تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

ابراز نگرانی آمریکا از توان هسته‌ای ایران

ایالات متحده آمریکا می‌گوید که ایران به دستیابی به توانایی ساخت بمب اتمی بسیار نزدیک است.

در حالی که قدرت‌های غربی امروز چهارشنبه مذاکرات خود درباره پرونده هسته‌ای ایران را در شورای حکام آغاز کرده‌اند، تلویزیون دولتی ایران اعلام کرد که به زودی بسته پیشنهادی این کشور در خصوص پرونده هسته‌ای‌اش به غرب ارائه خواهد شد.

به نوشته رویترز، با این حال آمریکا و سایر متحدانش از ایران درخواست کردند که به میز مذاکره بازگردد.

گلن دیویس نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که واشینگتن به شدت نگران تلاش‌های ایران به منظور دستیابی به سلاح هسته‌ای است.

آسوشیتدپرس نیز نوشته است که به گفته دیویس، با توجه به ذخیره کافی اورانیوم غنی‌شده با غلظت پائین، ایران در حال حاضر یا به شدت به ساخت یک سلاح هسته‌ای نزدیک است و یا در مسیر دستیابی به این توانایی خطرناک و بی‌ثبات کننده قرار دارد.


این در حالی است که رئیس اداره امنیت ملی آمریکا به تازگی اعلام کرده بود که ایران به لحاظ فنی تا پیش از سال ۲۰۱۳ قادر به تولید سلاح هسته‌ای نیست.

محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که درباره خطر برنامه هسته‌ای ایران اغراق شده است.

گزارش اخیر آژانس هم نشان می‌دهد که ایران، تولید اورانیوم غنی‌‌شده با غلظت پایین‌ را با حجم کمتری نسبت به گذشته ادامه داده است.

اما بی‌پاسخ گذاشتن سئوالات درباره «ابعاد احتمالی نظامی» برنامه هسته‌ای از سوی مقام‌های ایران، از دیگر محور‌های گزارش آژانس بود.

بریتانیا، فرانسه و آلمان امروز اعلام کردند که امتناع ایران از همکاری و شفاف‌سازی در برنامه هسته‌ای‌اش، تردیدها در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای این کشور را افزایش می‌دهد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)