تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

احکام وحشت

اردشیر زارع‌زاده

در هفته‌ای که گذشت، تعدادی از فعالان سرشناس سیاسی و مدنی که در زندان به سر می‌برند احکام خود را دریافت کردند. حسین درخشان وبلاگ‌نویس زندانی به ۱۹ سال و نیم حبس و پنج سال محرومیت از عضویت در احزاب و فعالیت در رسانه‌ها محکوم شده است.

بنا بر این حکم که از سوی شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی صادر شده، اتهامات درخشان «همکاری با دول متخاصم، تبلیغ علیه نظام اسلامی، تبلیغ به نفع گروهک‌های ضد انقلاب، توهین به مقدسات و راه‌اندازی و مدیریت سایت‌های مبتذل و مستهجن»، اعلام شده است. در این حکم همچنین به بازگرداندن وجوهی که دادگاه «اخذ شده» نامیده (به مبلغ ۳۰ هزار و ۷۵۰ یورو، دوهزار و ۹۰۰ دلار و ۲۰۰ پوند انگلیس) محکوم شده است.

حسین درخشان از مهرماه ۱۳۸۷ در بازداشت است. او از پیشتازان وبلاگ‌نویسی به زبان فارسی است و در وبلاگ خود به نام «سردبیر خودم» به زبانهای فارسی و انگلیسی دیدگاه‌های سیاسی خود را منتشر می‌کرد که همواره جنجال‌آفرین بود.

پیشتر در ۲۸ شهریور ۱۳۸۹ سایت خبری فارسی «کمترین» گزارش داد دادستان شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب، از قاضی پرونده ابوالقاسم صلواتی برای درخشان درخواست اشد مجازات، یعنی اعدام را کرده است. این خبر به فاصله‌ی یک روز توسط خانواده‌ی درخشان تایید شد و مادر درخشان در مصاحبه‌ای با همان سایت برای اولین‌بار از زمان دستگیری درخشان با رسانه‌های خبری گفت‌وگو کرد.

وی در این مصاحبه به مساعدت شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور در مورد سفر درخشان قبل از ورود وی به ایران اشاره کرد؛ شورایی که ریاست آن را اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد بر عهده دارد. هم‌چنین بر مبنای حکمی که روز دوشنبه ۵ مهرماه به محمدرضا فقیهی، وکیل عیسی سحرخیز ابلاغ شده، این روزنامه‌نگار که از تیرماه سال گذشته در حبس به‌سر میبرد، به سه سال حبس، پنج سال ممنوعیت و محرومیت از فعالیت‌های سیاسی و مطبوعاتی و نیز یک‌سال ممنوع‌الخروجی محکوم شده است.

عیسی سحرخیز در زندان رجایی‌شهر کرج در تبعید به سر می‌برد و تاکنون با وجود بیماری و توصیه‌ی پزشکان، نتوانسته از هیچ مرخصی‌ای استفاده کند. شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب، حداکثر مجازات در نظر گرفته شده در قانون مجازات اسلامی را برای توهین به رهبری و فعالیت تبلیغی علیه نظام (به ترتیب دو سال و یک سال)، برای سحرخیز در نظر گرفته و آن را علاوه بر پنج سال ممنوعیت از فعالیت‌های مطبوعاتی و سیاسی و نیز یک‌سال ممنوع‌الخروجی از کشور، به وکیل او ابلاغ کرده است.


عیسی سحرخیز

در حکمی دیگر، مهندس حشمت‌الله طبرزدی، دبیر کل جبهه‌ی دموکراتیک ایران، سخنگوی شورای همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر و نیز عضو هیئت مدیره‌ی کمیته‌ی دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، از سوی شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب به ۹ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. اتهام طبرزدی در حکم صادره «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی کشور و نیز اهانت به مقام معظم رهبری» اعلام شده است.

