تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
نگاه هفته

گسترش سرکوب در ایران

اردشیر زارع‌زاده

باوجود محکومیت و سرزنش جمهوری اسلامی در کمیته‌ی سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد به دلیل نقض گسترده‌ی حقوق بشر در ایران از جمله شکنجه، قطع اعضای بدن، سنگسار، نابرابری گسترده‌ی جنسيتی، خشونت عليه زنان، تبعیض و نابردباری مذهبی، گشایشی در رفتار جمهوری اسلامی برای توقف سرکوب آزادی‌های مشروع و قانونی مردم دیده نشد.

محکومیت جمهوری اسلامی در کمیته‌ی سوم مجمع عمومی تنها با واکنش منفی جمهوری اسلامی همراه بود و محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌ی قضائیه که برای جلوگیری از تصویب این قطعنامه تلاش زیادی در نیویورک انجام می‌داد، محکومیت جمهوری اسلامی را نتیجه‌ی تلاش‌های غرب دانست و گفت که ايران «دمکراسی غربی نمی‌خواهد».

این مقام قضایی جمهوری اسلامی که سندی مبنی بر توقف نقض حقوق بشر در دست نداشت و در برابر مفاد قطعنامه‌ی نقض حقوق بشر در ایران توضیح روشنی نداشت، از رئیس کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل دعوت کرد سال آینده به ایران برود تا از نزدیک شاهد بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران باشد!

این در حالی است که هم‌زمان با کوشش‌های لاریجانی برای موجه جلوه دادن چهره‌ی جمهوری اسلامی در مقر سازمان ملل متحد، سه فعال کارگری از نیشکر هفت تپه، بهروز نیکوفرد، علیرضا سعیدی و بهروز ملازاده، هرکدام به شش‌ماه زندان محکوم شدند.

دادستان مشهد از اجرای دومین مرحله‌ی قطع ید سارقان خبر داد. ۳۲ تن از نیروهای یگان ویژه‌ی حفاظت با همراهی چهار افسر نظامی به سالن ۱۰ بند چهار زندان رجایی‌شهر کرج یورش بردند و وسایل شخصی زندانیان سیاسی را به هم زدند و آنها را مورد تهدید قرار دادند.

هم‌چنین در ادامه‌ی سرکوب وکلای دادگستری و تنها به فاصله‌ی کوتاهی از بازداشت پنج وکیل، خلیل بهرامیان وکیل تعدادی از زندانیان سیاسی به دادگاه فراخوانده شد.

از طرفی در ارتباط با وضعیت دانشجویان زندانی علی قلی‌زاده، علیرضا كیانی، محسن برزگر و محمد حیدرزاده که اخیراً دستگیر شده‌اند اطلاع دقیقی در دست نیست.

تنها به نمونه‌هایی از آن‌چه در یک هفته‌ی گذشته به عنوان اخبار نقض حقوق بشر منتشر شده‌اند مروری می‌کنیم تا روشن شود که تنها یک هفته کارنامه‌ی نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی برای محکومیت آن کافی است و اگرچه مقامات قوه قضائیه سه دهه نقض حقوق بشر و سرکوب‌ها را کتمان می‌کنند و قاتل ندا آقاسلطان را عضو سازمان جاسوسی انگلیس معرفی می‌کنند، اما همه‌ی موارد نقض حقوق بشر با اسناد و مدارک لازم در مجامع بین‌المللی ثبت می‌شوند.

باید پرسید آیا سرکوب‌های گسترده‌ی منتقدان و مخالفان جمهوری اسلامی که تنها به دنبال حقوق خود و مردم هستند توسط سازمان جاسوسی کشورهای غربی انجام می‌گیرد؟ یا اگر ایران به دمکراسی غربی نیازی ندارد، آیا نقض گسترده‌ی حقوق بشر در ایران یعنی دمکراسی اسلامی؟

جمعه، ۲۱ آبان ۱۳۸۹

- به دنبال اعلام رای ۹ سال و ۷۴ ضربه شلاق برای حشمت‌الله طبرزدی، فعال سیاسی در بند، پرونده‌ی او به دادگاه شعبه‌ی ۵۴ تجدید نظر استان تهران ارجاع شد که به دلیل مشکلات اداری مجدداً به دادگاه بدوی عودت داده شد.

