تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ادامه ناآرامی‌ها در یونان

پلیس ضد شورش یونان، امروز جمعه نیز در حاشیه راهپیمایی در آتن با جوانان درگیر شد.

به گزارش منابع خبری هلند، این هفتمین روز پیاپی از اعتراضات گسترده در آتن و تسالونیکی است که در اعتراض به کشته‌شدن دانش‌آموزی ۱۵ ساله توسط پلیس یونان صورت می گیرد.

آلکسیس گریگوروپولوس، نوجوانی بود که شنبه گذشته با گلوله پلیس یونان کشته شد. پلیس یونان این قتل را اتفاقی و غیرعمدی و در حین دفاع پلیس علیه گروهی از جوانان شورشی عنوان کرده‌است.

روز جمعه پلیس در حاشیه تظاهرات با ۱۰۰ تن از جوانان درگیر شد. این جوانان اقدام به پرتاب بمب‌های دستی آتش‌زا و سنگ کردند و پلیس نیز با پرتاب گاز اشک‌آور پاسخ داد.

ناآرامی‌های چندین روز اخیر در یونان که ریشه در نارضایتی‌های اقتصادی و سیاسی مردم نیز دارد تاکنون منجر به تخریب و غارت صدها بانک، فروشگاه، و ساختمان عمومی شده‌است.

مشکلات اقتصادی و سیاسی

میزان بیکاری در میان جوانان یونان بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است و شانس کاریابی برای این جوانان بسیار کم شده‌است. این امر و دیگر مسائل اقتصادی باعث سرخوردگی گروه زیادی از جوانان این کشور شده‌است. میزان تورم در یونان امسال به ۴.۹ درصد رسید که بالاترین میزان طی ده سال گذشته است. قیمت‌ها در فاصله سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ میلادی ۲۳.۷ درصد افزایش داشته‌اند.

دولت یونان همواره اعلام کرده‌است که برای اموری مانند اصلاحات آموزشی، بیمه اجتماعی، محیط زیست و بهسازی خدمات عمومی، پول کافی ندارد. زمانی که اعلام شد دولت برای نجات مالی بانک‌ها ۲۶ میلیارد یورو به بانک‌ها کمک می‌کند، نارضایتی‌ها افزایش یافت.

تظاهرکنندگان و ناراضیان همچنین نسبت به آن‌چه «عدم رعایت قانون از سوی پلیس و سیاستمداران» می‌نامند خشمگین هستند. گزارش‌ها حاکی است که اعتماد عمومی به سیاستمداران در یونان کاهش زیادی یافته‌است. به نظر بسیاری از ناظران، دو خانواده پاپاندرو و کارمانلیس که در دهه اخیر محافل حکومتی یونان را در دست داشته‌اند نتوانسته‌اند راهکاری برای برون‌رفت از مشکلات این کشور ارائه بدهند.

پس از پیوستن یونان به اتحادیه اروپا و همچنین برگزاری بازی‌های المپیک، حس مثبتی نسبت به آینده یونان در مردم این کشور ایجاد شده‌بود، ولی اکنون بسیاری از «محو شدن این حس مثبت در میان مردم» صحبت می‌کنند.

Share
تصاویری از درگیری پلیس و جوانان یونانی

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)