تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

درگذشت دامینیک دان، ‌نویسنده و روزنامه‌نگار

دامینیک دان نویسنده و روزنامه‌نگار سرشناس آمریکایی که به خاطر گزارش‌هایش از دادگاه‌های جنجالی چهره‌های معروفی مثل او.جی. سیمپسون مطرح بود، روز گذشته در سن ۸۳ سالگی بر اثر بیماری سرطان درگذشت.

دان پیش از نویسنده شدن تهیه‌کننده سینمایی در هالیوود بود اما به دلیل زیاده‌روی در مصرف مواد مخدر و الکل، از این کار کناره گرفت و پس از ترک اعتیاد به نویسندگی پرداخت.

از وی پنج رمان منتشر شده که موضوع آن‌ها بیشتر در باره رسوایی و جنایت در شهرهای بزرگ است.


دامینیک دان (Dominick Dunne)

اما شهرت اصلی دان به خاطر گزارش‌هایی است که در باره دادگاه‌های معروف و جنجالی آمریکا در فاصله میان سال‌های دهه هشتاد و نود تهیه کرده و در مجله مشهور «وَنیتی فِر» چاپ شده‌است.

دان از میانه‌های دهه هشتاد به طور مرتب برای مجله ونیتی فر مقاله نوشت. گزارش دادگاه برادران منندز (لیل و اریک) که در سال ۱۹۸۹ در بـِوِرلی هیلز آمریکا پدر و مادر خود را با اسلحه به قتل رساندند، از معروف‌ترین کارهای خبرنگاری دامینیک دان به شمار می‌رود.

در جریان دادگاه او.جی. سیمپسون، ستاره پیشین فوتبال آمریکایی که متهم به قتل همسر سابق‌اش و معشوقه او بود، دامینیک دان بر روی صندلی مخصوصی که در ردیف جلوی دادگاه برای او در نظر گرفته شد نشست و جریان کامل این دادگاه را به طور مرتب برای مطبوعات و رسانه‌ها گزارش کرد.

«شهری دیگر نه شهر من» نام رمانی است که دامینیک بر اساس دادگاه او.جی. سیمپسون نوشت و در سال ۱۹۹۷ منتشر شد.

گزارش‌های دادگاه قتل کلوس وون بیولو و تجاوز به ویلیام کندی اسمیت و همچنین نوشتن در باره زندگی چهره‌های سرشناس و پولدار هالیوود مثل الیزابت تایلور، از کارهای معروف دامینیک دان در عرصه روزنامه‌نگاری و نویسندگی است.

دامینیک دان از قهرمانان سابق جنگ جهانی دوم بود و به خاطر خدماتش در جنگ، ستاره برنز دریافت کرد. وی خاطراتش را در باره جنگ نیز با عنوان «راهی که ما زیستیم» در سال ۱۹۹۹ منتشر کرد.

«مردمانی مثل ما» و «یک زن مزاحم» از جمله رمان‌های دیگر اوست.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)