تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

همبستگی واتسلاو هاول با مردم ايران

واتسلاو هاول نمايشنامه نويس برجسته جهان و رئيس جمهور سابق جمهوری چک به مردم ايران پيام داد که تسليم نشوند.

هاول که از فعالان حقوق بشر در جهان است و تلاش های زيادی را برای دفاع از حقوق مردم برمه و بلاروس انجام داده در گفتگو با راديو اروپای آزاد گفته است که با مردم معترض ايران احساس همبستگی می کند.

وی در باره نگرانی اش از انتخاب مجدد احمدی نژاد گفت:« من او را از طريق حرف هايی که زده و در رسانه ها منعکس شده، می شناسم. اظهارات او نگران کننده است و ربطی به مذهب یا ميهن پرستی ندارد. »


هاول ضمن ابراز همدردی با مردم ايران که به نتايج انتخابات اخير معترض اند، گفت اميدوار است که تظاهرات آنها با خون ريزی و قتل عام مواجه نشود.

وی از دولت های غربی خواست تا با اعمال سياست های خود دولت احمدی نژاد را ايزوله کنند . هاول همچنين همبستگی دولت های غربی را با دانشجويان و کسانی که از حقوق بشر در ايران دفاع می کنند، امری لازم دانست.

وی گفت برای مردم ايران و پيروزی آنها دعا می کند و از آنها می خواهد که اگر به نتايج فوری نرسيدند، دچار ترديد نشوند.

هاول در ادامه پيام خود گفت: « تلاش های آنها روزی به نتيجه خواهد رسيد اما خدا می داند کی و چگونه. نمی توانيد برايش زمان تعيين کنيد. حداقل تجربه ما اين را می گويد.»

واتسلاوهاول از مخالفان سرسخت نظام کمونيستی و توتاليتريسم حاکم بر چکسلواکی بود و پس از فروپاشی کمونيسم در اين کشور و تقسيم آن به دو جمهوری چک و اسلواکی در سال 1990 به رياست جمهوری چک برگزيده شد و تا سال 2003 در قدرت ماند.

«پروانه ای روی آنتن»، «خاطرات» و «اپرای گدايان» از جمله آثار واتسلاو هاول است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بهتر بود که اقای هاول از دوول غربی یاری نمی جستند.چون انان خود خواهان دیکتاتوری در ایران هستند،به شرط انکه متحد غرب باشند. داشتن اسم و رسم سیاسی هم دلیل بر داشتن شعور سیاسی و درستی نظرات سیاسی در همه زمان نیست.

-- mansour piry khanghah ، Aug 19, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)