تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با تقی رحمانی و شیرین عبادی درباره‌ی بازداشت نرگس محمدی

اگر دل‌تان خواست، نرگس محمدی را بازداشت کنید!

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

این روزها بیشترین خبرها مربوط به قوه‏ی قضاییه و در زمینه‏ی دستگیری فعالان سیاسی، اجتماعی، مدنی، حقوق بشر، فعالان زنان و دیگر نهادهای مدنی است.

Download it Here!

«کانون مدافعان حقوق بشر»، به‌عنوان نهادی که باید مدافع حقوق دستگیرشدگان و زندانیان باشد، دست کم بیش از دو سال است که تحت فشارهای شدید امنیتی قرار دارد. بسیاری از فعالین این کانون دستگیر شده‏اند و رییس آن، خانم شیرین عبادی، مورد حمله‏ی دائمی مطبوعات و رسانه‏های دولتی قرار دارد.

آخرین خبر در این زمینه، بازداشت نرگس محمدی، نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر در تهران است که در ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه‏ی نیمه‏شب پنجشنبه صورت گرفته است.

خانم نرگس محمدی از فعالان شناخته‏ شده‏ی حقوق بشر، همسر تقی رحمانی، فعال ملی‏- مذهبی و تحلیل‏گر سیاسی است. دستگیری خانم نرگس محمدی، دیشب در مقابل چشمان کودکان سه‏سال و نیمه‏ی او انجام گرفت.
در این زمینه با آقای تقی رحمانی همسر خانم محمدی و نیز خانم شیرین عبادی، رییس کانون مدافعان حقوق بشر گفت‏وگویی کرده‏ام.


نرگس محمدی

آقای تقی رحمانی که ۱۵ سال از عمر خود را در زندان به‏سر برده، در این‏باره می‏گوید:

«دیشب ساعت ده‌ونیم شب به‏نام مأموران نیروی انتظامی زنگ منزل را زدند. ما که در را باز کردیم، گفتند از سوی دادستانی آمده‏اند و حکمی به ما نشان دادند. البته آن‏چه ارائه دادند، حکم نبود بلکه یک توضیح و انشای کلی بود مبنی بر این که فرد می‏تواند وارد منزل بشود، اگر چیزی بود ضبط کند و اگر لازم شد، دستگیر کند. امضای معاون دادستان هم پای آن بود. یک گروه عملیاتی شش‌هفت نفره بودند. به‌جز یک نفر از آن‏ها که برخورد تندی می‏کرد، بقیه برخورد مؤدبانه‏ای داشتند.

اول گفتند که باید خانه را بگردیم و بعد اگر لازم شد، دستگیر می‏کنیم. نگفتند که می‏خواهند دستگیر کنند. گفتند می‏خواهند تفتیش کنند. البته خود این که اول وارد منزل فردی شوند و بعد تصمیم بگیرند که او را بازداشت کنند یا نه، جای سئوال دارد. انگار پرونده‏ی حقوقی تعریف نشده است. این توضیح برای من قابل فهم نبود.

از مسئول عملیاتی گروه هم سئوال کردم. ایشان پاسخ داد که معاون دادستان در جریان ورود گروه به خانه‏ی ما هست و اگر خودسر وارد شده باشند، آن‏ها را بازداشت خواهند کرد. دستگیری ایشان هم صددرصد با اطلاع معاون دادستانی بوده است.»

ابهامی را که آقای تقی رحمانی مطرح می‏کند، با خانم شیرین عبادی حقوقدان و رییس کانون مدافعان حقوق بشر در میان می‏گذارم. وی این‏گونه توضیح می‏دهد:

«این هم نمونه‏ی دیگری است از این که قوه‏ی قضاییه استقلال خود را از دست داده است و تبدیل به بازیچه‏ای در دست مأمورین امنیتی شده است. قاضی، نوشته و به مأمورین امنیتی اجازه داده که اگر دلتان خواست، می‏توانید نرگس محمدی را هم بازداشت کنید. در حالتی که حکم بازداشت را قاضی باید صادر کند. یک‌بار دیگر عدم استقلال قوه‏ی قضاییه متأسفانه ثابت شد.

قبلاً هم بسیاری از موکلین ما گفته بودند، همان احکامی را که پیش‏تر بازجو به ‏آن‏ها اعلام کرده بود، در دادگاه هم گرفته‏اند. من متأسفم که قضات این‏چنین بازیچه‏ی دست مأموران امنیتی شده‏اند.»

