تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

عراق: اوباما با ایران گفت‌وگو کند

دولت عراق خواستار گفت‌وگو میان دولت آینده اوباما و ایران و سوریه در مورد حل مسائل مزمن سیاسی منطقه شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، علی الدباغ سخنگوی دولت عراق روز پنج‌شنبه طی بیانیه‌ای که در آغاز یک کنفرانس بین‌المللی در واشنگتن منتشر شد این خواست دولت خود را مطرح نمود.

علی الدباغ در این زمینه گفت: «ما از دولت جدید آمریکا می‌خواهیم باب گفت‌وگوها را با ایران باز کند تا مشکلات منحصر به‌فردی را که بر ثبات منطقه تأثیر دارند حل و فصل کند.»

باراک اوباما، رئیس جمهور منتخب آمریکا، روز یک‌شنبه گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی با شبکه ان بی سی تأکید کرد که خواهان گفت‌وگو با ایران است. او در این مصاحبه آمادگی خود را برای پایان دادن به بن‌بست سیاسی ۳۰ ساله میان دو کشور اعلام کرد.

اوباما قول داد در این گفت‌وگوها «مجموعه‌ای از چماق‌ها‌ و هویج‌ها‌» را به ایران ارائه کند. وی افزود: «ما باید دیپلوماسی محکم ولی مستقیمی را با ایران راه‌اندازی کنیم.»

پس از مصاحبه اخیر اوباما، برخی مقامات ایران از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از لحن گفتار باراک اوباما و کاربرد اصطلاح هویج و چماق انتقاد کردند.

سخنگوی دولت عراق، همچنین اعلام کرد که هر زمان دولت آمریکا بخواهد، عراق آماده گفت‌وگو با سوریه است. وی گفت: «بدون گفت‌وگو میان عراق و همسایگانش و نیز میان ایالات متحده و منطقه، ما نمی‌توانیم مسائل میان عراق و همسایه‌ها را حل کنیم.»

«کاهش کمک ایران به افراد مسلح شیعه عراقی»

به گزارش صدای آمریکا، رئیس جدید امور بمب‌های کنار جاده‌ای در سازمان پنتاگون از «کاهش حمایت ایران از شبه‌نظامیان شیعه عراقی» خبر داده‌است. به موجب این گزارش که امروز دوازده دسامبر منتشر شد، ژنرال توماس متز اظهار داشته‌است: «تعداد بمب‌های کنار جاده‌ای ساخت ایران که به خودروهای زرهی نفوذ می‌کند در عراق به نحو چشمگیری کاهش یافته‌است.»

این ژنرال ارتش آمریکا افزود که شمار حملات با این بمب‌ها از ۶۰ تا ۸۰ مورد در ماه به ۲۰ مورد کاهش یافته‌است و وی این را نشانه‌ای از «کاهش پشتیبانی ایران از شبه‌نظامیان شیعه عراق» می‌داند.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)