تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«احتمال جابه‌جایی سپر موشکی علیه ایران»

واشینگتن طرح سپر موشکی اروپای شرقی را که مقامات آمریکایی می‌گویند برای جلوگیری از «حملات احتمالی ایران» لازم است «به احتمال زیاد لغو کرده‌است.»
این مطلب را خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از روزنامه‌های لهستانی و از قول مقامات آمریکایی گزارش کرده‌است.

بنا بر این خبر، واشینگتن از طرح ایجاد پایگاه در لهستان و جمهوری چک «صرف نظر کرده و گزینه‌های دیگری چون اسرائیل و ترکیه را مد نظر دارد.»

طرح ایجاد پایگاه‌های ضد موشک در اروپای شرقی که ایالات متحده آن را برای «پدافند موشکی علیه ایران» لازم می‌داند همواره با اعتراضات شدید مسکو مواجه شده‌است.


روزنامه لهستانی «گازتا ویبورچا» از روزنامه‌های اصلی آن کشور مطلب خود را از قول مقامات و لابی‌گران آمریکایی نقل می‌کند.

ریکی الیسون، یکی از لابی‌گران طرفدار سپر موشکی در این باره گفته‌است نشانه‌هایی که از پنتاگون در این مورد می‌رسد «کاملاً آشکار» است و «مقامات ایالات متحده به دنبال مکان‌های دیگر هستند.»

این روزنامه لهستانی می‌نویسد که واشینگتن در حال بررسی برای قرار دادن رهگیرهای ضد موشک بر روی ناوهای نظامی و پایگاه‌هایی در اسرائیل و ترکیه و احتمالاً‌ در بالکان است.

طرح سپر موشکی علیه ایران، در زمان جرج بوش، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده آغاز شد. جانشین وی، باراک اوباما پس از پذیرش این منصب طی سال جاری، دستور بازنگری این سامانه موشکی را صادر کرد.

روزنامه «گازتا ویبورچا» از یکی از منابع در کنگره آمریکا که نامش را فاش نکرده نوشت که «واشینگتن هفته‌هاست که در خصوص لغو بخش اروپای شرقی این طرح در میان قانونگذاران آمریکا به سنجش نظرات مشغول است.»

«ایالات متحده گزینه‌های دیگری چون اسرائیل و ترکیه را مد نظر دارد»

ورشو و واشینگتن در سال ۲۰۰۸ قرارداد اجرای این طرح را به امضاء رساندند. این سامانه موشکی که قرار بود تا سال ۲۰۱۳ آماده شود شامل پایگاه‌های رادار در لهستان و جمهوری چک نیز می‌شد.

تاکنون ایالات متحده همواره این طرح را برای جلوگیری از آن‌چه «خطر برنامه هسته‌ای ایران» می‌خواند الزامی توصیف کرده‌است. اما روسیه با محکوم کردن این طرح، آن را خطری برای امنیت ملی خود تلقی می‌کند.
روسیه پیش از این پیشنهاد انتقال سپر موشکی غرب از اروپای شرقی به جمهوری آذربایجان را داده‌بود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)