تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

غیبت ایران در نشست کشور‌های حاشیه خزر

برگزاری نشست چهار کشور حاشیه دریای خزر، بدون حضور ایران با واکنش منفی تهران مواجه شده است.

نشست سران روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان روز پنجشنبه در شهر «اکتائو» قزاقستان برگزار می‌شود.

منوچهر متکی وزیر خارجه ایران این نشست را برخلاف موافقتنامه‌های پیشین دانسته است.

آقای متکی در دیدار با سفیر جدید قزاقستان در تهران گفت که «کلیه مسائل دریای خزر بایستی با حضور تمامی کشورهای ساحلی دریای خزر مطرح و تصمیم‌گیری شود.»

او اظهار داشت که تهران برگزاری این نشست را اقدامی «علیه منافع خود تلقی» می‌کند.


به گزارش خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان، وزیر خارجه قزاقستان در واکنش به اظهارات همتای ایرانی خود گفته است: «این نشست، نشستی غیررسمی است که در آن، درباره همکاری‌های منطقه‌ای بحث خواهد شد.»

روزنامه لس‌آنجلس تایمز نیز نوشته است که برگزاری چنین دیداری، می‌تواند فتح بابی برای آغاز مناقشات در این منطقه باشد، چرا که هر کشور دیگری نیز می‌تواند بعد‌ها دیداری را در غیاب یک یا دو کشور حاشیه دریای خزر برگزار کند.

روزنامه نزاویسیمایا گازتا چاپ مسکو هم در گزارشی احتمال داده است که هدف از برگزاری این نشست، «فشار به تهران برای پایان یافتن تعیین رژیم حقوقی دریای خزر» باشد.

سران پنج کشور در اجلاس گذشته خود در تهران بیانیه‌ای ‪ ۲۵‬ماده‌ای درباره تامین امنیت این دریا بر پایه حسن همجواری و اعتماد متقابل امضا کردند و موظف شدند تمامی مسائل را از طریق راه‌های صلح‌آمیز حل و فصل کنند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

حالا كه ايران درگير مسائل داخلي و مسائل هسته اي است همسايگان درياي خزري فرصت را مغتنم شمرده در صدد سوء استفاده هستند

-- بدون نام ، Sep 9, 2009

ننگ بر شما دین فروشان و دزدان و چپاولگران باد٠ هر کجا منافع مردم و کشور ایران مطرح است، شما دزدان و آدم کشان و اوباش، غایب و به فکر منافع شخصی و خانوادگی، همدست با دیگر مافیای حجره داران بازار و حوزه ها و فیضیه های اسلامی هستید! آخوندها همیشه دست در دست حجره داران بازار به چپاول و دزدی کشور و مردم ایران مشغول بوده اند! این سنت چپاولگری بین آخوندها و بازاریان حکایتی است بلند و قدیمی.
پیروان امام وخط رهبری،

-- Peyrovan Emam va Rahbari ، Sep 9, 2009

اگر قراردادهای بثبت رسیده تاریخی بین کشورها دیگر مورد قبول نیست. و درهر شرایطی میتوان تغیر داد، مثل قرارداد الجزیره و یا قرارداد ٥٠/٥٠ بین ایران وروسیه در مورد دریای مازندران.بنابراین قرارداد های منعقد گشته بین دولت ضدایرانی اسلامی ایران با هر کشوری فاقد سندیت و ارزش است. مطمینأ در حاکمیت جمهور مردم،و ایرانی قوی که قادر به حفظ منافع خود بااستفاده از همه امکانات ممکنه حق و حقوق برباد رفته را باز خواهد گرفت. اگر فسخ قرارداد فاشیستی ترکمنچای غیر ممکن است ، حاکمیت ایران بر منابع دریای خزر براصل٥٠/٥٠ غیرقابل تغیراست. کشورهای جداشده از روسیه فقط قادر به بهروری از ٥٠ % سهم روسیه هستند ونه بیشتر. نادیده گرفتن منافع ایرانیان، این منطقه را برای مدت بسیار طولانی درگیر جنگ خواهد کرد وبرادرکشی در خدمت تاریخ پر از تمدن مشترکمان نخواهد بود.

-- حافظه تاریخ ، Sep 10, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)