تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
شعبده‌بازی در نقل سخنان دکتر علی‌محمدی - بخش سوم

تایم بدهیم بیایند به خیابان

میثم بادام‌چی

اشاره: این مقاله قسمت سوم و پایانی مقاله تهیه‌شده توسط دانشجویان دکتر علی‌محمدی به مناسبت چهلم شهادت استاد و در توصیف شعبده‌بازی فارس‌نیوز و رجانیوز در تحریف سخنان دکتر یک هفته قبل از ترور در دو گزارش «سخنرانی منتشرنشده‌ی شهید علی‌محمدی در آخرین جلسه با دانشجویان» و «برای طیفی که خواهان جمهوری‌اسلامی نیستند، ارزشی قائل نیستم» می‌باشد.

در این قسمت به حذف قسمت‌های مهمی ازسخنان استاد در بخش‌های عمدتاً پایانی سخنرانی اشاره می‌شود. این قسمت‌ها عبارتند از سخنان دکتر در مورد: رواج ناامیدی از آینده در میان بسیاری از مردم کشور در وضعیت حال کشور، عدم رونق و کسادی بازار و اقتصاد در شرایط دولت کنونی، زیر سئوال رفتن اصل اعتقاد به حکومت دینی در اندیشه‌ی بسیاری از کسانی که زمانی به آن معتقد بودند در پی اتفاقات پس از انتخابات ریاست جمهوری، غیرخودی خوانده‌شدن بسیاری از کسانی که در زمان دولت‌های موسوی، هاشمی و خاتمی (یعنی در طی ۲۴سال از ۳۱سال انقلاب) جزو یاران اصلی انقلاب شمرده می‌شدند و زحمات بسیاری برای انقلاب کشیده بودند و غالب‌شدن تدریجی افراد تندرو و غیبت افراد معتدل‌تر.

دکتر راهپیمایی آزادانه و رفراندم را دو راه تعیین میزان وزن و میزان طرف‌داران گروه‌های رقیب سیاسی در شرایط کنونی کشور دانسته بود با گفتن این که: «در واقع این جور موقع‌ها معمولاً راه دارد دیگر [که ببینیم کدام طرف درست می‌گوید.]! صندوق بگذاریم ببینیم چند به چند هستند، یا مثلاً تایم [زمان] بدهیم بریزند توی خیابان ببینیم چند به چند هستند.» جملات مهم فوق هم انعکاس نیافته‌اند.

باز هم از خوانندگان حقیقت‌جو و باحوصله می‌خواهیم برای رفع هرگونه شبهه خودشان متن پیاده‌شده توسط فارس و رجا را با متن سخنرانی هشت قسمتی دکتر در یوتیوب انطباق دهند. (چنان‌که قبلاً هم اشاره شد کیفیت صدای سخنرانی بد است، ولی نه آن‌قدر که اشتباهات به این بزرگی را در پیاده‌کردن موجب شود.)

در جملاتی که از سخنرانی اصلی دکتر نقل می‌شود سعی شده برای امانت حتی الامکان حالت گفتاری حفظ شود و قسمت‌های اضافه‌شده (برای فهم متن یا به علت کیفیت پایین صدا) در داخل کروشه آورده شوند. قسمت‌های محذوف عبارتند از:

عدم اشاره به «ناامیدی از آینده» و «عدم رونق و کساد بازار و اقتصاد» به عنوان ویژگی‌های وضع کنونی
شهید علی‌محمدی گفته بود در وضعیت کنونی هم ناامیدی از آینده در میان مردم رواج دارد و هم بازار و اقتصاد کساد است. این جملات از سخنرانی دکتر به عنوان شاخصه‌های تبیین وضع موجود در گزارش فارس و رجا حذف شده‌اند: «نکته‌ی بعدی که حالا وجود دارد ... «ناامیدی از آینده» است که یک قشر زیادی از آدم‌ها دچارش هستند. یعنی حس می‌کنند که یعنی وضع از این بدتر هم می‌شود.»

«عدم رونق اقتصادی تا اون حدی که من شنیدم الان به طور خاصی [دچارش هستیم]. یکی از کاربردهای سرمایه‌گذاری در هر جامعه‌ای، اعتماد است و خوش‌بینی نسبت به آینده‌اش یعنی اگر این یک وقت گُم بشود به هر علتی کسادی اقتصادی به همراه خواهد داشت.»