طبرزدی پیشتر نیز چند سالی را در زندان گذرانده بود، اما سال گذشته و پس از حوادث عاشورا بار دیگر دستگیر شد.

او در نامه‌ای که پس از پایان بازجویی و انتقال به بند عمومی نگاشته بود اعلام کرد که مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته است.

مهندس حشمت‌الله طبرزدی سال گذشته، به همراه دیگر کوشندگان سیاسی و حقوق بشری، و تنها مدت کوتاهی پیش از انتخابات موفق شد تا پس از سال‌ها تلاش، نهاد همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران را پایه‌ریزی کند که کوششی است برای ایجاد بستری مناسب برای گردهم آوردن نیروهای پیشرو مدافع استقرار نظام دمکراسی سکولار و مترقی در ایران.

همین موضوع موجب شد تا برخورد مقامات جمهوری اسلامی با او روند شدیدی در پیش بگیرد تا جایی که تعدادی از اعضای خانواده‌ی او نیز به دادگاه ها احضار شدند. دادگاه تجدید نظر تهران حکم صادره از سوی شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، مبنی بر محکومیت علی ملیحی، مسئول روابط عمومی سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت) به تحمل چهارسال حبس تعزیری را به طور عینی تایید کرد. محمدعلی دادخواه، وکیل مدافع این زندانی سیاسی گفت حکم دادگاه فاقد پشتوانه‌ی استدلال و استنتاج است.

سرکوب دانشگاه

از روز شنبه سوم مهرماه با بازگشایی دانشگاه‌ها، تعدادی از دانشجویان به اداره‌های حراست و کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها، نهادهای اطلاعاتی- امنیتی و یا دادگاه‌ها احضار شده‌اند. در همین زمینه امیر شیبانی‌زاده، دانشجوی دانشگاه مشهد نیز پس از احضار به دادگاه، برای دومین‌بار بازداشت و به زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل شد. همچنین انتقال و تبعید دانشجویان به دیگر دانشگاه‌ها در چندین مورد دیده شده است.

از سویی موضوع پوشش دانشجویان در دانشگاه‌ها این روزها اهمیت پیدا کرده است و عده‌ای از دانشجویان به دلیل نوع پوشش نتوانستند وارد دانشگاه شوند. در همین ارتباط گزارش شده است که در دانشگاه آزاد رشت انتظامات دانشگاه به دستور حراست از ورود دانشجویان پسری كه لباس‌های آستین كوتاه بر تن داشتند و دانشجویان دختری که به گفته مسئولین حراست پوشش نامناسب داشتند بدون اطلاع قبلی ممانعت به عمل آورد.

این برخورد موجب شد تا دانشجویان دست به تجمع بزنند که با دخالت انتظامات دانشگاه و سپس نیروهای انتظامی تعدادی از دانشجویان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. ضرب و شتم دانشجویان دانشگاه‌های آزاد می‌رود که به امری عادی تبدیل شود؛ چرا که پیش از این نیز در دانشگاه‌های مهمی چون دانشگاه‌های آزاد واحد تهران مركز، مشهد، تهران جنوب، رودهن، کرج و شهركرد تعدادی مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند.

هم‌چنین تعدادی از دانشجویان از ادامه‌ی تحصیل محروم شده‌اند که در تازه‌ترین آنها می‌توان به سید حنظله هدایتی اشاره کرد که از سوی هئیت گزینش از ادامه‌ی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد محروم شد. او که در کمیته‌ی تبلیغات و اطلاع‌رسانی ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی در تهران فعالیت داشت، در اردیبهشت ماه گذشته به هیئت گزینش فراخوانده شده و بعد از بازجویی سه ساعته توسط بازجویان وزارت اطلاعات و اخذ تعهد کتبی، آزاد شد، اما علی‌رغم وعده‌ی آنها برای عدم جلوگیری از ادامه‌ی تحصیل، پس از اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد معلوم شد که از ادامه‌ی تحصیل هدایتی جلوگیری به عمل آمده است.


