالعات فرهنگ ملل در حوزه دانشگاهی بریتانیا و جهان انگلیسی‌زبان به شدت خالی بوده‌است.

به باور بسیاری از منتقدان ادبی، این کتاب زاویه جدیدی را در نقد ادبی و تئوریک مربوط به شعر عرب باز می‌کند.
آواهای بادیه مجموعه اشعار زنان بادیه‌نشین عرب، گردآوری و تحلیل منیره القدیر از سوی انتشارات آی بی توریس در بریتانیا و با قیمت ۴۷ پوند و پنجاه پنس منتشر شده‌است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)