تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

ادعای پیروزی دو کاندیدا در افغانستان

ستاد انتخاباتی حامد کرزی، رئیس‌جمهور کنونی افغانستان و هم‌چنین رقیب اصلی انتخاباتی او عبدالله عبدالله هر دو مدعی پیروزی در انتخابات روز گذشته شدند.

رئیس ستاد انتخاباتی کرزی می‌گوید که وی به اکثریت بیش از ۵۰ درصد آراء دست یافته و بنابر این دیگر نیازی به برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه اکتبر نیست.

دین محمد به خبرگزاری رویترز گفته است هرچند اعلام رسمی نتیجه انتخابات بر عهده کمیسیون انتخاباتی است ولی «کرزی به اکثریت مطلق دست یافته و دور دومی برگزار نخواهد شد.»

از سوی دیگر مطابق شمارش رسمی ستاد آقای عبدالله وی برنده انتخابات ریاست‌جمهوری است.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس این شمارش‌ها شامل آراء مناطق جنوب و شرق افغانستان نمی‌شود. این مناطق از مناطقی هستند که هواداران حامد کرزی در آن‌ها در اکثریت قلمداد می‌شوند.

کمیسیون انتخاباتی هیچ‌یک از ادعاهای کاندیداها را تأئید نکرده‌است.


شمارش آراء در افغانستان

حامد کرزی، که از زمان سرنگونی طالبان در سال ۲۰۰۱ ریاست‌جمهوری افغانستان را بر عهده دارد در سال ۲۰۰۴ بیش از ۵۵ آراء انتخاباتی را به خود اختصاص داد. تحلیلگران در این دوره نیز او را دارای بالاترین شانس در میان ۳۶ نامرد انتخاباتی می‌دانند.

درصد مشارکت در انتخابات سال ۲۰۰۴ میلادی ۷۰ درصد بود ولی درصد حضور رأی‌دهندگان در انتخابات روز گذشته به طور آشکار کم‌تر از این میزان بود.
به گفته برخی مقامات که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، درصد مشارکت افراد واجد شرایط رأی دادن در انتخابات دیروز میان ۴۰ تا ۵۰ درصد قرار دارد.

یکی از مقامات انتخاباتی قندهار در جنوب افغانستان اظهار داشت که درصد مشارکت در قندهار زیر ۳۰ درصد قرار دارد. حضور کم رأی‌دهندگان در جنوب افغانستان می‌تواند شانس پیروزی آقای عبدالله را به مراتب افزایش دهد.

گروه اسلامگرای طالبان تهدید کرده‌بودند که با رأی‌دهندگان با خشونت برخورد خواهند کرد.

نخستین نتایج موقت رسمی انتخابات تا چند روز دیگر اعلام خواهد شد. اعلام نتیجه قطعی این انتخابات احتمالاً تا چند هفته به‌طول خواهد انجامید.
چنانچه هیچ‌یک از نامزدها بیش از ۵۰ درصد آراء را کسب نکنند دور دومی از رأی‌گیری الزامی خواهد شد.

کمیسیون انتخاباتی هیچ‌یک از ادعاهای کاندیداها را تأئید نکرده‌است

روز گذشته، پنج‌شنبه، با وجود حملات خشونت‌بار در کابل و نقاط مختلف افغانستان، بسیاری از مردم افغانستان در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای ولایتی شرکت کردند. این دومین انتخابات در افغانستان پس از سقوط طالبان است.

به گفته یکی از سخنگویان سازمان ملل متحد اکثریت مراکز رأی‌گیری با وجود تهدیدهای طالبان موفق به گشودن درها و ادامه کار خود شدند.

به گفته حامد کرزی، روز گذشته ۲۶ نفر در جریان ۷۳ حمله جان خود را از دست دادند. این حملات در پانزده ولایت افغانستان رخ داد.

آقای کرزی پس از ساعت ده که مراکز رأی‌گیری بسته شد از حضور مردم در این رأی‌گیری قدردانی کرد.
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده دیروز این انتخابات را «موفقیت‌آمیز» توصیف کرد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)