تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

نشست کمیته پی‌گیری بازداشت‌های خودسرانه

نشست کمیته پی‌گیری بازداشت‌های خودسرانه در منزل کوروش زعیم، از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر برگزار شد.

این عضو ارشد جبهه ملی ایران از سی‌ام خرداد ماه جاری در بازداشت به سر می‌برد و به گفته همسرش اطلاعی از چگونگی وضعیت پرونده وی در دست نیست.

در این نشست، حسن اسدی زیدآبادی، عضو شورای مرکزی سازمان دانش‌آموختگان ایران از تلاش‌های آقای زعیم برای نجات میراث فرهنگی ایران از جمله آرامگاه کوروش و مجموعه باستانی پاسارگاد تقدیر کرد.


کوروش زعیم

دکتر حبیب الله پیمان، دبیرکل جنبش مسلمانان مبارز نیز با بیان اینکه پر و خالی شدن زندان‌ها از فعالان سیاسی نشانه زنده بودن جامعه است، گفت: «درک اینکه یک دولت دروغگو آرای مردم و حقوق آن‌ها را سرقت کرده‌است در جامعه فراگیر شده‌است، و این بار ملت ایران به صحنه آمده‌است.»

خسرو سیف، دبیرکل حزب ملت ایران از دیگر شرکت‌کنندگان در این نشست بود. وی گفت: «امروز در واقع ما نیز آزاد نیستیم و فقط در یک زندان بزرگ‌تر زندگی می‌کنیم.»

آقای سیف با اظهار تاسف از بدتر شدن وضعیت زندان‌ها، وجود نداشتن هیچ معیاری برای برخورد برای زندانیان را دلیل این مسئله عنوان کرد.

وی افزود: «وقتی پس از تشکیل جبهه ملی در رژیم سابق، شاه فعالیت‌های سیاسی آن را تاب نیاورد، عده‌ای از جوانان و گروه‌های سیاسی عضو جبهه به سمت مبارزات مسلحانه کشیده شدند که البته نتایج آن را دیدیم و امروز امیدواریم که بار دیگر این تجربه تکرار نشود.»

تقی رحمانی، از فعالان ملی–مذهبی حاضر در این نشست نیز ابراز امیدواری کرد که این «هزینه‌ها و مصائب» به سرانجام مناسبی ختم شود.

آقای رحمانی گفت: «امروز دادستانی در اختیار نهادهای نظامی و امنیتی است و قوه قضائیه تقریباً تسلطی بر وضعیت زندانیان تا مدت‌ها پس از دستگیری افراد ندارد و وقتی بحث عدالت قضایی مطرح می‌شود این مسئله با حقوقی که متهمان حتی در فقه سنتی ما ندارند همخوانی ندارد.»

تقی رحمانی: «امروز دادستانی در اختیار نهادهای نظامی و امنیتی است و قوه قضائیه تقریبا تسلطی بر وضعیت زندانیان تا مدت‌ها پس از دستگیری افراد ندارد»

به گفته وی سلول انفرادی در واقع نوعی از شکنجه سفید است که به منظور تخلیه روانی و اطلاعاتی زندانی انجام می‌شود و بسیار اثرات مخرب‌تری نسبت به شکنجه‌های جسمی و فیزیکی دارد.

این فعال سیاسی از قوه قضائیه درخواست کرد که در مورد این مسئله غیرقانونی و غیرشرعی پاسخ دهد.

در دو ماه گذشته تهران و شهرهای دیگر ایران شاهد اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بوده‌اند. میرحسین موسوی، مهدی کروبی و هواداران این دو نامزد اصلاح طلب می‌گویند که در انتخابات تقلب صورت گرفته‌است.

مقامات امنیتی و انتظامی ایران هزاران نفر از معترضان را دستگیر کرده‌اند و ده‌ها تن در جریان این اعتراضات کشته و زخمی شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)