حشمت طبرزدی

در دانشگاه‌های دولتی نیز وضعیت مشابهی دیده می‌شود. طی اقدامی بی‌سابقه از طرف مسئولان دانشگاه شهید بهشتی تهران، برخوردهای بسیار تند و زننده‌ای با دانشجویان صورت گرفته است. در چند روز گذشته روی شیشه‌ی دانشکده‌های این دانشگاه، برچسب‌هایی با مضمون «مراقب حجاب خود باشید قبل از آن که نوبت به دیگران برسد»، نصب شده است.

در همین حال خبرگزاری‌های دولتی و نیمه دولتی از تصویب و ابلاغ مصوبات ۱۹ گانه‌ی شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها درباره‌ی عفاف و حجاب به دانشگاه‌های سراسر کشور خبر دادند که طی آن تهیه‌ی شناسنامه‌ی فرهنگی برای دانشجویان، میثاق‌نامه‌ی دانشجویان با محور مسائل اخلاقی و اخذ تعهدنامه از آنها تصویب شده است. تشدید فشارها روی دانشجویان پس از روی کار آمدن کامران دانشجو به عنوان وزیر علوم دولت محمود احمدی‌نژاد نشان می‌دهد که دولت رغبتی به شنیدن مطالبات دانشجویی ندارد و با گماردن او در راس امور دانشگاهی کشور تنها می‌کوشد با دیدی ایدئولوژیک دانشگاه‌ها را اسلامی کند و پویایی دانشجویان را از آنها سلب کند.

بازنگری در حوزه‌ی علوم انسانی نیز در همین راستا ارزیابی شده است. کامران دانشجو هفته‌ی گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، وظیفه‌ی دانشجو و دانشگاه را خدمت به نظام اعلام کرد و تاکید کرد که دانشجویان سیاسی خائن هستند.

او گفت: «هر دانشگاهی، چه دولتی، چه غیرانتفاعی و چه آزاد به سمت كادرسازی برای جناح خاص، فرد خاص، یا یك حزب خاص برود، به مملكت و نظام خیانت كرده است، چون دانشگاه ماموریت كادرسازی برای نظام را بر عهده دارد.» در همین حال، وضعیت کوی دانشگاه تهران نیز دستخوش تغییراتی شده و با تعطیلی چندین ساختمان در کوی دانشگاه، تنها یک ساختمان به دانشجویان کارشناسی اختصاص داده شده که اسکان در این ساختمان نیز با محدودیت‌های زیادی همراه است.

از جمله اینکه این ساختمان تنها به دانشجویان مقطع کارشناسی ورودی ٨٦ اختصاص داده شده است که بیش از پانصد نفر را در برمی‌گیرد و دانشجویان ورودی سال‌های گذشته به کلی از داشتن خوابگاه محروم شده‌اند. هم‌چنین دانشجویان قدیمی‌تر به خوابگاه‌های سطح شهر منتقل شده‌اند و کیفیت غذا پایین آمده است. پس از انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری در سال گذشته و نیز حمله‌ی نیروهای امنیتی در شامگاه ۲۴ خرداد سال گذشته، دستخوش تغییرات نامطلوب زیادی شده است.

در چندماه گذشته تعدادی از دانشجویان ساکن کوی دانشگاه تهران به سازمان قضایی نیروهای مسلح احضار و بعضاً با بازداشت‌های چندروزه و با اتهامات نامعلوم مواجه شدند که می‌توان به ایوب نعمتی، دبیر سابق شورای صنفی دانشجویان دانشگاه تهران اشاره کرد که هم اکنون نیز در بازداشت به سر می‌برد.

