تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اجرای «ننه دلاور» برشت در لندن

نگارش تازه‌ای از نمایش‌نامه «ننه دلاور و فرزندان او» اثر معروف برتولت برشت نمایشنامه‌نویس بزرگ آلمانی در «نشنال تیَتر» لندن به روی صحنه می‌آید.

در این نمایش‌نامه که تونی کوشنر آن را از آلمانی به انگلیسی برگردانده و دبرا وارنر آن را کارگردانی می‌کند، فیونا شاو بازیگر برجسته تئاتر بریتانیا نقش ننه دلاور را بازی خواهد کرد. شاو همچنین بازیگر سریال تلویزیونی معروف جین ایر و سری فیلم‌های هری پاتر بوده‌است.

دبرا وارنر نیز از مهم‌ترین کارگردانان تئاتر امروز بریتانیاست و کارگردانی کارهای برجسته‌ای چون جولیوس سزار و مرگ در ونیز را در کارنامه خود دارد.

این چندمین هم‌کاری فیونا شاو و دبرا واگنر در تئاتر انگلیس است. آن‌ها پیش از این نمایش‌نامه‌های مطرحی چون الکترا، مده‌آ، هدا گبلر، ریچارد دوم، زن خوب سچوآن و روزهای خوش را به روی صحنه آوردند.


دیوک اسپشال آهنگساز برجسته انگلیسی نیز همراه با گروهش، موسیقی صحنه این نمایش را به طور زنده اجرا خواهند کرد.

برشت نمایش‌نامه «ننه دلاور» را در سال ۱۹۳۹ نوشت که از نمونه‌های بارز سبک حماسی او در تئاتر به شمار می‌رود. این نمایش‌نامه یک بار با شرکت هلنا وایگل همسر دوم برشت در برلین اجرا شد.

نمایش‌نامه «ننه دلاور» که پیش از پایان جنگ جهانیِ دوم نوشته شده، درون‌مایه‌ای ضدِ جنگ دارد و برشت در آن سوداگری و سودجویی جنگ‌افروزان و فریبکاری‌های آنان را به نقد کشیده‌است.

داستان این نمایش که در قرن هفدهم روی می‌دهد، سرگذشت زنی آزمند و حیله‌گر به نام آنا فیرلینگ مشهور به ننه دلاور است که با گاری‌اش در میدان جنگ حرکت می‌کند و غنایم سربازان مرده را جمع کرده و می‌فروشد. او سه فرزند دارد اما تک‌تک فرزندان خود را در جنگ از دست می‌دهد و در مقابل سعی می‌کند از شرایط نابسامان جنگی حداکثر سوء استفاده را کرده و کاسبی کند. این نمایش‌نامه در ۱۲ پرده نوشته شده و هر پرده مربوط به یک سال زندگی ننه دلاور است.

نمایش‌نامه ننه دلاور در ایران نیز بارها به روی صحنه رفته‌است. آخرین بار این نمایش‌نامه، دو سال قبل به کارگردانی کلاوس پایمن کارگردان سرشناس تئاتر آلمان و رئیس «برلینر آنسامبل» ـ معروف به تئاتر برشت ـ همراه با گروه بزرگی از بازیگران آلمانی در روزهای جشنواره تئاتر فجر در تهران اجرا شد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)