حذف بحث «زیر سئوال رفتن حکومت بر اساس معیارهای دینی»

از دید دکتر علی‌محمدی شاخصه‌ی هشتم در تبیین وضعیت موجود کشور «زیر سوال رفتن بحث (اصل) حکومت بر اساس معیارهای دینی» بود. دکتر علی‌محمدی این پارامتر را روی تخته‌سیاه نوشته و بدون آن‌که بخواهد داوری ارزشی کند گفته بود: «این اتفاق افتاده است که اصلاً اصلِ موضوع [حکومت دینی] زیر سوال رفته است که [برخی فکر می‌کنند] آقا احتمالاً مشکل این‌جاست. بنابراین - حالا باز من قضاوت نمی‌خواهم بکنم؛ من سعی می‌کنم که [فقط روایت] کنم. حال این خوب [و یا] بد است، یک مقدار خوب است، یا زیاد خوب است (!) اصلاً [بحث ما نیست]- ولی این [یک واقعیت است] که حالا حداقل در سابقه‌ی ۳۰سال قبلِ ما که اصرار داشت به این بحث که حکومت پاک حکومت دینی است، این با بحث‌های اخیر خدشه به‌اش وارد شد. یعنی این یک وضعیت موجود است که بالاخره حداقل برای افرادی که معتقد به آن [حکومت دینی] هستند این چیز خوبی نیست.»

این قسمت مهم از سخنان دکتر در گزارش فارس و رجانیوز به کل حذف شده است.

وارونه نشان‌دادن بحث «از گردونه خارج‌شدن جمعی بزرگ از یاران انقلاب از حیطه حکومت»

استاد به عنوان شاخصه‌ی نهم وضعیت موجود کشور معتقد بود جمعی بزرگ از یاران انقلاب در سال‌های اخیر از حیطه‌ی خودی‌ها و محرم‌های نظام بیرون نهاده شده‌اند و این امر برای کشور بسیار زیان‌آور است چون «ذخایر کشور فقط نفت و گاز نیست، ذخیره‌ی اصلی انسان‌هاست»

«این اتفاق افتاده است. یعنی یک تعداد زیادی آدم‌هایی که همه‌شان مسوولیت داشته‌اند، همه‌شان هم علی‌الاصول سیستم احتمال داشت که به این‌ها هنوز مسوولیت بدهد در جاهای مختلف، این‌ها الان دیگر مطرح نیستند و حالا به قول دوست‌مان [اشاره به صحبت قبل‌تر یکی از دانشجویان که انتقاد کرده بود کسانی که قبل‌تر شهروند محسوب می‌شدند امروز منافق خوانده می‌شوند] در صف دشمن قرارشان دادیم ... از گردونه خارج‌شان کرده‌ایم به هر علتی! چون حالا ما اول انقلاب، که شماها یادتان نیست، برای هر مسوولیتی و هر پستی واقعاً هیچ‌کس نبود ... برای دانه‌دانه¬ی مسوولیت‌ها، آدم‌های زیادی واقعاً خیلی‌خیلی زحمت کشیدند تا بالاخره آن‌بار را بردارند، وزارت یاد بگیرند، وکالت یاد بگیرند، مدیریت یاد بگیرند، چون بلد نبودند! کسی که تا روز قبل، فرض کنید، در خانه‌ی تیمی بوده حال با ارباب رجوع در وزارت‌خانه چه بکند؟! این‌ها اصلاً بلد نبودند. باید این‌ها دانه‌دانه می‌آمدند، این پست‌ها را یاد می‌گرفتند. بعد رییس قوه‌ی قضاییه، قاضی، ... این‌ها اصلاً وجود نداشت که بالاخره افرادی که آمده بودند که سیستم را در دست بگیرند همه‌ی این‌ها روز به روز، به تدریج و با کندی و با سعی و خطا، یعنی خیلی این‌ها اشتباه می‌کردند، بعد درست‌اش می‌کردند. بعد حالا همه‌ی این‌ها از گردونه‌ی تصمیم‌گیری‌ها و از دایره‌ی، به قول معروف، خودی‌ها خارج شده‌اند و این یک صدمه است برای ذخایر کشور، ذخایر کشور فقط نفت و گاز نیست، ذخیره‌ی اصلی انسان‌هاست. این‌ها اگر آن‌ها خارج شوند ما خیلی صدمه می‌خوریم.