رویدادهای حقوق بشری هفته‌ی گذشته
یكشنبه ۴ مهر ۱۳۸۹

سینا گلچین، دانشجوی ۲۲ ساله دانشگاه آزاد تهران مركز و از بازداشت‌شدگان حوادث عاشورا که به هشت سال و نیم حبس محکوم شده بود، پس از عدم تمدید مرخصی دو هفته‌ای صبح روز شنبه به زندان اوین بازگشت. حكم سینا گلچین پس از یک درجه‌ی عفو در خردادماه گذشته به دو سال و سه ماه کاهش پیدا کرد.

دوشنبه ۵ مهر ۱۳۸۹

علی ارشدی، دانشجوی دکترای الکترونیک و از بازداشت شدگان حوادث روز عاشورا که به دو سال حبس محکوم شده بود برای دومین بار به مرخصی آمد. حکم او در دادگاه تجدیدنظر به یک سال کاهش یافته است. مرتضی کاظمیان، روزنامه‌نگار و عضو شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» در شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب، به ریاست قاضی مقیسه، محاکمه شد. این فعال ملی مذهبی هشتم دی‌ماه ۱۳۸۸ یک روز بعد از عاشورا بازداشت شد و ۶۳ روز را در سلول‌های انفرادی بند ۲۴۰ اوین در حبس به‌سر برد و در روز دهم اسفندماه گذشته با قرار وثیقه آزاد شد.

ارژنگ داودی، زندانی سیاسی در زندان رجایی‌شهر کرج، گزارشی از مافیای مواد مخدر در زندان و ارتباطات آنان با مسئولین زندان تهیه و با عنوان «تجارت میلیاردی مواد مخدر در زندان رجایی شهر» منتشر کرد.

وی تاکید کرده است که از جمعیت ۵ هزار نفری زندان حدود ۴۵۰۰ نفر مواد مخدر مصرف می‌کنند. به گفته‌ی وی، بازرسی‌های خشن و به نسبت دقیقی که از خانواده‌ی زندانیان در روزهای ملاقات به عمل می‌آید و نیز بازرسی‌های چندین مرحله‌ای که از زندانیان اعزامی به دادگاه و ... به عمل می‌آید همه و همه صرفاً برای جلوگیری از ورود مواد مخدر به داخل زندان، خارج از شبکه‌ی مافیایی حاکم بر زندان و یکدست ماندن این تجارت میلیاردی در دست آنان است.

به دلیل همین درآمد سرشار است که عده‌ای به صورت خانوادگی چه سببی و چه نسبی روی این زندان قنبرک زده‌اند و بعد از گذشت ۳۰ سال هنوز حاضر نیستند بازنشسته شوند که از زمره آنها خانواده علی محمدی، خاکی، کولیوند، دایی قاسم، حمزه، ترابی و ... هستند. بر اساس این نامه، مدیر زندان رجایی شهر، علی حاجی کاظم در ورود مواد مخدر به زندان دست دارد.

سه‌شنبه ۰۶ مهر ۱۳۸۹

مصطفی عوض پور، عضو سابق تشکل آرمان دانشگاه آزاد تبریز و فعال مدنی آذربایجانی که فروردین ماه ۸۵ بازداشت و به شش ماه حبس قطعی محکوم شده بود برای اجرای حکم به شعبه‌ی ۱۱ اجرای احکام دادگستری تبریز احضار شد.

استنادات دستگاه قضایی ایران برای صدور این احکام عضویت عوض‌پور در تشکل دانشجویی آرمان دانشگاه آزاد تبریز و مجمع دانشگاهیان آذربایجان، داشتن استعداد خواندن و نوشتن به زبان ترکی آذربایجانی و شرکت در مراسم قلعه بابک و تجمع مقابل خلیفه‌گری تبریز عنوان شده است.

چهارشنبه ۰۷ مهر ۱۳۸۹

لوا خانجانی شهروند محروم از تحصیل بهایی که در تاریخ ۱۳ دی ۱۳۸۸ بازداشت شده بود، به دو سال حبس تعزیری محکوم شد.