از آقای رحمانی می‏پرسم: آیا پس از جست‏وجوی منزل، وسایلی را هم با خود بردند؟ پاسخ می‌دهد:

«وسایلی را که همراه بردند، جزوات و نوشته‏های من بود. چون نرگس در خانه چیزی به آن شکل نداشت. او یک فعال حقوق بشری بود. گفتم که این‏ها وسایل من هستند. گفتند که می‏بریم و بررسی می‏کنیم. اگر اشکالی نداشت، برمی‏گردانیم و در غیر این‏صورت توقیف می‏کنیم.

مسئله‏ی مهم این است که طی یک‌سال‌ونیم گذشته و به‏خصوص سال پیش، این فشار همیشه وجود داشت. جالب این‏جاست که چند روز پیش پرونده‏ای در ارتباط با فعالیت‏های حقوق بشری برای ایشان تشکیل شد و نرگس پنج جلسه در رابطه با فعالیت‏هایش و هم‌چنین کانون مدافعان حقوق بشر بازجویی و روز آخر با کفالت آزاد شد. یعنی این که پرونده‏ی آماده‏ای داشت، ولی این که دوباره شبانه به خانه بیایند، خانه را تفتیتش کنند و ایشان را ببرند...؟!»


تقی رحمانی

بازداشت‌های شبانه

با توجه به شرایط جامعه‏ و مواضع رسمی حکومت ایران نسبت به مسائل فرهنگی، اخلاقی و حفظ حرمت زنان، چرا بازداشت‏های شبانه و نیمه‏شبانه تا این حد در مورد زنان و دختران تکرار می‏شود؟

شیرین عبادی، رییس کانون مدافعان حقوق بشر، در این‏باره می‏گوید:

«این که فردی ساعت ۱۲ شب جلوی چشمان کودکانش، با دستبند دستگیر و از منزل برده شود، این که قاضی به مأمورین امنیتی اجازه بدهد که اگر لازم شد و دلتان خواست، می‏توانید کسی را دستگیر کنید، به‌تمامی برخلاف مقررات قانون آیین دادرسی کیفری است.

من یک‌بار دیگر اعلام می‏کنم که متأسفانه دولت به قوانینی که خود وضع کرده است، احترام نمی‏گذارد. پس چگونه انتظار دارد که مردم به قانون احترام بگذارند؟ یک‏بار دیگر می‏گویم که دستگاه قضایی استقلال خود را از دست داده است. وضعیت در زمان ریاست آقای شاهرودی هرچند مناسب نبود، اما الان نامناسب‏تر هم شده است.»


شیرین عبادی

خانم عبادی در مورد علت دستگیری خانم نرگس محمدی ادامه می‌دهد:

«خیلی واضح است: خانم محمدی بارها در وزارت اطلاعات مورد بازجویی قرار گرفته بودند و به ایشان اخطار کرده بودند که با کانون مدافعان حقوق بشر همکاری نکنند و دست از فعالیت‏های حقوق بشری خودشان بردارند. در همین ارتباط هم در آذرماه سال گذشته، ایشان را از کار اخراج کردند.

در بازجویی‏های مکرر به خانم محمدی گفته بودند که در صورت ادامه‏ی فعالیت، بازداشت خواهند شد. این امر نشان می‏دهد که مأمورین امنیتی به قاضی گفته‏اند، قاضی هم دستور داده که اگر دلتان می‏خواهد، خانم محمدی را بازداشت کنید.

متأسفم برای سقوط دستگاه قضایی. می‏دانم که خانم محمدی در هرحال به‏زودی از زندان بیرون می‏آیند، اما ای‏کاش دستگاه قضایی ما این‏چنین نبود.»

برخوردهای جهان سومی

آقای رحمانی می‏گوید:

«معمولاً در کشورهای جهان سوم این نوع برخوردها با فعالان حقوق بشر باب است.
جالب است بدانید که آخرین بیانیه‏ی کانون مدافعان حقوق بشر، در محکومیت عمل دولت اسراییل در حمله به کاروان شکستن محاصره‏ی غزه بود که این اقدام را یک اقدام غیر انسانی و غیر حقوق بشری دانسته و خواستار مجازات دولت اسراییل شده بود.

منتها با توجه به این که خود من سابقه‏ای دارم و ۳۰ سال است که در کش و قوس زندان‏ها، می‏آیم و می‏روم و بسیار زندان کشیده‏ام، همیشه نرگس از من خبر می‏رساند، حال این‏بار من دارم از او به رسانه‌ها خبر می‏رسانم، به نکته‏ی جالبی رسیدم. رییس قوه‏ی قضاییه در بحث‏های تئوریک و نظری خود، می‏گفت: ما باید به دنبال این باشیم که مبانی سکولاریسم را از حقوق بشر تفکیک کنیم و سعی کنیم برای حقوق بشر، مبنای تئوریک اسلامی تدوین کنیم.

