تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

اعلام سهمیه‌بندی جنسیتی در کنکور

روزنامه‌های صبح امروز تهران خبر دادند، مقام‌های آموزش عالی ايراني تصميم گرفته‌اند سهميه‌اي را براي تامين حضور دست‌كم 30 درصد دانشجو از هر جنس در دانشگاه‌ها پس از ارقام هشدار دهنده درباره شمار فزاينده دانشجويان دختر در دانشگاه‌ها تعيين كنند.

زنان در سال‌هاي اخير در دانشگاه‌هاي ايران اكثريت را در اختيار دارند. آزمون‌هايي هر سال براي ورود به دانشگاه‌ها برگزار مي‌شود و از دست‌كم پنج سال پيش بيش از 60 درصد از پذيرفته‌شدگان دختران و كمتر از 40 درصد از پسران هستند.

"عبدالرسول پورعباس" رئيس سازمان سنجش آموزش كشور در سخناني كه در روزنامه امروز اعتماد منتشر شد، اعلام كرد:"حداقل ورود شامل 30 درصد دختر و 30 درصد پسر مي‌شود و بقيه داوطلبان به صورت رقابتي پذيرش مي‌شوند و اين بدان معني است که 30 درصد دختران با دختران و 30 درصد پسران با پسران رقابت مي‌کنند."

وي همچنین افزود:" قانوني که ما اعمال مي‌کنيم، ورود هر جنسيت را در برخي رشته‌هاي پزشکي و مهندسي و علوم انساني تضمين مي‌کند و اين موضوع طبيعتاً در بخشي از ظرفيت‌ها به نفع دختران و در بخشي از ظرفيت‌ها به نفع پسران است."

روزنامه اعتماد به نقل از "پوررسول می‌نویسد:" با اعمال پذيرش جنسيتي در رشته‌هاي رياضي و فني به دليل اين‌که نمره دختران به طور ميانگين پايين‌تر از نمره پسران است، به نفع دختران و در رشته‌هاي علوم تجربي، به دليل بالاتر بودن نمره دختران، پذيرش براساس تفکيک جنسيتي به نفع پسران خواهد بود."

چندی پیش گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد قبولی‌های کنکور در سال‌های اخیر به تفکیک جنسیت با به صدا درآوردن زنگ خطر در اين خصوص اعلام كرده است، تعداد رو به رشد دانشجويان دختر در سال‌هاي آينده منجر به بروز مشكلات اجتماعي خواهد شد، زيرا بازار كار نمي‌تواند اين تعداد دختر را كه از دانشگاه‌ها فارغ التحصيل شده‌اند را جذب كند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

چه افتضاحی ! آدم باورش نمیشود اینها اینقدر زن ستیز و مرتجع هستند. یواش یواش زنها هم از رفتن دانشگاه منع میشوند و خلاصه میزنیم روی دست عربستان سعودی!

-- حسین م ، Feb 25, 2008

Idiots
What is next

-- بدون نام ، Feb 26, 2008

پس اين شريعتى چه ميگفت اينقدر از ارج و قرب زنان در اسلام داد سخن داد ؟ خيالاتى شده بود؟يا اينها افاضات او را نخوانده اند.وقتش است تجديد چاپ شود بلكه اهالى حوزه-دانشگاه كمى با علوم "جديد" و مبانى ترقى در اسلام آشنا شوند.