این شهروند بهایی در تاریخ ۱۰ اسفند با قرار وثیقه از زندان رجایی شهر آزاد شده بود. لازم به ذکر است لوا خانجانی، نوه‌ی جمال‌الدین خانجانی یکی از هفت نفر مدیران جامعه‌ی بهایی است که اخیراً به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

پنجشنبه ۰۸ مهر ۱۳۸۹

ژینوس سبحانی، منشی کانون مدافعان حقوق بشر و شهروند بهایی که در تاریخ ۱۳ دی ۱۳۸۸، پس از حوادث عاشورا بازداشت شده بود، از سوی دادگاه انقلاب اسلامی در حکم اولیه به دو سال حبس تعزیری محکوم شد. سبحانی با قرار وثیقه از زندان رجایی شهر کرج آزاد شده بود.

وی هم‌چنین از دانشجویان محروم از تحصیل بهایی است که اولین بار در ۲۵ دی‌ماه ۱۳۸۷ بازداشت شده بود. همسر ژینوس سبحانی، آرتین غضنفری نیز یکی دیگر از ۱۰ شهروند بهایی بازداشت شده به اتهام شرکت در حوادث روز عاشوراست.

حیدر زمان، از اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان و دبیر ریاضی در سنندج، به ستاد خبری اداره‌ی اطلاعات سنندج احضار شد.

این فعال صنفی پیشتر نیز بارها از طرف ستاد خبری و حراست آموزش و پرورش استان کردستان احضار و مورد بازجویی قرار گرفته است. محمدجواد امام، رییس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در تهران از سوی شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. وی عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب و معاون امور مجلس و پشتیبانی وزارت نیرو در دوره‌ی ریاست جمهوری خاتمی بود. محمدجواد امام سه شنبه ۲۶ خرداد در منزلش بازداشت شده و به زندان اوین منتقل شد.

وی چند ماه پیش با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی به طور موقت آزاد شد. پس از بازداشت به دلیل عارضه‌ی قلبی در بیمارستان بستری شد. علیرضا فرشی، فعال مدنی آذربایجانی و استاد کامپیوتر دانشگاه آزاد جلفا از تدریس در این واحد دانشگاهی محروم شد. استنادات هیئت گزینش دانشگاه آزاد برای صدور این حکم فعالیت‌های مهندس فرشی در راستای حقوق ملی آذربایجانی‌ها و حکم حبس صادره برای وی از سوی دادگاه انقلاب تبریز عنوان شده است.

این استاد دانشگاه آذربایجانی یکم خرداد ۸۸ در جریان مراسم راهپیمایی خانوادگی در پارک ائل گولی تبریز و در حالی که شعار «تورک دیلینده مدرسه» (مدرسه به زبان ترکی) سر می‌داد بازداشت و پس از گذشت سه ماه بازداشت موقت به قید وثیقه از زندان آزاد شده بود. جلسه‌ی رسیدگی به اتهامات آریا آرام‌نژاد، آهنگساز جوان بابلی که در بیست‌وششم بهمن‌ماه سال گذشته و پس از خواندن آهنگ «علی برخیز» در شهرستان بابل دستگیر شده بود، برگزار شد.

آریا آرام نژاد در دادگاه، شرحی از شکنجه‌های روحی و جسمی‌ را بیان کرد که از سوی بازجویان و ماموران زندان بر او وارد شده بود. در متن دفاعیات او، تهدید به اعدام، دو ماه بازداشت انفرادی در سلول سه متری، اجبار به عبور پابرهنه از روی خون یک مبتلا به ایدز در سلول مجاور، اخبار دروغ درباره‌ی همسر، فحاشی و درآوردن لباس‌ها، به عنوان بخشی از اقدامات غیر انسانی ماموران اطلاعات و زندان متی‌کلای مازندران دیده می‌شود.