به‌نظر من، الان دوران عمل است، نه دوره‏ی حرف. اگر می‏خواهید پای‏بندی به حقوق بشر را نشان بدهید، حداقل یک‏ مثقال از آن را در حوزه‏ی عمل نشان بدهید، نه در حوزه‏ی حرف. من به‌عنوان یک مسلمان مذهبی که اعتقاد دارم اسلام با حقوق بشر هم‏خوانی دارد، فکر می‏کنم که ایشان می‏تواند با نظارت بیش‌تر، دست‏کم توجیهات حقوقی عامه‏پسندتر و قابل فهم بگذارد.

از یک‌سو، یک قاضی و یا بازپرس، به‌صورت تقریباً حقوقی، نرگس را در روز احضار کرده و بعد هم با قید کفالت آزاد کرده و گفته است که با توجه به وضع فرزندانت برخورد خواهم کرد، اما بعد می‏بینیم که شبانه، ساعت ۱۰ و نیم شب می‏ریزند توی منزل و او را بازداشت می‏کنند و می‏برند.

مگر یک قوه‏ی قضاییه نیست؟ مگر یک مسئول نیست؟ مگر یک دادستان نیست؟ این همه تضاد در موضع‏گیری‏ها یعنی چه؟!

هزینه‌ی دموکراسی

فرزندان نرگس محمدی و تقی رحمانی، سه‌سال و پنج ماهه هستند؛ یک دختر و پسر دوقلو.
وقتی از آقای رحمانی می‏پرسم که با توجه به مشکلات موجود و حضور دو کودک سه ‏سال و نیمه‏، آیا هرگز خانم محمدی به این نتیجه نرسیده بودند که فعالیت‏های خود را کاهش بدهند یا محدودتر کنند، پاسخ می‌دهد:

«این‏ها مشکلات جامعه‏ی ما است؛ مشکلاتی که پیش روی همه‌ی فعالان حقوق بشر قرار دارد. فقط برای نرگس هم نبوده، برای دیگران هم هست و خواهد بود.

باید دقت کنیم که ما همه سرنشین‌های یک کشتی هستیم. برای همه‏ی ایرانی‏ها و کسانی که درگیر این جریانات هستند، این مشکلات وجود دارد. نمی‏خواهم شعار بدهم، اما راه دمکراسی هزینه‏هایی دارد که نرگس هم دارد می‏پردازد. ضمن این‏که ما هم سال‏ها این‏ هزینه‏ها را پرداخته‏ایم و دیگران هم دارند می‏پردازند.

تصمیمی که خود ایشان گرفت و به‌نظر من هم قابل دفاع بود، این بود که می‏گفت: خون ما که از خون دیگران رنگین‏تر نیست. من به‌عنوان یک فعال حقوق بشری نمی‏توانم در مقابل ظلم‏هایی که رفته، در برابر اعدام‏ها، مرگ امثال سهراب اعرابی، مادر دل‏شکسته‏اش، مرگ ندا و... بسیاری دیگر که گمنام هستند، سکوت کنم.

در این یک سال اخیر، ما با این بچه‏های سه‌سال و نیمه خیلی عذاب کشیدیم. پارسال که دوسال و نیمه بودند. واقعاً ما هر هفته یا تلفن داشتیم یا احضار داشتیم یا تهدید داشتیم و یا منت که «دستگیرت نکرده‏ایم». حالا دستگیر هم کردند، تمام شد. منت‏شان هم تمام شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

baraye azadi narges doa mikonim

-- بدون نام ، Jun 12, 2010

رحمانی:
" ... من به‌عنوان یک مسلمان مذهبی که اعتقاد دارم اسلام با حقوق بشر هم‏خوانی دارد، ..."

آقای رحمانی بسیار متاسفم. اسلام همین است، اجرایی بهترش را، باید بروی نزد طالبان.

-- فرهاد ، Jun 13, 2010

آقای رحمانی، روحیه و متانت برخوردتان امید به آینده را در دل زنده میکند. خوشحال نیستم از این که بالاخره از زیربار منت آقایان درآمدید، اما به قول خودتان این روزها نیز خواهند گذشت. با آرزوی بازگشت هرچه زودتر خانم محمدی نزد شما و دوقلوهای نازنین‏تان

-- فریده ، Jun 13, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)