تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم:

«دولت برآمده از تخلف مشروع نیست»

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با انتشار بیانیه‌ای، دولت بر آمده از «تخلف‌های گسترده» انتخاباتی در ایران را «نامشروع» اعلام کرد.

این مجمع در بیانیه خود به صراحت اعلام کرد که در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، حق میرحسین موسوی و مهدی کروبی «ضایع» شد و از مراجع تقلید و روحانیون بلند‌پایه خواست که در خصوص این «مصیبت بزرگ» سکوت نکنند.

حزب مشارکت ایران اسلامی، سازمان مجاهدین انقلاب، مهدی کروبی و آیت‌الله جلال‌الدین طاهری اصفهانی امام‌ جمعه پیشین اصفهان نیز هفته گذشته دولت جدید را «نامشروع» دانستند.

میرحسین موسوی نیز با انتشار بیانیه‌ای مفصل، دولت برآمده از این انتخابات را «فاقد مشروعیت سیاسی» دانسته و از مردم خواسته است که به اعتراض‌های خود همچنان ادامه دهند.

در بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم آمده است که با وجود «اشکالات» متعددی که در انتخابات اخیر وجود دارد‌، «آیا می‌شود مشروعیت انتخابات را به صرف تأیید شورای نگهبان پذیرفت؟ آیا با این وضعیت می‌توان دولت برآمده از این همه تخلفات را مشروع دانست؟»

مجمع مدرسین و محققین نوشته است که صحت انتخابات از سوی شورای نگهبان در حالی تائید شده که برخی از اعضای آن پیش از انتخابات «بی‌طرفی خود را در انظار مردم مخدوش نموده بودند»

این بیانیه همچنین می‌پرسد: «آیا دولت می‌تواند به عنوان نماینده مردم، در اموال و سرنوشت آنان دخالت نماید؟»

شورای نگهبان، دوشنبه هفته گذشته با بازشماری ۱۰ درصد از صندوق‌ها صحت دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران را تائید کرد که این امر با واکنش‌های زیادی روبرو شده است.

معترضان به نتایج انتخابات خواستار ابطال این انتخابات بودند که این درخواست با مخالفت آیت‌الله علی خامنه‌ای و شورای نگهبان مواجه شد.

مجمع مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از بیانیه خود افزوده که شورای نگهبان بدون توجه به «استدلالات کاندیداهای معترض و اعتراضات به حق مردم و دلسوزی‌های علماء و مراجع و احزاب و مشفقان نظام» صحت انتخابات را تائید کرده است.

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم: «آیا می‌شود مشروعیت انتخابات را به صرف تأیید شورای نگهبان پذیرفت؟ آیا با این وضعیت می‌توان دولت برآمده از این همه تخلفات را مشروع دانست؟»

متن کامل بیانیه

این مجمع اضافه کرده که صحت انتخابات از سوی شورای نگهبان در حالی تائید شده که برخی از اعضای آن پیش از انتخابات «بی‌طرفی خود را در انظار مردم مخدوش نموده بودند.»

آن‌طور که در این بیانیه آمده است، اگر «در صورتی که داور و قاضی در رابطه با پرونده‌ای طرفداری کرده باشد، حق قضاوت در آن را ندارد.»

این مجمع همچنین از تائید نتایج انتخابات و سکوت قوه قضائیه در قبال تخریب‌ها علیه برخی نامزد‌های انتخاباتی اظهار «شگفتی» کرده است.

مجمع محققین حوزه علمیه قم تصریح کرده که «صدای حق‌طلبی مردم که توأم با آرامش بود، به خشونت» کشیده است و «متأسفانه» ده‌ها نفر در جریان اعتراض‌ها کشته و زخمی و صد‌ها نفر به طور «غیرقانونی» بازداشت شده‌اند.

این مجمع تمامی کشته‌شدگان حوادث اخیر را «شهیدان مظلوم» خطاب کرده است و از مقام‌های قوه قضائیه خواسته که هرچه زودتر زندانیان حوادث اخیر را آزاد کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بالاخره ملت دریافتند که در قم، در حوزه علمیه، در میان روحانیون نیز انسان های آزاده نیز هستند، کسانی که چشم خود را بخاطر منافع واهی نظام نبسته اند.
متاسفانه باید بگویم که در قم بعضی از مراجع در خدمت حکومت و دولت هستند نه در خدمت اسلام.
یکی از مراجع مشهور در روزهای اول پس از انتخابات شب ها نمی توانست بخوابد و مدام در تامل بود اما نمیدانم در آن دیدار های خصوصی مقامات چه گذشت که سکوت پیشه کردند...
به امید پیروزی حق بر باطل

-- علی رضا - قم ، Jul 4, 2009

من بلاخره نفهمیدم کی راست میگه ؟ ایرنا میگه این مجمع مجددا به احمدی نژاد تبریک گفته !
http://www.irna.ir/View/FullStory/?NewsId=575032

-- behnam ، Jul 4, 2009

من هنوز به سقوط احمدی امید دارم

-- ساشا ، Jul 5, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)