تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
همزمان با ارائه بسته پیشنهادی به گروه ۱+۵:

سلطانیه: ایران تعلیق را نمی‌پذیرد

ایران همزمان با تحویل بسته پیشنهادی خود به گروه ۱+۵ اعلام کرد که سیاست تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای را اجرا نخواهد کرد.

علی‌اکبر سلطانیه سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، امروز چهارشنبه در نشست شورای حکام در وین گفت که تهران «سیاست عدم تعلیق» را دنبال می‌کند و همکاری‌ها با آژانس، مطابق با موافقتنامه پادمان را در دستور کار قرار دارد.

آقای سلطانیه افزود که هرگونه انتظاری فراتر از موافقتنامه‌های مشترک میان ایران و آژانس، «بدون تردید موجب خدشه‌دار شدن» اعتماد دوجانبه شده و تنش «سیاسی تحمیلی» را به درازا خواهد کشاند.

نماینده ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت که آژانس به طور پیوسته با ادعاهای «دروغینی» از سوی آمریکا مواجه بوده است.


به گفته سلطانیه، «بی‌پایه و اساس» بودن تمام ادعاهای آمریکا در خصوص برنامه اتمی ایران از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ثابت شده است.

اظهارات سفیر ایران در آژانس، همزمان با تحویل بسته پیشنهادی تهران به گروه ۱+۵ ایراد شده است.

تهران امروز چهارشنبه اعلام کرد که بسته پیشنهادی خود را توسط منوچهر متکی وزیر خارجه به نمایندگان این گروه تحویل داده است.

جزئیات دقیقی از محتوای این بسته منتشر نشده است، اما آقای سلطانیه به نقل محمود احمدی‌نژاد گفت که ایران آماده است درباره استفاده همه کشور‌ها از انرژی پاک هسته‌ای و مدیریت کارآمد به منظور عدم اشاعه و خلع سلاح هسته‌ای جهانی مذاکره کند.


منوچهر متکی بسته پیشنهادی ایران را به نمایندگان گروه ۱+۵ در ایران تحویل می‌دهد

رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید نیز همزمان با آغاز بررسی پرونده ایران در شورای حکام آژانس از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست که به مسئولیت‌های خود عمل کنند و به فعالیت‌های هسته‌ای پنهانی خود پایان دهند.

آقای گیبس گفت که زمان آن فرا رسیده است که ایران نشان دهد که به سوی پایان دادن به برنامه‌های پنهان هسته‌ای خود گام بر می‌دارد.

گلن دیویس نماینده آمریکا در آژانس هم امروز چهارشنبه گفته است که واشینگتن به شدت نگران تلاش‌های ایران به منظور دستیابی به سلاح هسته‌ای است.

به گفته دیویس، با توجه به ذخیره کافی اورانیوم غنی‌شده با غلظت پائین، ایران در حال حاضر یا به شدت به ساخت یک سلاح هسته‌ای نزدیک است و یا در مسیر دستیابی به این توانایی خطرناک و بی‌ثبات کننده قرار دارد.

بریتانیا، فرانسه و آلمان هم امروز اعلام کردند که خودداری ایران از همکاری و شفاف‌سازی در برنامه هسته‌ای‌اش، تردیدها در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای این کشور را افزایش می‌دهد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

if you dont crash the snake head it will kill you and the others

-- بدون نام ، Sep 10, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)