تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
سفارت فرانسه در تهران:

«پاریس به آیت‌الله خمینی هم پناه داده بود»

سفارت فرانسه در ایران اعلام کرد که این کشور از سنت بسیار قدیمی استقبال از «تبعیدیان» برخوردار است و آیت‌الله روح‌الله خمینی نیز در زمان خود از این سنت بهره برده است.

سفارت فرانسه در واکنش به برخی اظهار‌نظر‌های مقام‌های ایران در نقد «حق پناه‌دهی» این کشور به گروهی از معترضان به نتیجه انتخابات، با انتشار بیانیه‌ای، این اظهارات مقام‌های تهران را «تقبیح» کرد.

این بیانیه در وب‌سایت سفارت فرانسه در تهران منتشر شده است.

آیت‌الله خمینی ۱۳ مهرماه ۱۳۵۷ در پی فشار دولت وقت ایران به دولت عراق، به کویت رفت و از آنجا با مساعدت دولت فرانسه، در نوفل لوشاتو در حاشیه پاریس، به فعالیت خود علیه شاه ادامه داد.


آیت‌الله خمینی در نوفل لوشاتو

سفارت فرانسه و ایتالیا در جریان ناآرامی‌های انتخاباتی در ایران اعلام کرده بودند که به معترضانی که زخمی شده یا تحت تعقیب قرار گرفته‌اند، پناه خواهند داد.

این اقدام با واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی مواجه شد و تهران آن را دخالت در امور داخلی خود و نشانه‌ حمایت «بیگانگان» از معترضان به نتیجه انتخابات دانست.

در جریان ناآرامی‌های انتخاباتی، نازک افشار کارمند سفارت فرانسه و کلوتید ریس شهروند فرانسوی نیز دستگیر و پس از برگزاری یک جلسه دادگاه، به قید وثیقه آزاد شدند.

محاکمه این دو نفر باعث تیره‌تر شدن روابط پاریس- تهران شده است.

سفیر ایران در فرانسه روز گذشته در گفتگو با روزنامه «پاریزین»، کلوتید ریس را متهم به جاسوسی هسته‌ای به نفع پاریس کرد؛ اتهامی که از سوی برنارد کوشنر وزیر خارجه فرانسه رد شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

eshkale jomhoorye eslami az ebtedaye tasis in ast ke khodara nemibinad

-- irani ، Aug 26, 2009

پناه دادن به خمینی و شاگردان او، یکی از بزرگترین جنایت ها در طول تاریخ بشری است که توسط دنیای غرب برای منافع مادی حقیر کوتاه مدت خود و به خصوص فرانسه انجام شد!؟ و هزینه سهمگین آنرا مردم ایران باید تا به امروز با خون خود برای سیری ناپذیری خدای این وحشی ها پرداخت کند.
ننگ ابدی بر سیاست بازان حقیر همیشه گرسنه،

-- Siasat Bazan Haghir ، Aug 26, 2009

البته حضرت آیت ا... بدین خاطر به فرانسه رفت که در آن زمان با تدابیر سیاست خارجی شاه٬ برای ورود به فرانسه هیچ ایرانیی روادید لازم نداشت و ایشان بدون هیچ مشکلی به آنجا می‌توانست برود.
خوشبختانه با تدابیر حکومت فعلی٬ ایرانیان ناراضی جایی برای فرار ندارند٬ مگر دو-سه کشور منزوی‌تر همسایه!

-- مهران ش ، Aug 26, 2009

Baba bass kooned ein Estessmargaran-peer Khoon Mardooman maha wa deigar Keshwar haye Jahan ra memakand.
Ein Estessmargaran har Rooz ba Barnamei djadeid maha ra estessmar mekonnad.

