تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

آمانو: ایران قطعنامه‌ها را اجرا کند

یوکیا آمانو مدیر کل آینده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواست قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد را اجرا کند.

آقای آمانو که تابعیت ژاپنی دارد، روز پنجشنبه گذشته، با کسب اکثریت آرای شورای حکام به عنوان جانشین محمد البرادعی مدیر کل فعلی آژانس انتخاب شد.

شورای حکام آژانس، ۳۵ عضو دارد که ۱۴۶ عضو آژانس نیز انتخاب دبیر کل آینده را تائید کرده‌اند.

جانشین محمد البرادعی با این حال افزود که همه تلاش خود را برای حل پرونده هسته‌ای ایران به کار می‌بندد.

نماینده ایران در آژانس نیز گفت که انتظار‌ها از مدیر کل جدید «بسیار بالا» است و وی امیدوار است که آقای آمانو در مسئولیت جدید خود موفق باشد

آمانو تاکید کرد که در اسناد رسمی آژانس، مدرکی دال بر تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای مشاهده نکرده است.

این نخستین اظهار نظر وی در خصوص پرونده هسته‌ای ایران است.

شورای امنیت سازمان ملل و نیز شورای حکام بارها با صدور قطعنامه‌هایی از جمهوری اسلامی خواسته‌اند غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند، با این حال ایران با اعلام این که فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیزی را دنبال می‌کند، به این درخواست‌ها اعتنایی نکرده است.

مدیر کل آینده آژانس در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص این که چه رویکردی را در قبال فعالیت‌های هسته‌ای ایران و سوریه اتخاذ می‌کند، اظهار داشت که وی «مدیر کلی ملایم یا سخت‌گیر» نخواهد بود.

آقای آمانو در نوامبر ۲۰۰۹ فعالیت خود را به طور رسمی آغاز خواهد کرد.

انتقاد ایران از روند انتخابات آژانس
ایران پس از انتخابات یوکیا آمانو به عنوان مدیر کل آینده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روند انتخابات این نهاد نظارتی را «نگران» کننده و «ناقص» برشمرد.

به گزارش خبرگزای مهر، علی‌اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس گفت: «وجود گروه‌بندی و چند قطبی شدن اعضای شورای حکام متعلق به بلوک‌های شمال و جنوب و نیز شرق و غرب» در روند انتخابات «نگران» کننده است.

آقای سلطانیه همچنین افزود که «تبعیض» در اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به تعدادی از کشورها «اختیارات ویژه و کرسی دائمی» داده، ار دیگر نگرانی‌های ایران است.

این دپیلمات ایرانی اظهار داشت که انتظار‌ها از مدیر کل جدید آژانس «بسیار بالا» است و وی امیدوار است که آقای آمانو در مسئولیت جدید خود موفق باشد.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
یوکیا آمانو جانشین البرداعی شد

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)