تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

درخواست خاتمی برای رسیدگی به جنایات

سید محمد خاتمی، می‌گوید مردم در انتظار تشکیل دادگاه علنی برای رسیدگی به «جنایات مسلم و مشمئزکننده‌ای چون به رگبار بستن مردم و دستگیری‌های غیرقانونی» هستند.

به گزارش روابط عمومی دفتر محمد خاتمی، وی در جمع اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت که رفتارهای اخیر جای دفاعی از جمهوری اسلامی باقی نگذاشته‌است.

محمد خاتمی: جای دفاعی از جمهوری اسلامی باقی نمانده‌است

به گفته وی با اتفاقات اخیر چهره نظام جمهوری اسلامی در جهان، غیرمنطقی، خشن، ناسازگار با معیارهای مسلم انسانی و اخلاقی، بی‌اعتنا به رأی مردم و حتی بی‌اعتنا به قوانین و موازین خود نشان داده می‌شود.

در جریان اعتراضات ۷۰ روز گذشته به نتایج انتخابات هزاران نفر از معترضان دستگیر و ده‌ها نفر کشته و زخمی شده‌اند. گزارش‌های رسیده از بازداشتگاه‌ها حاکی از مورد شکنجه قرار گرفتن بسیاری از دستگیرشدگان است.

رئیس جمهور پیشین ایران با بیان این‌که در جریان انتخابات و رویدادهای پس از آن «انحرافات بسیار بزرگی» وجود داشته و دارد، گفت که هیچ هزینه‌ای برای مقابله با این انحرافات و ترمیم اعتماد مردم زیاد نیست. وی اعلام کرد که از هیچ هزینه‌ای در این راه دریغ نخواهد کرد.

آقای خاتمی تاکید کرد: «به‌رغم تمام فشارها برای بیرون کردن اصلاح‌طلبان و عقلای منصف از صحنه، در صحنه می‌مانیم.»

محمد خاتمی گفت که هیچ هزینه‌ای برای مقابله با این انحرافات و ترمیم اعتماد مردم زیاد نیست

آقای خاتمی نسبت دادن حرکت «آرام و متین» مردم در اعتراض به نتایج انتخابات به «اغتشاشی که عامل بیرونی» دارد را اشتباهی بسیار بزرگ و توهمی‌ زیان‌بار و پرهزینه برای نظام دانست.

به گفته وی این‌گونه برخوردها راهی برای توجیه برخوردهای «خشن، غیر قانونی و انحصارطلبانه» است.
رئیس بنیاد باران ادامه داد: «جریانی خاص امروز به هر روشی و با هر نسبت ناروایی قصد دارد چهره‌های خوش‌سابقه نظام را به جرم دفاع از حقوق مردم دشمن معرفی کند.»

آقای خاتمی در بخش دیگری از سخنانش، نسبت به توهین به برخی شخصیت‌های نظام و مراجع شیعه از تریبون نظام جمعه اعتراض کرد و گفت: «این افراد در پیشگاه وجدان عمومی متهم به خیانت در امانت‌اند و در نزد مردم هم از اعتباری برخوردار نیستند»

در هفته‌های اخیر شماری از خطبیان جمعه در شهرهای مختلف اتهاماتی را به برخی چهره‌های اصلاح‌طلب و مراجع تقلید معترض وارد کرده و خواستار بازداشت آن‌ها شده‌اند.

سید محمد خاتمی همچنین از مذاکرات خود با آیت‌الله شاهرودی رئیس قوه قضائیه در رابطه با حوادث اخیر خبر داد. وی می‌گوید که از رئیس قوه قضائیه خواسته‌است اصول قانون اساسی و موازین آئین دادرسی و حقوق شهروندی را رعایت کند و جلوی اهانت‌ها، دستگیری‌ها و نگهداری‌های غیرقانونی متهمان و برگزاری دادگاه‌های ناسازگار با موازین را بگیرد.

آقای خاتمی: در صحنه می‌مانیم

رئیس جمهور پیشین ایران افزود: «صد افسوس که ایشان در پایان دوران مسئولیتشان که به اعتقاد من می‌توانستند بسیار پرشکوه‌تر منصب را ترک کنند نخواستند یا نتوانستند اقدام کنند.»