این اقدام در حالی انجام گرفت که چندی پیش حشمت‌الله طبرزدی با طرح شکایتی علیه رهبر جمهوری اسلامی از وکلای دادگستری خواست آن را در مجامع بین‌المللی پیگیری کنند.

- علیرضا مرادی، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات دانشگاه تهران برای گذراندن یک سال حکم زندان به قزل‌حصار منتقل شد.

علیرضا مرادی به همراه برادرش سجاد، دو دانشجوی نخبه‌ی کرد دانشگاه تهران که هر دو با فاصله‌ی يک سال با رتبه‌ی سوم کنکور کارشناسی ارشد وارد دانشگاه شده بودند، در روز ۱۶ آذرماه از مقابل خوابگاه دانشگاه تهران بازداشت شدند. علیرضا مرادی سپس در بهمن‌ماه به صورت موقت آزاد شد.

شنبه، ۲۲ آبان ۱۳۸۹

- خانواده‌های چهار دانشجوی بازداشت شده‌ی دفتر تحکيم وحدت می‌گويند از سوی اداره‌ی اطلاعات و ماموران امنيتی، تهديد شده‌اند که درباره‌ی بازداشت فرزندان‌شان اطلاع‌رسانی نکنند.

علی قلی‌زاده (دبیر انجمن اسلامی شاهرود)، علیرضا كیانی (دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه مازندران)، محسن برزگر (دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل) و محمد حیدرزاده (عضو انجمن اسلامی دانشگاه شهركرد)، چهارعضو منتخب شورای مركزی دفتر تحكیم وحدت بوده‌اند كه هفته‌ی گذشته پس از دستگیری از سوی نهادهای امنیتی به زندان اوین منتقل شده‌اند.

- با رأی شعبه‌ی ۱۲ دادگاه‌های تجدید نظر استان خراسان رضوی، محکومیت ۱۴ تن از دراویش سلسله‌ی نعمت‌اللهی گنابادی به سه ماه و یک روز حبس و بیست و پنج ضربه‌ی شلاق تعلیقی (به مدت سه سال) قطعی شد. هم‌چنین ده تن دیگر نیز با این بهانه که در تجمع دراویش در تیرماه سال گذشته، نقش رهبر را ایفا و نسبت به تحریک سایر متهمین اقدام کرده‌اند، به تحمل پنج ماه حبس و پنجاه ضربه شلاق تعزیری و اقامت اجباری به مدت یکسال در مناطق محروم محکوم شدند.

یكشنبه، ۲۳ آبان ۱۳۸۹

- دادستان تهران گفت: تعداد ۵ نفر از وكلای دادگستری اخیراً به دستور بازپرس شعبه‌ی امنیت دادسرای «شهید مقدس» بازداشت شده‌اند.

جعفری دولت‌آبادی در این خبر گفت: سه نفر از این افراد در فرودگاه امام خمینی به هنگام بازگشت از سفر آنتالیای تركیه و دو نفر دیگر از وكلای دادگستری مرتبط با افراد یاد شده نیز در تهران بازداشت شده‌اند.

دادستان تهران اتهام وكلای بازداشت شده را جرایم امنیتی و انجام اعمال خلاف شئونات جمهوری اسلامی در خارج از كشور اعلام كرد و گفت: «رسیدگی به پرونده‌ی متهمان یاد شده كماكان ادامه دارد.»

- زینب بحرینی، دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد فیزیک در دانشگاه شیراز و رئیس ستاد جوانان میرحسین موسوی در استان فارس در دهمین انتخابات ریاست جمهوری، بعدازظهر روز یکشنبه ۲۳ آبان، در منزل خود بازداشت و به بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات شیراز، معروف به پلاک ۱۰۰ انتقال یافت.