جمعه ۰۹ مهر ۱۳۸۹

داریوش ممبینی، عضو شورای شهر اهواز، در اعتراض به بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زده است. داریوش ممبینی دوم مهرماه، پیش از کنفرانس مطبوعاتی خود – که قصد داشت تخلفات مقامات دولتی را افشا کند- بازداشت شد. خواهر داریوش ممبینی نیز، به دلیل اعتراض به وضعیت نامشخص برادر خود، روز پنجم مهرماه بازداشت شد.

پیش از این حمید حسن‌زاده، رئیس شورای شهر اهواز نیز دهم شهریور ماه بازداشت شده بود. پنج دانشجوی دانشگاه یزدان‌پناه سنندج که متهم به برگزاری مراسم برای پنج اعدامی در ۱۹ اردیبهشت هستند، هر یک به دو سال حبس تعلیقی محکوم شدند. آزاد کمانگر دیگر دانشجوی این دانشگاه نیز هم اکنون در بازداشت وزارت اطلاعات است و در قرنطینه‌ی زندان مرکزی سنندج نگهداری می‌شود.

دکتر ابراهیم یزدی، دبیرکل، مهندس هاشم صباغیان از اعضای شورای مرکزی، دکتر سیدعلی اصغر غروی مسئول شاخه‌ی اصفهان، دکتر غفار فرزدی، مسئول شاخه‌ی آذربایجان، احد رضایی مسئول شاخه‌ی زنجان، ورپایی و مصلحی از اعضای شاخه‌ی اصفهان نهضت آزادی بعد از ظهر امروز جمعه در شهر اصفهان بازداشت شدند.

اعضای ارشد نهضت آزادی ایران جهت شرکت در مراسم ختمی به شهر اصفهان سفر کرده بودند و پس از آن قصد شرکت در نماز جمعه‌ی دکتر غروی داشتند. پیش از این نیز دوازدهم مردادماه، ماموران وزارت اطلاعات به محل برگزاری نماز جمعه‌ی دکتر سیدعلی اصغر غروی، از اعضای نهضت آزادی ایران در اصفهان یورش بردند و آقای عباس مصلحی خطیب جمعه و عضو نهضت آزادی ایران را بازداشت کردند.

طی پنجمین حکم کمیته‌ی انضباطی دانشجویی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد، فعالین دانشجویی این دانشگاه برای چندمین‌بار به شهرهای مختلف تبعید شدند. احکام تعلیق به خصوص در دانشگاه آزاد که دانشجویان علی‌رغم عدم تحصیل ملزم به پرداخت شهریه هستند به نوبه‌ی خود احکام بسیار سنگینی محسوب می‌شوند. حال این احکام با تبعید دانشجویان به شهرهای مختلف شدت بیشتری یافته است.

بر طبق احکام صادره‌ی جدید محمد شوراب پس از گذارندن دو ترم محرومیت از تحصیل و پس از تبعید به اهواز و سپس رودهن سرانجام به واحد بندر انزلی، حسین معصومی پس از گذراندن دو ترم محرومیت از تحصیل و پس از تبعید به بیرجند، تاکستان و سپس شهر مجلسی سرانجام به واحد ساوه، آرمین شریفی پس از گذراندن یک ترم محرومیت از تحصیل و تبعید به مرودشت و سپس اسلامشهر سرانجام به واحد زنجان، فرزاد اسلامی پس از گذراندن یک ترم محرومیت از تحصیل و تبعید به آزادشهر، اسلام شهر و سپس الیگودرز سرانجام به واحد قم، حسام نصیری پس از گذراندن یک ترم محرومیت از تحصیل و تبعید به واحد پرند و سپس آمل سرانجام به واحد چالوس تبعید شدند.