وی خواست خود و ملت ایران از رئیس جدید قوه قضائیه را «جلوگیری از سم‌پاشی و فضاسازی برای تخریب افراد با نسبت‌های ناروا و یک‌سویه خلاف قانون و شرع و نیز رعایت موازین از جمله آئین دادرسی در بازداشت و محاکمات» عنوان کرد.

سید محمد خاتمی اظهار امیدواری کرد که مسئولان نظام با پایان دادن به «روش‌های غلط»، آزادی زندانیان و پایبندی به موازین و اصول قانون اساسی و برخورد جدی با «خاطیان و جنایتکاران اصلی» اعتماد مردم را ترمیم کنند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

Zendeh baad Khatamiye aziz. Bedan ke ma to ra marde besyar sharifi midanim

-- Goudarzian ، Aug 28, 2009

با سلام به محمد خاتمی
بنده استدعا دارم اینقدر اسلام اسلام نکنید اسلام همین است که داریم می بینیم. این حضرت علی و این خمینی و این قرآن و این داستان خلخال به پای یک یهودی که مسئله ای بسیار نژاد پرستانه هم هست، یعنی و قتی می گویید « حتا یک زن یهودی ...» یعنی زن یهودی را پایین تر از یک انسان معمولی بحساب آورذدن و این کمال ناخوانمردی سا. خلاصه این قرآن و این علی و این خمینی شده دستما لینکس آقایان برای پاک کردنم اسلام. ببیند خانم طالقانی که خیلی هم محترم هستند دوباره چگ.نه تکرار مکررات کرده اند. خانم محترم آقای محترم :
نفیر خون بچکد از صدای اسلامت

سخن نو آر که نو را حلاوتی است دگر
اعظم طلقانی را بخوانید:
مراجع، عقلاً، علما و نمایندگان محترم مردم ملاحظه فرمایید: کدام استاد این طلبه را چنین آموزش سطحی و کینه‌توزانه داده است و طی این سی‌سال چقدر قلع و قمع کرده‌اند که افکار عمومی می‌گوید در این مدت ایران همیشه دچار خشم سنگین بوده است کشورهایی را که مدعی کافر بودنشان هستیم بارها عفو عمومی داده‌اند و ما در رعب و ترس زندگی کردیم. ننگ بر چنین استادانی که ترویج خشونت و کشتار می‌کنند.

افکار عمومی می‌گوید این نمایندگان که قانون به آنها حق داده با قوه مجریه و قوه قضائیه از طریق انجام مصوبات، نظارت، سوال، استیضاح و طرح عزل نمائید چرا به وظایف خود عمل نمی‌کنند مطمئن باشید ما هیچگاه فروپاشی را به مصلحت نمی‌دانیم و این همه تلاش هم برای همین است

آنها به این اعتقاد رسیده‌اند که شما به وظیفه نمایندگی‌تان عمل نمی‌کنید و اگر وجدان الهی شما فعال بود حتی جان خود را برای حفظ حقوق مردم می‌دادید همانطور که شهادت علی‌(ع) شهادت می‌دهد. مردم می‌گویند که رفتارهای خشونت‌آمیز قوه‌قضائیه و ضابطین آنها بیش از همه به رفتارهای خشونت‌آمیز کشورهای کمونیستی و بسیار بدتر از زندان ابوغریب می‌باشد خشونت و شکنجه آن هم به خاطر خدا !!!

پاسخ کسانی که حقوق مردم را نادیده می‌گیرند در واقع حقوق الهی را نادیده گرفته‌اند و بزودی به عذاب الهی گرفتار خواهند شد! چرا شما نمایندگان هیچگونه اعتراضی به 27هزار میلیارد تومان مطالبه معوقه بانک‌ها و تخصیص هشت هزار میلیارد تومان وام به90 نفر نداشته‌اید و متأسفانه هیچگونه اقدامی برای دریافت این بیت‌المال صورت نمی‌گیرد آیا شما نباید در این گونه موارد به حد شرعی و مجازات قائل نیستید؟! علی(ع) با عقیل چه کرد؟

ملت می‌گویند چگونه است بجای آنکه آقای کروبی که دلسوزانه برای جمهوری اسلامی فریاد می‌زند و عمق فاجعه را رو کرده تا آبروی اسلام را حفظ کند آنچه می‌گوید می‌دانید آنها مستند است، از او می‌خواهید اثبات کند!