دوشنبه، ۲۴ آبان ۱۳۸۹

- آرش صادقی، دانشجوی كارشناسی ارشد فلسفه‌ی دانشگاه علامه طباطبایی و عضو شورای مركزی انجمن اسلامی آن دانشگاه كه تا اطلاع ثانوی از تحصیل محروم است در دادگاه تجدید نظر به پنج‌سال حبس تعزیری محكوم شد.

آرش صادقی هم‌زمان با اوج‌گیری اعتراض‌های مردمی به نتایج دهمین انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته‌ی ایران بازداشت و بیش از یک سال را در بازداشت موقت گذرانده است.

- یاسر رحمانی، دانشجوی رشته‌ی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دبیر سیاسی سابق انجمن اسلامی این دانشگاه، پس از یک‌سال‌ونیم بلاتکلیفی، بالاخره در حکمی توسط کمیته‌ی انضباطی مرکزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دانشگاه اخراج شد.

- محمد عزلتی مقدم، رئیس کمیته‌ی ایثارگران ستاد مهندس موسوی و از سرداران سابق جنگ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

- مرتضی کاظمیان، روزنامه‌نگار و عضو شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، به تحمل یک‌سال حبس محکوم شد.

این حکم توسط قاضی مقیسه، ریاست شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب صادر شده است. کاظمیان فردای عاشورای ۸۸، نیمه شب در منزل مسکونی‌اش بازداشت و روانه‌ی اوین شد.

این فعال ملی- مذهبی بعد از ۶۳ روز بازداشت در سلول‌های انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوین در دهم اسفندماه گذشته، با قرار وثیقه‌ی ۵۰ میلیون تومانی آزاد شد.

سه‌شنبه، ۲۵ آبان ۱۳۸۹

- شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، خواهر عبدالرضا تاجیک را به اتهام اقدام تبلیغی علیه نظام و تشویش اذهان عمومی به یک‌سال و نیم زندان محکوم کرد. این در حالی است که او تنها با احضار تلفنی در دادگاه حاضر شد که پس از آن و بدون طی تشریفات قانونی، قاضی مقیسه وی را محاکمه و بلافاصله حکم را صادر کرد.

- صبح روز سه‌شنبه در پی عدم موافقت با تمدید مجدد مرخصی استعلاجی هنگامه شهیدی، این روزنامه‌نگار به زندان بازگشت.

هنگامه شهیدی گفته است دست به اعتصاب غذای نامحدود خواهد زد. این درحالی است که پزشک پزشکی قانونی تشخیص بر عدم تحمل کیفری ایشان داده بود و به همین علت وی به مرخصی استعلاجی آمده بود و در بیرون از زندان در پی گذراندن مراحل پزشکی بود.

چهارشنبه، ۲۶ آبان ۱۳۸۹

- سعید درخشندی، عضو جبهه‌ی دمکراتیک ایران از سوی نیروهای امنیتی به دلیل آن‌چه ادامه‌ی فعالیت‌های سیاسی وی خوانده شده است، از طریق تماس‌های تلفنی تهدید به بازداشت شد.

وی عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه یزد و از فعالان دانشجویی در ایران است که در ۳۰ مرداد ۱۳۸۵ به همراه ابوالفضل جهاندار بازداشت شده و چند ماه را در زندان گذرانده است.

- خلیل بهرامیان که تاکنون وکالت بسیاری از زندانیان از جمله زندانیان سیاسی کرد را برعهده داشته است از سوی دادگاه انقلاب در روز ۱۷ آذرماه سال جاری به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام محاکمه می‌شود.

خلیل بهرامیان، وکیل فرزاد کمانگر و شیرین علم‌هولی، دو تن از زندانیان کرد، پس از اعدام این زندانیان اعلام کرد که از اعدام آنها بی‌خبر بوده و این زندانیان سیاسی بی‌گناه اعدام شدند.

پنجشنبه، ۲۷ آبان ۱۳۸۹

- دوماه از بازداشت فواد فریمانی، دانشجوی دانشگاه امیرکبیر و از فعالین ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در دانشگاه می‌گذرد و نزدیکان وی کماکان از وضعیت او بی‌خبرند. فواد فریمانی توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران دستگیر شده است.

