تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

مرکل ایران را تهدید به تحریم انرژی کرد

صدر اعظم آلمان امروز جمعه برای نخستین بار ایران را تهدید به تحریم انرژی کرد.
آنگلا مرکل به روزنامه آلمانی «فرانکفورتر آلگِماینه زایتونگ» در مورد همکاری ایران با نهادهای بین‌المللی در زمینه برنامه هسته‌ای خود گفت: «اگر پیشرفتی در این زمینه حاصل نشود ما ناچار خواهیم بود با تحریم‌های بیشتر واکنش نشان بدهیم.»


وی افزود:
«آن‌چه واضح است اینست که تهران که رئیس جمهورش مرتباً حق موجودیت اسرائیل را زیر سؤال می‌برد نباید به بمب اتم دست پیدا کند.»

خانم مرکل تأکید کرد که شش قدرت بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و ایالات متحده در ماه سپتامبر برای بحث در زمینه افزایش فشار بر ایران گرد هم می‌آیند.

وزارت امور خارجه روسيه نیز روز گذشته در بیانیه ای اعلام کرد نشست نمايندگان گروه ۱+۵، برای مذاکره درباره برنامه هسته ای ايران روز دوم سپتامبر برگزار خواهد شد.

صدر اعظم آلمان:‌ تحریم‌های اقتصادی مربوط به بخش انرژی از گزینه‌های روی میز است

آنگلا مرکل در مصاحبه با روزنامه فرانکفورتر ادامه داد:
«نمی‌خواهم جلوتر از گفت‌وگوها مطلبی بگویم ولی تحریم‌های اقتصادی مربوط به بخش انرژی از گزینه‌های روی میز است.» او افزود: «اما باید منتظر شویم و ببینیم از این گفت‌وگوها چه نتیجه‌ای گرفته می‌شود. ما هم‌چنین در مورد این (تحریم‌های احتمالی) باید با شرکایمان روسیه و چین نیز گفت‌وگو کنیم.»

صدر اعظم آلمان در ادامه، تحریم‌ها علیه ایران را به خاطر «خطرناک بودن یک ایران اتمی» موجه دانست.

قانونگذاران آمریکایی از باراک اوباما، رئیس جمهور آن کشور خواسته‌اند تا بر ایران از طریق تحریم بنزین و دیگر فراورده‌های نفتی فشار آورد.

ایران به خاطر کمبود ظرفیت پالایشی ناچار به وارد کردن ۴۰ درصد از نیاز بنزین خود از خارج است.
بخش اعظم واردات بنزین ایران از شرکت‌های ویتول سوئیس، ترافیگورای سوئیسی/هلندی، توتال فرانسه، گلنکور سوئیس، بریتیش پترولیوم و شرکت هندی ریلاینس است.

ذخایر استراتژیک ایران تنها برای ۷۰ روز تأمین بنزین کفایت می‌کند

محمود احمدی‌نژاد روز گذشته در بازدید خود از بندر عباس در مورد مسئله واردات بنزین گفت:
«ما اکنون در صنعت خود به آن چنان ظرفیتی رسیده‌ایم که در ظرف یک هفته با تغییر خط تولید می‌توانیم کل بنزین خود را تأمین کنیم و با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره بندرعباس ظرف یکی، دو سال آینده ما خود تولیدکننده بنزین خواهیم بود.»

دولت ایران در سال‌های اخیر به خاطر نگرانی از تحریم بنزین کوشیده‌است با طرح‌هایی هم‌چون سهمیه‌بندی بنزین و دوگانه‌سوز کردن خودروها از مصرف این سوخت در ایران بکاهد. برآوردها نشان می‌دهد که در صورت تحریم‌های شدید واردات بنزین، ذخایر استراتژیک بنزین ایران تنها برای ۷۰ روز تأمین مصرف کشور کافی است.

ایران با وجود درخواست‌ها و تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل هم‌چنان به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد. فرایند غنی‌سازی اورانیوم سوختی تولید می‌کند که می‌تواند به عنوان هسته یک بمب اتم عمل کند.

سخنان امروز صدر اعظم آلمان در حالی بیان می‌شود که ایران هفته گذشته برای نخستین بار در یک سال اخیر به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه داد تا از رآکتور هسته‌ای اراک بازدید کنند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
احمدی‌نژاد: پیام دادند ما اشتباه کردیم

نظرهای خوانندگان

درست در زمانی که نهضت مردمی دارد شکل می گیرد و مردم خود دارند این رژیم فاسد را از پای در میآورند دوباره پارازیت های غرب فعال شده است و دارند صداهای مردمی را تحت الشعاع قرار می دهند. چرا در رابطه با حقوق بشر هیچ غلطی نمی کنید و چرا فریاد های ملت را که با استبداد ولایت و خلافت را یاری نمی دهید؟ جرا دوباره دارید به بحث های جانبی می پردازید؟ چرا از تروریست های جمهوری اسلامی تقاضای همکاری می کنید؟ این حکومت منتخب مردم ایران نیست و هرگونه صحبت و مذاکره با آنها از نظر ملت ایران مردود است.

-- داریوش ، Aug 21, 2009

انرژی هسته ای حق مسلم ماست چاپیدن دسته ای کار منظم ماست!"حبیب نی چی"

-- بدون نام ، Aug 21, 2009

مردم غرب سلام
من از ایران با شما تماس می گیرم. شما بدانید که حکومت اسلامی ام الفساد قرن است، آن آن قرن که گذشت و هم این قرن. شما برای اینکه بدانید وقتی این حکومت می گوید بمب اتم در مکتب او حرام است ، راست است یا نه توجه داشته باشید به اینکه در تمامی نوشته های اسلامی لواط و تجاوز به دختر و پسر حرام است. اما روحانیت شیعه آنرا در برخورد با حتا مردم کشور خودش واجب اعلام کرد و آنرا حتا برای نزدیکان خودش چون محسن روح الامینی بکار برد! این حکومت حتا دختران و پسران خودش را داد بدست لبنانی ها و فلسطینی ها تا در حضور دیگران به آنها تجاوز شود. آری غربیان متوجه باشید. سرتان را کلاه نگذارند، ملایان در کلاهگذاری همتا ندارند.

-- بدون نام ، Aug 21, 2009

چرا دولت هاي غربي سران حكومت آخوندي را تحت تعقيب قضايي قرار نميدن فقط بلدن رجز بخونن ومردم بدبخت ايران تحت فشار قرار بدن ما كه حكومت غير قانوني اخوندي هر بلاي سرمان آورده ديگر ناي فشار بين المللي نداريم

-- بدون نام ، Aug 22, 2009

فراموش نکنیم این رژیم با تایید و کمک خارجیها آمد. اگر ایران اتمی شود سرکوبهای نامحدود انجام می دهد.

-- بدون نام ، Aug 22, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)