(یک دانشجو پرسید: «فقط می‌خواستم بدانم آیتم‌های خیلی مهمی که این‌ها [کسانی که قبلاً جزو خودی‌ها محسوب می‌شدند و امروز برعکس] دارند و بقیه ندارند چیست؟» و دکتر پاسخ داد:) «منظور من کسانی هستند که توضیح دادم: که مسوولیت داشتند ... حالا [اگر] سابقه‌ی خوبی نداشتند باید نقد شوند. ولی کسانی که مسوولیت داشتند در جاهای مختلف، از جنگ گرفته، مسوولیت سخت بوده و طاقت‌فرسا، همراه با خون و این‌ها تا مسوولیت‌های بالاخره اداری. طیف خیلی بزرگی از آن‌ها یک‌دفعه رفتند آن وَر [صف غیرخودی‌ها]، یا هُل‌شان می‌دهیم، داریم خودمان هُل‌شان می‌دهیم. این به نظرم حالا یک آفت است که من حالا مصداقی خیلی باز نمی‌خواهم بحث کنم. [ولی] شما سه دوره‌ی حکومتی را در نظر بگیرید، دوران موسوی را که مثلا هشت سال بوده، دوران هاشمی بوده [که] هشت سال بوده، دوران خاتمی هشت [سال] بوده، [جمعاً] می‌شود ۲۴سال از ۳۱سال [کل عمر انقلاب]. بیست و چهار سی و یکم (۲۴/۳۱). عدد بزرگی است. به این‌ها یک‌هو می‌گوییم که شما مَحرم ممکن است نباشی، یا حالا کم مَحرم باشی!

(یک دانشجو منتقدانه پرسید که «این‌ها [نخبگانِ مطرود] خودشان هیچ نقصی نداشتند؟» و دکتر جواب داد:) «چرا! من علت‌یابی نمی‌خواهم بکنم، ولی این‌ها خودشان همه علت‌هایی دارند. به قول شما یک نقص‌هایی داشتند ولی بالاخره الان دچارش هستیم. الان [کناربودن‌شان] به عنوان پارامترهای وضع موجود هستند. پارامتر ما الان این است که این افراد که تعدادشان زیاد است دارند، از دایره خارج می‌شوند که چیزهای مختلف هم حتماً نقش داشته، ولی بالاخره الان دچارش هستیم. به عنوان یک وضع عمومی دچارش هستیم.»

در سخنان فوق واضح است که دکتر علی‌محمدی انتقاد می‌کرده که چرا حاکمیت مسیر مدیریت کشور را طوری پیش برده که بسیاری از کسانی که در انقلاب نقش‌های مهمی داشته‌اند، امروز توسط حکومت غیرخودی و ضد انقلاب شمرده می‌شوند. ولی فارس و رجانیوز سخنان فوق را اولاً ناقص انعکاس داده‌اند و ثانیاً به گونه‌ای انعکاس داده‌اند که خواننده یا اصلاً منظور دکتر علی‌محمدی را نمی‌فهمد و یا تصور می‌کند دکتر علی‌محمدی معتقد بوده عده‌ای که قبلاً خودی و انقلابی بوده‌اند امروز مطرح نیستند چون خیانت کرده‌اند و خودشان داخل در صف دشمنان شده‌اند و سزاوار آنند! در متن فارس‌نیوز و رجانیوز آمده:

«تعداد زیادی از انسان‌هایی که مسئولیت داشتند و علی‌رغم اعتماد سیستم به آن‌ها هنوز مسئولیت دارند در حال حاضر دیگر مطرح نیستند و اکنون در صف دشمن قرار گرفته و از گردونه خارج شده‌اند. در اوایل انقلاب برای انتخاب مسئولی در کشور کسی را نداشتیم به دلیل اینکه پس از سقوط رژیم پهلوی مسئولان ارشد آن دوران از مسئولیت‌های خود خارج شده بودند. اقشاری که پیش از این حتی در تیم‌های مبارزه با رژیم حضور داشتند در پست‌های دولتی حضور پیدا کردند. تمامی این فعالیت‌ها به تدریج و با کندی و سعی و خطا صورت گرفت. تا تجربه‌پذیری مسئولان ما بالا رفت. اما باید تاکید داشت که در تک تک مسئولیت‌های کشور انسان‌های بسیاری زحمات فراوانی کشیده‌اند تا باری از دوش نظام برداشته شود اما پس از مدتی این افراد از گردونه‌ی تصمیم‌گیری‌ها خارج شدند و این امر برای در شرایط موجود کشور یک صدمه است. جامعه خود را اگر به سه دوره حکومتی دوران هشت ساله میر حسین موسوی، دوران هشت ساله هاشمی رفسنجانی و دوران هشت ساله خاتمی تقسیم کنیم این دوران ۲۴سال از ۳۱سال دوران انقلاب اسلامی را در برگرفته است. اما اکنون می‌گویند شما دیگر محرم نیستید و یا کمی محرم نیستید. شهید علی‌محمدی در پاسخ به دانشجویی که گفت آیا این مسئولان دارای نقش‌های بوده‌اند یا خیر پاسخ داد چرا معتقدم نقش‌هایی داشته‌اند و باید با در خصوص نقش‌های آن‌ها علت‌یابی شود.»

حذف راهپیمایی و رفراندم به عنوان راه حل میزان طرف‌داران جریان‌های رقیب سیاسی در جامعه

دکتر علی‌محمدی در پایان سخنرانی «ایجاد اختلاف بین اقشار جامعه» را شاخصه‌ی دهم وضع موجود دانسته و گفته بود: «یک چیز بدی که حالا در جاهایی اخیراً ما داریم، ... ایجاد اختلاف بین اقشار مردم [است]....علی‌الخصوص که تعداد [اختلاف‌دارندگان زیاد است] یک وقت هست [نسبت اختلاف] یک به صد است، دو به نود و هشت است، [این] مهم نیست. ولی بالاخره یک وقت هست سی-هفتاد یا چهل-شصت است، یعنی در اُردرِ (order) هم هستند، مرتبه‌ی بزرگی‌شان مثل هم است. [در این صورت مهم است] ... به عنوان مشخصه فرض کنید که همین آراء را ، مثلا ۱۳ به ۲۵ [نسبت آرای موسوی به احمدی‌نژاد بر اساس آمار اعلام شده از سوی دولت] ... می‌شود ... یک به دو [۱۳/۲۵=۱/۲] ... همان سی و هفتادی که گفتم آخرش می‌شود. سی و هفتاد بزرگی‌شان مثل هم است. توی فیزیک معمولاً می‌گوییم مرتبه‌ی بزرگی‌شان یکی است.»

(در این‌جا یکی از دانشجویان حاضر در جلسه که فکر می‌کرد سیزده میلیون رای موسوی از زمان انتخابات تاکنون ریزش داشته گفت: «این حرفی که شما می‌فرمایید در زمان انتخابات کاملاً موضوعیت داشت. آن زمان این جوری بود، اختلافایی که وجود داشت ... ولی الان نمی‌توانیم با قطعیت بگوییم که آیا آن سیزده میلیونی که می‌گویید، همه‌ی آن سیزده میلیون این نظر را هنوز دارند یا ندارند.»)

دکتر در پاسخ او گفت: «این درست است. این حرف درست است؛ و البته از آن‌طرف‌اش هم درست است! از آن‌وَرَش هم هست. من نمی‌خواهم عددش را بگویم؛ می‌خواهم اقشار را تقسیم نکنم. ولی می‌گویم که از آن طرف‌اش هم هست ... به نظر من حواس‌مان باشد. یعنی [من] به عنوان یک در واقع به عنوان یک نفر، یکی که دوست دارم همه‌ی شما را، من دارم عنوان می‌کنم این [تصور ریزش ۱۳میلیون رای آقای موسوی] به عنوان یک راهِ فرار برای‌مان نباشد که آقا بله آن تعداد الان نیستند! حرف‌تان را من قبول می‌کنم، ولی از آن‌ور هم حرف شما [حرف] یک تعدادی که آن طرفند هم ممکن است باشد! [یعنی آن طرف هم کسانی ممکن است معتقد باشند آراء احمدی‌نژاد ریزش داشته است.] در واقع این‌جور موقع‌ها معمولاً راه دارد دیگر [که ببینیم کدام طرف درست می‌گوید.]! صندوق بگذاریم ببینیم چند به چند هستند، یا مثلاً تایم [زمان] بدهیم بریزند توی خیابان ببینیم چند به چند هستند.»