- صبح روز پنج‌شنبه بیست و هفتم آبان‌ماه، ۳۲ تن از نیروهای یگان ویژه‌ی حفاظت با همراهی چهار افسر نظامی به سالن ۱۰ بند چهار زندان رجایی‌شهر کرج که محل استقرار زندانیان سیاسی این زندان است یورش بردند و با برهم زدن وسایل شخصی او، اقدام به بازرسی این محل کردند.

به گفته‌ی زندانیان، این یورش، عیدی مسئولان این زندان به مناسبت عید قربان به آنها بوده است.
چندی پیش نیز زندانبانان بند چهار زندان رجایی شهر کرج، در اقدامی عجیب همراه با دو قلاده سگ اقدام به بازرسی اتاق و وسایل زندانیان سالن ۱۰ بند چهار زندان رجایی شهر کرج کرده بودند.

- معاون دادستان مشهد از اجرای دومین مرحله‌ی قطع ید سارقان و زورگیرها بنا بر دستور دادستان مشهد خبر داد.

جمعه، ۲۸ آبان ۱۳۸۹

- سه عضو سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه روز چهارشنبه از سوی دادگاه تجدید نظر اهواز به شش ماه زندان محکوم شدند.

اتهام این سه کارگر که بهروز نیکوفرد، علیرضا سعیدی و بهروز ملازاده نام دارند، توهین به رهبری بوده است.

- در تاریخ ٢٣ آبان ماه جوان‌ترین وبلاگ نویس زندانی جهان در شهر آمل در دادگاهی بدون حضور وکیل مدافع و در پشت درهای بسته، محاکمه شد.

نوید محبی ١٨ ساله و مدیر وبلاگ «گاه نوشته‌ها»، هم اکنون در زندان شهر ساری در انتظار صدور محکومیت خود است.

او از مدافعان حقوق زنان است و در تاریخ ١٨ سپتامبر از سوی هشت مامور وزارت اطلاعات با خشونت و ضرب و شتم در منزلش بازداشت شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آدرنو ، فیلسوف آلمانی، در اثر اصلی خود، در ” تئوری های زیبایی”، فقط یکبار و آنهم بطور انتقادی از تولستوی نام می برد. اما آدرنو نه در رابطه با داستان ” جنگ و صلح ” و یا با ” آنا کارنینا ” ، بلکه در رابطه با داستان کوتاه “سونات رزمناو” - به اسم سونات ویولن شماره 8 بتهون – به تولستوی اشاره می کند. تولستوی در این داستان که بصورت تک گفتاری (در یک قطار ) تنظیم شده است به ویژگی های جنسی زنان اشاره می کند که از نظر نویسنده غیر طبیعی هستند. به نقل از فهرمان داستان، زنان حتی در مدت زمان حاملگی، بر عکس جیوانات ماده در طبیعت، به رابطه جنسی خود ادامه می دهند. همسر تولستوی، Sofia، که از تعداد زیاد اعضای خانواده ناراضی بود به پزشک زنان برای آموزش متدهای جلوگیری از حاملگی ( بعد از ششمین زایمان) رجوع می کند. تصمیم “ Sofia “ از بکار گرفتن متدهای جلوگیری از حاملگی یک نوع ترس مذهبی در تولستوی ایجاد می کند. تولستوی بر این عقیده بود که متد ضد حاملگی باعث می شود که زنها بدون نگرانی از حاملگی از آمیزش جنسی لذت ببرند. برای تولستوی فرزند (حاملگی) تاوان گناه اشتیاق به تمایلات جنسی است و بهمین جهت نباید از تولد نوزادان ممانعت شود. Sofia ، بنا به خواسته تولستوی از متد ضد حاملگی استفاده نکرد و مادر 10 فرزند دیگر نیر شد.

-- جوبین ، Nov 23, 2010

همه اینها دروغ می گن
مگه میشه به امثال لاریجانی اعتماد کرد
فقط باید اینها را زیر فشار گذاشت

-- طناز ، Nov 24, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)