تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

توافق اروپا بر سر طرح آب‌وهوا

رهبران دولت‌های اروپایی در مجمعی در بروکسل درباره طرح مبارزه با تغییرات جوی جهان به توافق رسیدند.

به گزارش روزنامه ان‌آرسی هلند، محور اصلی این طرح، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به میزان ۲۰ درصد تا سال ۲۰۲۰ است.

جزئیات این طرح هنوز اعلام نشده‌است، ولی از قرار معلوم کشورهای شرکت‌کننده در مجمع توانسته‌اند در مورد سهم هر کشور در کاهش گازهای گلخانه‌ای به توافق برسند.

در این توافق‌نامه در زمینه میزان انتشار گازهای آلوده برای هر کشور سهمی به نام «سهم نشر گاز» در نظر گرفته شده‌است. اتحادیه اروپا در نظر دارد تا این سهم‌ها را به مناقصه بگذارد که این باعث بالا رفتن قیمت هر سهم می‌شود.

لهستان که به خاطر تأسیسات فرسوده تولید الکتریسیته به سهم نشر گاز زیادی نیاز دارد، با این سهمیه‌بندی مخالفت کرده‌است. کشورهای دیگر اروپای مرکزی نیز در این مورد از لهستان حمایت می‌کنند. ایتالیا نیز که با بحران مالی روبه‌روست با این طرح مخالفت کرده است. همچنین آلمان که نگران آینده صنعت خودروسازی خود است با این طرح ابتدا آغاز به مخالفت کرده‌بود. ولی روز جمعه این کشورها توانستند با موافقان طرح به یک دیدگاه مشترک برسند و طرح مبارزه با تغییرات جوی در بروکسل به تصویب رسید.

گازهای گلخانه‌ای که بخش بزرگی از آن از فعالیت‌های صنعتی و ترابری منشأ می‌گیرد باعث آلودگی جو و جذب گرمای خورشید در ذرات این آلودگی‌ها می‌شود. این امر باعث گرم شدن تدریجی کره زمین می‌گردد که این به نوبه خود نابودی بسیاری از انواع گیاهان و جانوران و بالا آمدن سطح دریا را در پی دارد.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)