تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اتهامات شیعه و سنی در پی انفجارهای عراق

سیاستمداران قدرتمند شیعه عراق و گروه اصلی سنی پیکارجوی آن کشور یک‌دیگر را متهم به دست داشتن در انفجارهای بزرگ بغداد کردند.
در انفجارهای قوی که دو روز پیش در وزارت‌خانه‌های دارایی و امور خارجه عراق رخ داد ۹۵ تن جان خود را از دست داده و ۶۰۰ نفر مجروح شدند.

صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای طی روز جمعه از سوی طرفین شیعه و سنی نشانگر شکاف بزرگ میان سیاستمداران این دو گروه مذهبی در عراق است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بیانیه‌ای که از سوی شورای عالی انقلاب اسلامی عراق،‌ یکی از احزاب مهم شیعه و نزدیک به ایران صادر شد آمده‌است که «کشور عراق با یک جنگ فراگیر مواجه است و نه بمب‌گذاری‌های ساده در این‌جا و آن‌جا.»


بغداد، ۱۹ اوت ۲۰۰۹

این بیانیه، سنی‌ها را که روزی ستون فقرات رژیم سرنگون‌شده صدام حسین را تشکیل می‌دادند مقصر این حملات دانسته‌است.

بیانیه این حزب می‌نویسد:
«بازمانده‌های رژیم سایق صدام، که شیعه‌ها را متهم به کافر بودن می‌کنند به جنایات خود علیه عراقی‌های بی‌گناه ادامه می دهند.»

از سوی دیگر، «ارتش اسلامی عراق» که به عنوان گروه اصلی سنیان پیکارجو عمل می‌کند مسئولیت این کشتارها را بر عهده دولت عراق به نخست‌وزیری نوری المالکی که اهل تشیع است و هم‌چنین نیروهای آمریکایی دانست.

در بیانیه «ارتش اسلامی عراق» آمده‌است: «رشته حملاتی که در بغداد رخ داد نشان می‌دهد که برخی جناح‌ها در حکومت و پروسه سیاسی می‌خواهند کشوری بسازند که پر از فرقه‌گرایی و دودستگی باشد.»

حزب مهم شیعه: کشور عراق با یک جنگ فراگیر مواجه است و نه بمب‌گذاری‌های ساده در این‌جا و آن‌جا

نوری المالکی، نخست‌وزیر شیعه عراق روز چهارشنبه گفت که بمب‌گذاری‌ها «تلاشی مذبوحانه برای از مسیر خارج کردن روند سیاسی کشور و تأثیر گداشتن بر انتخابات پارلمانی ژانویه ۲۰۱۰ است.»

انفجارهایی که روز چهارشنبه در چند دستگاه کامیون رخ داد شدیدترین خشونت در این کشور طی ۱۸ ماه اخیر بود.
نیروهای عراقی در پی این انفجارها روز پنج‌شنبه ۱۱ تن از افراد پلیس، ارتش و مأموران اطلاعاتی را به خاطر «سهل‌انگاری در مسئولیت‌های خود» بازداشت کردند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
روز خونین بغداد پس از خروج آمریکایی‌ها

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)