از ابتدای انقلاب این منطق که نقد نکنید، ساکت شوید، جمهوری اسلامی تضعیف می‌شود، شما حرف‌های دشمنان را می‌زنید؛ سبب شد که عده‌ای بدتر از بیگانگان در داخل چنان ریشه‌ای بدوانند و دملی شوند که نیشتر زدن به آن امروز بسیار مشکل می‌باشد و این روش دقیقاً بر خلاف شیوه رسول‌الله(ص) و سنت ائمه بوده و نتیجه آن مفاسدی شده که اصلاح آن برنامه گسترده‌ای را می‌طلبد. دستگیری شکنجه‌گران و قاتلین و محاکمه و مجازات و معرفی آنها به مردم و اعلام زندانهای غیررسمی و جمع شدن آنها، ضروری است نه آنکه آنان را اخراج کنید اینان آبروی جمهوری اسلامی را چنان به خطر انداخته‌اند که از بیگانگان مخالف جمهوری اسلامی به مراتب خطرناک‌ترند مردم انتظار دارند با اجرای عدالت جلوی فروپاشی را بگیرید و معتقدند دشمن در آستین است.

ماه علی(ع) است! در قلمروی حکومت علی (ع) خلخال از پای یک زن غیرمسلمان به زور درآوردند. هنگامی که این خبر به علی رسید، برآشفت و فریاد برآورد که اگر امروز مرد مسلمانی از شنیدن این خبر، از تأسف بمیرد، نه تنها قابل سرزنش نیست بلکه سزاوار است که بمیرد! (خطبه27نهج‌البلاغه) و برای آنان آرزوی مرگ می‌کند، امروز دینداری مانند آتش کف دست می‌باشد دینداران و عرفا جلوه خدا را در مردم و جلوه مردم را در الله می‌دانند با این شرایط همه ما باید آرزوی مرگ کنیم که این خود ظهوری از خشم سنگین خداست. «نمایندگان محترم بسیار بسیار وقایع دردناکی وجود دارد که شما می‌دانید و باید برای حفظ جمهوری اسلامی از خودگذشتگی نمائید».


همدرد شما ملت
اعظم طالقانی شهریور 1388


-- بدون نام ، Aug 28, 2009

سردسته این جتایتکاران خامنه ای است.البته خود خاتمی هم شریک جرم است او نقش خود در سرکوب قیام 18 تیر 78 را خوب به یاد دارد هنگامی که به جای حمایت دانشجویان و مردم گفت" چشم فتنه را باید کور کرد "حمایتی بود اشکار از سرکوب مردم به دست خامنه ای جلاد.

-- reza ، Aug 28, 2009

در پاسخ به نظر دوست دو آتيشه مان:
يك مقدار به عقل و انصافي كه ازش داد مي زنيد مراجعه كنيد. من مذهبي نيستم. به خاطر بعضي از ملاحظات مذهبي از ايران خارج شده و اكنون در استراليا زندگي مي كنم اما ضد مذهب نيستم. حرفهاي خود شما دقيقا جواب منطق شماست. شما از برادري و برابري و آزادي و حقوق بشر و حقوق پيروان ديگر اديان دم مي زنيد اما خودتان با منطقي كودكانه و عذر مي خواهم از اين كلمه با منطقي احمقانه به اسلام مي تازيد. و همه چيز اسلام را رد مي كنيد. خوب براي شما و امثال شما فقط دو كلمه خوب و بد وجود دارد. يا خوب يا بد و تمام. دقيقا تفكر شما را طالبان در افغانستان،‌ احمدي نژاد در ايران و پان امريكن ها در امريكا و تند روهاي ضد مذهب در فرانسه و آلمان دارند. به نظر فاشيست ها،‌ يهودي ها نجس بودند و تمام و بايد كشته مي شدند خوب مي شد هزار تا دليل هم آورد از اتفاقات تاريخي و ...اما آنها آن ده هزار دليل ديگر را كه بر حقانيت يهودي ها بود را نمي خواستند به ياد بياورند... بگذريم . نمي خواهم تفصيل بدهم اما به نظر من نسخه پيچيدن اينطور يكطرفه كار درستي نيست. در هر دين و آئيني و روش زندگي اي اگر نگاه كنيم مي توانيم كلي عيب بيابيم از هندوها گرفته تا اسلام تا مسيحيت تا كمونيسم و .... و كلي هم مي توان تكه هاي زيبايي را ديد. لطفا اينقدر يك طرفه قضاوت نكنيم. فكر نكنيم فقط خودمان عقل كل هستيم. شما بيا و همه ي اين اسلام را بردار و همه ي اديان ديگر را خوب به جاش چي مياري؟ مي دونم چي مثال هايي مي خواي بياري اما صبر مي كنم تا بگي ...
شاد باشيد
باز هم ببخشيد اگر لحن بدي پيدا كرد حرفم