-- akbar ، Aug 26, 2009

بهتر است فرانسه جزئیات بیشتری از امکاناتی که در اختیار خمینی گذاشته را افشا کند

-- کمال ، Aug 26, 2009

حکایت ما مثل خواستگاری کردن برای دیگران است . اگر عروس خوب از آب در بیاید ، به به و چه چه میکنیم که چه عروسی انتخاب کردیم و اگر بد از آب در بیاید همه ی کاسه و کوزه را بر سر فرد معرفی کننده میشکنیم و او را مقصر میدانیم .
فرانسه یک کشور آزاد است . زمانی این آزادی به نفع جمهوری اسلامی و بنیانگذارش خمینی تمام شد و حالا که این آزادی را مخالف با منافع خودمان میبینیم ، آنرا دالت و جاسوسی و توطعه میخوانیم . شما را به خدا بس کنید و این اسامی مسخره را که در این سی سال بر سر زبانمان انداخته اند دور بریزید . استعمار پیر یعنی ؟تا دیروز انگلیس استعمار گر پیر بود و آمریکا شیطان بزرگ . حالا کم کم فرانسه و ... هم دارند وارد دایره ی این اسامی میشوند . اه از مردم مملکتم که اندازه ی یک نخود هم گاهی نمیفهمند و نسنجیده نطق میکنند .....

-- بهزاد ، Aug 26, 2009

این قیاس مغلطه محض است .
پاریس با اکراه و تحت فشار صاحبان سرمایه ایرانی فعال در پاریس به رهبر انقلاب اجازه سکونت داد و مساعدتی هم در کار نبود ولی اکنون با شوق تمام آغوش خود را به روی تظاهر کننده ها باز کرده است .

-- احسان ، Aug 26, 2009

in khiyanate mahze dar haghe melate IRAN bod ke in arab zadeye ... be keshvareshon panah dadan hala ham daran halesho mibaran .ina hamash baziye

-- vahid ، Aug 27, 2009

آدم با کارهای این حکومت اسلامی ایران گو... گیجه می گیره والله

-- خیرالله ، Aug 27, 2009

چرا پناهندگي بايد ماند و حق را گرفت

-- علي ، Aug 27, 2009

فرانسه پناه داد و بی بی سی شد رسانه اختصاصیش. بعد هم ادعای میارزه با همه عالم کفر را می کرد.

-- بدون نام ، Aug 27, 2009

چندی پیش شنیدیم فروشگاهی بنام هایپراستار در غرب تهران بلوارفردوس بهارجنوبی دقیقا پشت پارک ارم افتتاح شده است که دست هرچی فروشگاه زنجیره ای رفاه و شهروند را از پشت بسته است جمعه پیش فرصتی دست داد که به آنجا سری بزنیم درست بود فروشگاهی عظیم با سبکی جدید که بنظر می رسید باید کار خارجی ها باشد سبکشان کاملا متفاوت جدید و برای ما تعجب آور. در صف صندوق بودیم که بین دونفر سر نوبت دعوا شد بلافاصله از حراست فروشگاه بی سیم بدست ریختند آنجا. جالب بود که همشان ریش داشتند و به سبک بسیج کار می کردند. کنجکاو شدم در اینترنت هایپراستار را سرچ کردم فقط یک آگهی استخدام و یک مصاحبه مدیرعامل فراسو را یافتم بدون هیچ ذکر نام و نشانی از فروشگاه جدیدا افتتاح شده. فقط مدیرعامل فراسو گفته بود ما با یک شرکت فرانسوی که مجری فروشگاههای هایپراستار در سوریه بحرین و امارات و در آینده ای نزدیک در ایران است قرارداد داریم. خودتان قضاوت کنید ارتباط آن ریشو ها را با فرانسوی ها

-- dja ، Aug 27, 2009

تا جايي كه من مي دونم هيچ ريشويي توي اين فروشگاه نيست مگر به تعداد اندك كه بازم نمي دونم چه ربطي به فرنسوي ها داره!!!!

-- بدون نام ، Aug 29, 2009

در ارتباط با فروشگاه هایپراستار خواستم عرض کنم متاسفانه این شرکت علیرغم سرمایه گذاری بالا از مدیریت مناسبی برای رسیدگی به نارضایتی مشتری برخوردار نیست. من هفته پیش یک دستگاه یخچال از این فروشگاه خریدم که متاسفانه کالای اشتباهی را برای من ارسال کردندو با وجود اینکه خودشان به اشتباهشان اقرار کردند ولی با گذشت یک هفته همکاری خوبی برای اصلاح یا جبران اشتباهشان با من نداشته اند و عملا مدیریت فروشگاه پاسخگو نیست!!!!!

-- ابراهیم زاده ، Sep 9, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)