تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

آمریکا با امارات قرارداد هسته‌ای امضاء می‌کند

دولت جرج بوش قصد دارد یک قرارداد همکاری هسته‌ای با امارات متحده عربی امضاء کند؛ به طوری که الگویی برای ایران نیز باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این قرارداد نخستین قرارداد از این نوع میان ایالات متحده و یک کشور خاورمیانه‌ای است.

این خبرگزاری به نقل از گزارش روز جمعه روزنامه وال استریت ژورنال می‌نویسد: یکی از مقامات ارشد آمریکایی که نامش فاش نشده، اظهار می‌دارد که این قرارداد به عنوان الگویی برای ایران امضاء می‌شود. ایالات متحده قصد دارد با این کار مدلی از «گسترش صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای» پیش روی ایران قرار دهد.

این مقام ارشد گفته‌است: «این یک نمونه واقعاً متضاد با کاری است که ایران دارد انجام می‌دهد.» وی هم‌چنین افزود: «ما به دنبال این هستیم تا از کشورهای خاورمیانه تعهداتی بگیریم که برای سوخت هسته‌ای خود به بازار سوخت تکیه کنند.»

بر پایه این قرارداد، ایالات متحده به امارات متحده عربی دانش هسته‌ای، فن‌آوری و سوخت هسته‌ای ارائه می‌کند و در ازای آن خواستار تعهد امارات به پیروی از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است.

امارات متحده پیش از این قراردادهایی با دو شرکت مهندسی آمریکایی به نام‌های ثوریوم پاور و سی‌اچ۲‌ام هیل، برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای امضاء کرده‌است. بر پایه گزارش وال‌استریت ژورنال، کشور امارات همچنین یکی از مقامات پیشین کمیسیون سامان‌دهی هسته‌ای ایالات متحده را برای مدیریت کمیسیون سامان‌دهی هسته‌ای امارات به کار گماشته‌است.

ایالات متحده هم‌چنین به دنبال امضاء قراردادهای همکاری هسته‌ای با عربستان سعودی، اردن و بحرین است.

ایالات متحده و هم‌پیمانانش همواره برنامه هسته‌ای ایران را خطری برای منافع خود دانسته‌اند؛ ولی ایران هم‌چنان بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تأکید دارد.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)