-- مهدي رضايي ، Aug 28, 2009

در اختیار تو و همکارانت قرار داد، تا دگرگونی و تغییری در این نظام به وجود بیاورید، با مصلحت گرایی های بی جا و تعارفات پوچ رفیقانه و دوستی با ولی فقیه بی خرد و بی شعور و دیگر هم مسلکی های خود در نهادهای دیگر اسلامی، این شانس را « ٨ سال» برای همیشه از دست دادید! و نتیجه آنرا امروز مشاهده می کنید: حکم و دستور قتل عام مردم بی دفاع توسط ولی فقیه جنایتکار و خودکامه و مستبد با همکاری مزدوران و اوباش واراذل و چاقو کشان نظام اسلامی که تا دندان برای سرکوب و کشتن مردم تجهیز شده اند « البته با ثروت چپاول شده از جیب این ملت» از تریبون نماز جمعه « بخوان نماز دروغ و نیرنگ و فریب و فتنه» صادر و انجام شد. و تنها به اینجا ختم نشد! بلکه اراذل و اوباش نظام در شکنجه گاه های مخوف اسلامی به تجاوز جنسی و روحی جوانان این مرز و بوم با باتوم و بطری ادامه دادند و سپس اجساد آنان را مخفیانه در قبرستان های اسلامی بدون نام و نشان دفن کردند! حال سئوال ملت ایران از تو و امثال تو این است: از کدام ترمیم حرف می زنید؟؟؟ ملت ایران از جنبش سبز هم عبور کرد!
و خواهان محو حکومت و نظام اسلامی برای همیشه در سرزمین ایران است. سرزمینی که متعلق به ایرانیان است، نه وابسته به اقوام عرب و دست نشانده گان و خویشاوندان و هم مسلکان آنان. مردم ایران از حکومت ناب محمدی و عزاداری های دائمی و همیشگی و تکراری آن «عاشور و تاسوعا و رمضان و شهدای کربلا و نجف و قم و....» به ستوه آمده اند! مردم ایران می خواهند زندگی کنند و از آن لذت برند، شادی کنند، زندگی را جشن بگیرند و با آن آواز بخوانند، برقصند.
مرد و زن و کودک و جوان و پیر در کنار هم زندگی را آزادانه تجربه کنند و جشن بگیرند، به زندگی این هدیه ایی که از جانب طبیعت به او اهداه شده است عشق بورزند و این عشق را با دیگران تقسیم کنند. این خواسته های طبیعی انسانی از اساس با دین و مذهب و خدای اسلامی شما که سراسر از جنگ و کشتار و دروغ و حیله وفریب و «شهید» و مرگ و عزاداری تشکیل شده است، در تضاد و تقابل دائمی قرار دارد! و شماها ناچارید که مرتب بجنگید و بکشید! چون دین و مذهب و خدای شما مخالف دوستی بی ریا و عشق است. حاج آقا خاتمی صلاح در این است که چمدان های خود را ببندید و به مکان های اصلی خود که: همان حوزه ها و فیضیه ها و حجره ها و امامزاده ها و مکتب خانه ها و.......اسلامی است نقل مکان کنید، تا دوباره از ابتدا در خلوت، زندگی و عشق را و اینبار عمیقاً مطالعه و تجربه کنید! ولی بی خرد و ... حکومت و نظام اسلامی، حاج علی قاتل، حکم مردودی همه سران و کارگزاران بی لیاقت قبلی و فعلی نظام اسلامی و از جمله خودش را صادر کرد. دیگر هیچ گونه راهی برای ترمیم و حفظ این نظام سراسر فاسد و خونریز باقی نمانده است. سیاست یک کشور و دنیای امروز را باید سیاستگردانان، زن و مرد، در کنار هم و با همکاری یکدیگر اداره کنند. نه آخوند ها و مذهبیون مردسالار مستبد و خشونت گرا و جنگ طلب.
سازمان و متصدیان بستن چمدان های سران و مزدوران نظام فاسد اسلامی،

