تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«محاکمه دانه درشت‎ها»
سرمقاله امروز کیهان با عنوان «گام اول» به تحولات ایجاد شده در قوه قضاییه را بررسی کرده‌است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «با آغاز دوره جدید مدیریت قضایی کشور انتظار به حق آحاد ملت این است که نظام حقوقی و قضایی با تجربه‌ای سی ساله و عبور از آزمون و خطاهایی اجتناب ناپذیر به مرحله بالندگی و شکوفایی خود ورود نماید.»

در ادامه این سرمقاله آمده‌است: «بدون تردید در شرایط کنونی جامعه خواسته قاطبه مردم مبارزه با مفاسد اقتصادی است و این مبارزه می‌بایست فراتر از دایره بسته شعار، سخنرانی، بخشنامه و وعده به افکارعمومی به صورتی کاملاً جدی و مستمر با نظارت عموم ملت پیگیری شود و نقش قوه قضاییه در این میان ممتاز و برجسته‌است.»

به نوشته سرمقاله نویس کیهان: «مسئولین ارشد دستگاه قضا برای عدم بروز مشکلاتی که درخصوص اطلاع رسانی پرونده‌های اقتصادی در سطح ملی وجود دارد می‌بایست به جلسه سخنگوی دستگاه قضا با خبرنگاران که بعضی اوقات هم با توجیهاتی خاص برگزار نمی‌شود اکتفا ننمایند و یک سیستم اطلاع رسانی کارآمد که افکارعمومی را لااقل در امر اطلاع رسانی اقناع کند پیش بینی نمایند.»

این سرمقاله افزوده‌است: «آشوب‌ها و حوادث تلخ اخیر و بدعت قانون گریزی از سوی برخی از جریان‌های سیاسی ناکام در انتخابات که بر فضای غبارآلود و شبهه ناک آن دوره افزود سبب شده‌است تا مردم با تشکیل دادگاه صالح برای برخورد با آشوبگران و اغتشاشگران - که تاکنون چهار جلسه آن برگزار شده است- منتظر سرانجام کار باشند و از همین روی از دستگاه قضایی انتظار دارند تا به دقت و با سرعت تیغ برنده عدالت را بر مسببان اصلی آشوب‌ها و گردن کشان در برابر قانون اعمال نماید.»

در ادامه این سرمقاله آمده‌است: «تحقق عدالت که دستگاه قضا نقشی بی بدیل در عینیت آن دارد چیزی جز اجرای قانون نیست و دانه درشت‌ها و مهره‌های اصلی چه در مفاسد اقتصادی و چه در مفاسد سیاسی که کودتای مخملین را به منظور براندازی نظام در سر می‌پرورانده‌اند باید محاکمه و مجازات شوند و به آفتابه دزدها در حوزه مفاسد اقتصادی و عناصر میدانی آشوب‌ها در حوزه مفاسد سیاسی بسنده نشود و در چنین صورتی است که دستگاه قضایی از این آزمون بزرگ سربلند بیرون آمده‌است و اولین گام را در مسیر بالندگی و شکوفایی برداشته‌است.»

متن کامل سرمقاله


حیرت از کم کاری قوه قضاییه

سرمقاله امروز جام جم با عنوان «بایدهای قوه قضاییه» نیز به بررسی موقعیت قوه قضاییه در دوره جدید پرداخته‌است.

در این سرمقاله می‌خوانیم :«از قوه قضاییه انتظار می‌رود با ظلم و فساد مبارزه کند. دستگاهی که می‌خواهد با ظلم و فساد مقابله کند، خود باید پاک باشد. با دستمال آلوده، نمی‌توان آلودگی‌های دیگر را پاک کرد. ریاست محترم قوه قضاییه باید مراقب باشند تا این قوه هرچه بیشتر پاک باشد. قضات و کارکنان پاکدامن، عزیز و محترم شمرده شوند و خاطیان طرد و مجازات شوند، بویژه باید مراقبت شود سوداگران و پول‌پرستان از حریم این قوه دور بمانند.»

این سرمقاله افزوده‌است: «در سال‌های اخیر، شایعاتی در جامعه ما درباره بعضی افراد و نیز فرزندان برخی مقامات و شخصیت‌ها بر سر زبان‌ها افتاده‌است. سکوت و کم‌کاری قوه قضاییه در این مسائل، مردم را دچار حیرت می‌کند. شایعه، میکروبی است که در تاریکی و ابهام رشد می‌کند. نباید چنان شود که متهمان در جایی که باید محاکمه شوند، محاکمه نشوند و در جایی محکوم شوند که نباید بشوند. این شیوه برای کشور و نظام و انقلاب زیانبار است.»

به نوشته این سرمقاله: «در اداره قوه قضاییه باید عدالت و عقلانیت توا‡م با هم اعمال شود. اداره دادگاه‌ها و اطلاع‌رسانی به مردم باید با مدیریت و تدبیر همراه باشد. تغییر و تبدیل احکام قضایی نباید آنچنان شتابزده و تعجب‌آور باشد که افکار عمومی در اعتبار قوه قضاییه به تردید افتد. بهترین تبلیغ برای قوه قضاییه تدبیر صحیح در ترسیم چهره این قوه در برابر چشمان مردم است.»

متن کامل سرمقاله

عطش تقاضا در بازار سهام
سرمقاله امروز روزنامه سرمایه با عنوان «متعادل سازی عرضه و تقاضا راهکار مهار جهش کاذب» تحولات اقتصادی روزهای اخیر را بررسی کرده‌است.

به نوشته این سرمقاله: «نبود جذابیت در بازار پول به دلیل کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی همچنین نبودن فرصت‌های سودآور سرمایه گذاری در بخش مسکن به دلیل تثبیت قیمت‌ها، موجب هدایت نقدینگی زیادی به سمت بورس شده که در حال افزایش است.از طرف دیگر نشانه‌های بهبود اقتصاد جهانی به خصوص در قیمت نفت، محصولات پتروشیمی، مس و دیگر محصولات صادراتی خوشبینی قابل توجهی را نسبت به سرمایه گذاری در بازار سهام به وجود آورده و افزایش تقاضا را در بورس تهران رقم زده‌است به طوری که برخلاف سنت همیشگی کاهش حجم معاملات در ماه مبارک رمضان، امسال شاهد افزایش حجم و ارزش معاملات در بورس تهران هستیم که مهم ترین دلیل آن ورود نقدینگی به بازار سرمایه‌است.»

این سرمقاله افزوده‌است: «در شرایطی که عطش تقاضا در بازار سهام روبه فزونی است، باید مدیریت صحیحی در خصوص عرضه‌ها صورت گیرد تا با تعادل در عرضه و تقاضا، از رشد غیرواقعی برخی سهام که ناشی از خرید بدون تحلیل و تنها پاسخ به تقاضا است، پیشگیری کند تا تجربه بازار سهام سال ۸۲ تکرار نشود.»

در ادامه این سرمقاله آمده‌است: «هرچند قیمت‌ها در بازار سهام طی یک سال گذشته آنچنان کاهش یافته که رشد قیمت فعلی بیشتر سهام برگشت به ارزش ذاتی محسوب می‌شود اما در صورتی که مدیریت صحیحی برای پاسخ به تقاضای بازار اعمال نشود، حباب قیمتی بازار سهام را تهدید می‌کند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «هيات منصفه سياسي و حقوق شهروندي»

سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «يك دادگاه پرابهام»

سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «توصيه اي به مجلس و رئيس جمهور»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «چالش‌هاي اشتغال ملي»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «انقلاب علمي و سياست خياباني»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)