دانشجویان واحدهای مختلف دانشگاه آزاد از جمله تهران مرکز، تهران جنوب، علوم تحقیقات، کرج، قزوین، مشهد، دزفول، شهركرد، نجف آباد، و ... سال گذشته تجمعات اعتراضی متعددی را در روزهای سه‌شنبه هر هفته برگزار کردند. این تجمعات در واحدهای تهران مرکز و مشهد از سوی نیروهای امنیتی و بسیج و حراست به خشونت کشیده شد که در نتیجه‌ی آن تعدادی از دانشجویان زخمی شدند.

یكشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۹

مشاور ارشد میرحسین موسوی که از دی‌ماه سال گذشته در بازداشت موقت به سر می‌برد پس از تحمل هفته‌ها زندان انفرادی و ماه‌ها بازداشت در بند عمومی با قرار وثیقه‌ی ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. بهشتی شیرازی دبیر هیئت دولت در دوره‌ی میرحسین موسوی بود. وی در دوره‌ی بیست ساله‌ی سکوت و سانسور موسوی به فعالیت‌های فرهنگی پرداخت.

بند زنان زندان اوین، چهار روز است با قطعی آب مواجه شده و این امر سلامت و بهداشت زندانیان را به شدت به خطر انداخته است. تا روز گذشته این زندانیان به سختی می‌توانستند از منبع آب، آب لازم برای استفاده در دستشویی‌ها را فراهم کنند اما از روز گذشته آب منبع نیز قطع شده و در پاسخ اعتراض زندانیان تنها گفته‌اند: «منبع سوراخ است.» به دنبال آن زندانیان تجمع کرده‌اند و از «رضایی» رئیس بند خواسته‌اند که به این موضوع رسیدگی کند.

وی در پاسخ گفته است: «امکان ندارد که آب برای چهار روز قطع بوده باشد.» این حرف با اعتراض زندانیان مواجه شده اما کماکان قطعی آب ادامه دارد. به دلیل قطعی آب در چهار روز گذشته، انواع بیماری‌های روده‌ای، معده‌ای، کلیوی، پوستی و عفونی گریبان‌گیر زندانیان این بند شده است.

فیروزه صابر هنگام عزیمت به بوستون جهت شرکت در کارگاه آموزش رهبری زنان در دانشگاه ماساچوست و متعاقب آن شرکت در نشست پن شبکه‌ی زنان فارسی زبان در دانشگاه شیکاگو که با همکاری بانک جهانی در ماه اکتبر بود، در فرودگاه بدون هیچگونه توضیحی از سفر منع شد و پاسپورتش ضبط شد.

برنده‌ی جایزه‌ی صلح نوبل و وکیل مدافع ایرانی شیرین عبادی، عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، کمیسیون بین‌المللی قضات، فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر، لیگ ایرانی دفاع از حقوق بشر، اتحادیه‌ی بین‌المللی وکلا و سازمان جهانی علیه شکنجه، ادامه‌ی بازداشت بدون اتهام و یا محاکمه‌ی وکیل حقوق بشر، نسرین ستوده، درایران را محکوم کردند و خواستار آزادی سریع و بی‌قید و شرط وی شدند. او تنها به دلیل به عهده گرفتن دفاع از دیگران زندانی شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

می شود همان سیاست ایجاد رعب و وحشت در جامعه ، اما تا کی؟

-- سیما ، Oct 6, 2010

malome ke hokmhaye vahshate va paydar nakhahand bod

-- ali az Canada ، Oct 7, 2010

آقای زارع زاده از فعالین مدنی آذربایجانی نیز مطلب بنویسید، تقریبا 7- ماه است که تعداد بیش از 20 نفر از همشهریهاتون توی سلول انفرادی توی اطلاعات تبریز بخاطر دفاع از حقوقشون و درخواست تحصیل به زبان مادری دارن شکنجه می شن ،با حفظ احترام ملیتها و قومیتهای دیگر اصل و نسب و زبان مادریت رو فراموش نکن، یادت نره که تورک و آذربایجانی هستین.

-- آتیلا ، Oct 12, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)