تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«رامسفلد در شکنجه‌ها سهیم بود»

سنای آمریکا در گزارشی دولت جرج بوش را مسئول شکنجه در چندین زندان و بازداشتگاه دانست.

این خبر را روزنامه مترو هلند روز جمعه منتشر کرد. در این گزارش سنا، دونالد رامسفلد، وزیر دفاع سابق آمریکا به خاطر این‌که اجازه اجرای فنون بازجویی خشن را صادر کرده ‌بود، مسئول شکنجه و نیز سهیم در این شکنجه‌ها دانسته شده‌است.

در این گزارش همچنین آمده‌است: «بدرفتاری با زندانیان ابوغریب تنها نتیجه عمل خودسرانه چند سرباز نبود.» این گزارش می‌افزاید: «پس از این‌که آن دسته از فنون بازجویی که در آن‌ها از عریان کردن، شوک روانی و تهدید با سگ استفاده می‌شود در افغانستان و گوآنتانامو مجاز اعلام شد، در عراق نیز شاهد آغاز این اعمال بودیم.»

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، این گزارش که کامل‌ترین گزارش در این زمینه در نوع خود است، از سوی کميته‌ نيروهای مسلح سنای آمريکا تهیه شده‌است. سناتور دموکرات کارل لِوين و سناتور جمهوری‌خواه جان مک‌کين تدوین این گزارش را بر عهده داشته‌اند. این گزارش مقامات ارشد آمریکایی را مسئول بدرفتاری و شکنجه در بازداشت‌گاه‌های گوناگون آمریکایی دانسته‌است.

در سال ۲۰۰۴ عکس‌هایی از شکنجه و ارعاب جنسی زندانیان در زندان ابوغُرَیب بغداد به رسانه‌های جهان راه یافت. در پیوند با این شکنجه‌ها تا کنون یازده سرباز آمریکایی محکوم شده‌اند ولی هیچ‌یک از مقامات نظامی آمریکا به دادگاه فراخوانده نشده‌است.

Share

نظرهای خوانندگان

برای من جالبه که هر وقت خبری بر علیه ایران اینجا منتشر بشه، انواع و اقسام کامنتها رو اینجا می بینیم که فحش رو می کشن به همه چیز مملکت ولی درباره خبرهایی از نوع بالا معمولا همه ساکتن......

-- بدون نام ، Dec 13, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)