-- Sazemane Bastane Chamedane Eslami ، Aug 28, 2009

دشمن دشمنت همسنگرته.

-- مرتضی رضوی لَر ، Aug 28, 2009

به گفته خاتمی آقای شاهرودی می توانستندبسیار"پرشکوه تر"منصب را ترک کنند!!وجود 11 میلیون پرونده در جریان معادل هند وچین نشانه ای از شکوه وکارآمدی رییس محترم این قوه بوده ایشان در پاسخ به این آمار در جوابی تاریخی "جامعه" رابیمار خوانده بودند! ولابد خود ونظام شان سالم بوده ونقشی درشیوع این بیماری نداشته اند!تاسف بارتر سخنان آقای خاتمی است که این دوران را تلویحا پرشکوه نامیده است! به هر صورت هدایت تحولات در این مرحله اجبارا از کانال این اصلاح طلبان میگذرد !ودفاع و استقامت آنان با همه این افاضات غنیمت است."حبیب نی چی"

-- بدون نام ، Aug 28, 2009

خمینی تا زند ه بود جنایت کرد بعد هم پستش را به خامنه ای تحویل داد . این آب رفته به جوی باز نخواهد گشت . مردم هیچ اعتمادی به این رژیم نداشته و نخواهند داشت . این رژیم باید برود .تمام

-- بیتا ، Aug 28, 2009

درود بر امیر کبیر ایران...

-- جنبش سبز خوزستان ، Aug 28, 2009

moshkele ma ine ke akhoond nabayad be keshvare man hookoomat kone,aghayan khatami,karrobi,...hatman be eshtebahe khodeshoon pey bordand,doroste ke aghaye khatami 1 forsate 8 sale ro az dast dada amma oonaro nabayad sarzanesh kard chon hatman be eshtebahate khodeshoon pey bordand va hala mikhan jobran konan,nabayad oona ro sarzanesh kard.ma bayad hamegi dast be daste ham bedim ta sharre zolmo jouro fesado estebdad baraye hamishe rishe kan beshe,. be omide oon rooz

-- sootoodak ، Aug 28, 2009

حاج مرتضی رضوی، ما به همسنگرانی از این قبیل موجودات ابدأ احتیاج نداریم، چون امکان تجاوز و فریب و از پشت چاقو زدن بسیار زیاد است! مال خودت!
طرفداران انقلاب نرم و فلفلی با نمک با دو سیخ گوجه،

-- Narmash Khobe ، Aug 28, 2009

جالب است که جناب ِسیدمحمد خاتمی بعد از 12 سال از خواب ِخرگوشی بیدار شدند!

-- رحمان ، Aug 28, 2009

به اون آقایی که خاستن هم مودب باشن هم مدافع اسلام : به نظر من بحث خوب و بد اسلام مثل خوب و بد چیزای دیگه نیست. که مثلا ذغال میتونه خوب یا بد باشه بسته به اینکه برای به چه منظوری و توسط چه کسی استفاده شه. اسلام با تعاریفی که امروز (و در طول تاریخش) داره ازش میشه در ملایم ترین شکلش ابزار تخدیر و تحمیق مردمه با رواج افکار قضاقدری و در اشکال رادیکالش توجیه کننده جنایات فجیع ضد بشری که نمونه هاش رو ج.ا به نمایش گذاشته. اصولا چه توجیهی برای دینی که جایجای کتابش صحبت از خاتمیت و برتری و انحصارگرایی کرده وجود داره؟ ارکان و اصول اولیه این این مسلک بگونه ایه که امکان رنسانس و اصلاح براش وجود نداره. دوست عزیز قبل از اینکه اموزه های کودکیت وادارت کنه تا ناخوداگاه به توجیحشون بپردازی کمی در مورد اصالت عقلی اون اموزه ها > کن.