-- كيوان ، Feb 26, 2008

شریعتی و امثالهم ما را به این روز انداختند این آقا اگر خودش قرآن را خوانده بود از اسلام حرف نمی زد امان از روشنفکر نادان

-- afshin ، Feb 26, 2008

نبايد بكسويه و جانبدارانه به قضيه نگاه كرد. اصولا فرصت هاي شغلي موجود در جامعه ما براي خانم ها كمتر از آقايون است. نه تنها در ايران بلكه در همه جاي دنيا هم قضيه همينطوره. ما حتي تو آمريكا هم زن خانه دار داريم اما مرد خانه دار چطور؟ برخي كارها كارهاي مردانست. مثلا كدوم زن حاضره بالاي دكل برق بره يا اينكه لوله كشي كنه؟ البته بعضب كارها هم زنانست و نمي شه منكر اين شد. به نظر من اصولا نبايد پسرها و دختر ها به صورت يكسان در تمامي رشته ها پذيرفته بشن. تو برخي از رشته ها كه مردها تمايل بيشتري براي انجام كار در اون رو دارند مردها و در رشته هاي ديگه زن ها. مشكل از نظام آموزشي هم هست به طوري كه اصولا فراهم كردن امكان تحصيل تو رشته هاي پسرانه تر مثل رشته هاي فني كمه. اما چون ايجاد فضاي آموزشي براي رشته هايي چون رشته هاي علوم انساني بيشتره و اين گونه رشته ها هم براي خانوم ها جذاب تره به همين دليل هم پذيرش بيشتري وجود داره و هم فارق التحصيل بيشتري. در نهايت به نظر من همه بايد بتونن وارد دانگاه بشن نه اينكه مجبور به انتخاب بين پسر و دختر باشيم. متاسفانه خيلي چيزها تو اين مملكت واروونه شده و اين هم يكي از اون هاست!

-- بهزاد ، Feb 26, 2008

جناب افشین خان...
طبق نظر شما تمام خانومهای آتش نشان ، مهندس معدن ، و غیره و غیره باید شغلشون رو تحویل بدن...!

-- astm1834 ، Feb 26, 2008

من یه دخترم و به هیچ وجه هم از حقوق دخترها کوتاه نمیام، اما بیاید قبول کنید که این سهمیه بندی به نفع خودمونه. هیچ فکر کردین یه دختر تحصیل کرده چه طوری باید با مردی زندگی کنه که هنوز عقاید 200 سال پیشش رو داره؟! مطمئن باشید هیچ مردی در دنیا نیست که بتونه ببینه که زنش حتی ذره ای از خودش بالاتره. کافیه برید ببینید سر زوجهایی که توی اونها سواد زن از مرد بیشتره چی میاد، تا خودتون بی خیال تحصیلات بشید!

-- من. ، Apr 5, 2008

در مورد دکتر شریعتی لطفا افراد بی اطلاع خفه شوند

-- هادی رنجی ، May 31, 2008

این خانم جوری میگن از حق دخترا کوتاه نمیام انگار که حقوقشون در ایران پایمال میشه! خوبه فقط تنها محدودیتی که خانم ها دارن فقط حجابه! جوری میگن دختر تحصیل کرده انگار هر چی فارغ التحصیل داریم تو هنر همه صاحب سبک، تو فنی همه مخترع و تو پزشکی همه متخصص هستن! این مثل روز روشنه که چرا دخترها اینقدر میل رفتن به دانشگاه رو دارن، فقط به خاطر فرار از محدودیت ها و چارچوب خانواده. یک بنده خدایی که از اروپا اومده بود اومد دانشگاه ایران رو دید و گفت در اروپا وقتی دیسکو هم میخوان برن، با این قیافه ها نمیرن!
و اون پسرهایی هم که از بد روزگار با دخترهای نسل سوم طرف هستن (دخترهایی که به عقیده من انتقام مردسالاری رو میخوان بگیرن) تو فکر این هستن چطوری خرج لباس و لوازم آرایش و چشم و همچشمی همین خانمهای اصطلاحا تحصیل کرده دانش آموخته بی دانش رو بدن

-- سهیل ، Jun 11, 2008

دعوا نکنید! همه چیز ما از اسلامه

اسلام ناب محمدی گوارای وجود! نوش جان

یواش یواش دارن ملت ایران را به مقام انسانیت می رسانند.! ...
البته به لطف سخنرانی خمینی در بهشت زهرا 1357

-- فلفلی ریزه میزه ، Jan 11, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)