«جامعه‌ی هفتاد میلیونی ده درصدش می‌شود هفت میلیون آدم. عدد بزرگ است! ....هفت میلیون هم اختلاف، یک وقت خدای نکرده، ریشه‌ای پیدا کنند [خطرناک است]. یک وقت هست اختلاف‌ها دوستانه است مثل جمع ما [آن‌وقت] اشکال ندارد به نظر من، [ولی] یک وقت هست که، این که می‌گویم اخیراً یک خورده دارد زیاد می‌شود، مواظب‌اش باشید ... اگر این اختلافات خدای نکرده ریشه‌ای بشود آن وقت آفت خیلی مهمی است ... این را حالا به عنوان یک آفت حواس‌مان باشد که این اختلاف ریشه‌ای نشود چون خانمان‌برانداز می‌شود.»

از این قسمت مهم از سخنان دکتر شهید علی‌محمدی تنها این مقدار در گزارش فارس و رجانیوز انعکاس یافته است: «ایجاد اختلاف میان اقشار جامعه از دیگر معضلات وضعیت موجود در کشور است و اگر این اختلافات ریشه‌ای شود آن‌وقت آفت جامعه را فرا خواهد گرفت پس باید حواس‌مان جمع باشد تا این اختلافات ریشه‌ای نشود چون آفت در جامعه خانمان‌برانداز خواهد بود.»

یعنی سخنان دکتر علی‌محمدی در مورد دادن جواز راهپیمایی و رفراندم حذف شده است.

حذف «غالب‌شدن تدریجی افراد تندرو و غیبت افراد معتدل‌تر»

دکتر در پایان سخنرانی یک هفته قبل از شهادت «غالب‌شدن تدریجی افراد تندرو و غیبت افراد معتدل‌تر»را شاخصه‌ی یازدهم وضعیت موجود کشور دانسته و گفته بود: «این اتفاق هم دارد هی هر روز و هر روز دارد بیش‌تر می‌شود؛ باز این دو طرفه هم هست. این اتفاق هم دارد در جامعه‌ی ما می‌افتد که افرادی که آرام‌تر صحبت می‌کنند، دارند در اقلیت قرار می‌گیرند؛ حداقل صدای‌شان کم‌تر شنیده می‌شود. ممکن است جمعیت‌شان کم‌تر نباشد ها، ولی فضا طوری است که صدای آن‌ها [افراد خشن] بیش‌تر است: افرادی که عصبانی‌تر هستند، خشن‌تر هستند، هی صدای‌شان بیش‌تر شنیده می‌شود. [اما] افرادی که آرام‌تر هستند خیلی صدای‌شان کم شنیده می‌شود.»

از این بخش از سخنان دکتر هم در گزارش فارس و رجانیوز خبری نیست. (که البته در این مورد خاص ممکن است علت‌اش واقعاً کیفیت بد سخنرانی باشد، چون قسمت آخر سخنرانی دکتر پر از همهمه و صدای بحث دانشجویان در کلاس است و پیاده‌کردن آن برای دانشجویان دکتر هم وقت زیادی گرفت.)

به هر حال ما دانشجویان دکتر علی‌محمدی امیدواریم زمانی در این کشور فرا برسد که رسانه‌های طرف‌دار حاکمیت به طریقی بیش‌تر متعهدانه و امانت‌دارانه به انتشار اخبار مهم مبادرت بورزند.

روح شهید علی‌محمدی شاد و راه‌اش پر ره‌رو!

ارتباط با تهیه کنندگان

Share/Save/Bookmark

بخش‌های پیشین
حذف نام سران جنبش سبز

نظرهای خوانندگان

وقت بدهید، بیایند یه خیابان

-- بدون نام ، Feb 24, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)