-- افشین ، Aug 29, 2009

روزی در یکی از میدانهای شهر مجسمه ای از تو خواهیم ساخت شاید کمی زیباتر، روزی در جشن پیروزی مان جلادانت را خواهیم بخشید که آنها هم فرزندان این وطن، مادر و پدر فرزندان این مرزوبومند.ما جنبش مدنی مان را با خون آبیاری نمی کنیم که ثمره ای چون شما به بار آرد؛ تجربه گذشته ما را بس است .
بر تو درود که با نادانی و اشتباهاتت نشان دادی دیگر تبر تزویر فروشان مقدس از خون ماسیده بر آن کند شده است.
تقصیر تو نیست تقصیر همه ی ماست که وقتی بیشمار کسان را به نام توده ای ،نهضت آزادی ،کرد جدایی طلب، منافق وهزار عذر دیگر سلاخی کردید، به هزار جرم ناکرده در دادگاه های فرمایشی محکوم کرده و در تلویزیون به آن بالیدید؛ این ما بودیم که سکوت کردیم، این ما بودیم که خود را از آنها جدا تصور کردیم در حالی که همه پاره ای ازیک پیکره ایم .پیکری که دیگر هر اندامش از شکنجه فسفرین درد عیان است.
اما با حماقت تو چهره واقعی دوریانگری را دیده ایم و با خود خواندیم بنی آدم اعضای یک دیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند چو عضوی به درد آورد روزگار دگرعضو ها را نماند قرار.
هنوز به تو احتیاج داریم، قسمت هایی از این ریشه باقی ست، تعدادی از مردم به بهانه دفاع از دین، حجاب وجلوگیری از فساد هنوز به شما چشم دارند و من هم به تو؛ که می دانم بهتر از هر کس دیگری می توانی با افراط و تفریطت لزوم جدایی دین از سیاست را اثبات کنی و به شیوه خودت بگویی لا اکراه فی الدین ...
منبع وبلاگ خواب

-- بدون نام ، Aug 29, 2009

دوستان،

من نمیدانام چرا جبهه‌ مخالف (اصلاح طلب) درون جمهوری اسلامی که نمیخواهد اصل جمهوری اسلامی را نفی کند، [بخوانید آقایان موسوی، کروبی،... و خاتمی]، جبهه‌ متحد و مشخص در برابر دولت کودتا نمیگیرند. اقدامات آقایان به صحبتهای کلی‌ تمام میشود که به نظر من این حرفها برای فاطی تمبان نخواهد بود.

داستان آقایان مناظرهٔ فکری با این گوریل‌های زبان نفهم است. ملت ایران نیاز به یک اعتلاف ملی‌ دارد که یک جواب ملی‌ به مهمترین نیاز ملت (حذف جمهوری اسلامی و ولایت ...فقیه، و تثبیت حکومت پارلمانی) بدهد. باقی‌ فقط حرف است و دیگر هیچ.

اگر رهبر حرکت مردم هستید،

جرعت کنید ائ دوستان که دشمن به میدان آمده، و تبع این دشمن همیشه گرسنه بوده است.

دکتر میر حسین

-- بدون نام ، Aug 29, 2009

آقا یا خانوم شوخ «نرمش خوبه» گویا از راه دور دستی بر آتش داری. از سیاستم بویی نبردی فقط از دور شعار میدی. در این مقطع حساس باید از هر کسی که با اینا تضاد داره استفاده کرد. خیلی از برنامه ها رو باید بعد از سرنگونی رژیم مطرح کرد نه حالا.

-- برنده ، Aug 29, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)