تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گزارشی از تضاهرات فمینیست‌های فرانسه که کمپین یک میلیون امضاء، شاخه پاریس هم به آن دعوت شده بود

«اصلی‌ترین شعار ما، تغییر برای برابری است»

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

روز شنبه، ۲۵ مهرماه، یک روز ویژه در حمایت بین‌المللی از کمپین یا کارزار یک میلیون امضاء برای برابری و تغییر قوانین تبعیض‌آمیز زنان ایران است. در تظاهرات روز ۲۵ مهر، انجمن‌های دفاع از حقوق زنان، احزاب سیاسی فرانسه، فعالان زنان و فمینیست‌های فرانسه از شاخه‌ی پاریس کمپین یک میلیون امضاء برای برابری زنان ایران هم دعوت شده بودند. مهم‌تر این که از نمایندگان کمپین یک میلیون امضاء در پاریس خواسته شد که پیشاپیش راهپیمایان فرانسوی حرکت کنند که این مساله بی‌سابقه بود.


عکس از زمانه

شاخه‌ی کمپین یک میلیون امضاء در پاریس هم با هدف شناساندن هرچه بیشتر این حرکت مسالمت‌آمیز و برابری‌خواه زنان ایران در این تظاهرات شرکت کردند، تا تریبونی باشند برای صدای مبارزین حقوق زنان در ایران.

شعارهای بسیاری در این تظاهرات شنیده شد. ازجمله این که در ایران، یک زن نصف یک مرد است. همچنین تظاهر کنندگان لوگوهای تغییر برای برابری، لوگوهای کمپین، تصاویر جمع‌آوری امضاء، تصاویری از خشونت پلیس در برابر فعالان زن در میدان هفت تیر و عکس‌هایی از تظاهرات اعتراض‌آمیز چندماه اخیر در ایران را در دست داشتند. با برخی از شرکت کنندگان در این تظاهرات گفت و گو کرده‌ام.

Download it Here!

یکی از فعالان جوان شعاری را در دست گرفته که به فرانسه نوشته شده است: «تغییر برای برابری».

اگرممکن است بگویید برای چه و با چه هدف به اینجا آمده‌اید؟

ما آمده‌ایم تا در راهپیمایی زنان فمبنیست فرانسوی شرکت کنیم. ما شاخه‌ی کمپین یک میلیون امضاء در پاریس هستیم و آمده‌ایم صدای زنان ایرانی را که برابری می‌خواهند، به گوش تمام فمینیست‌های جهان و مردم جهان برسانیم. شعار ما، شعار اصلی کمپین است یعنی: «تغییر برای برابری»

خانم سیما مرشاد، شما هم جزو فعالان زنان پاریس، شاخه‌ی کمپین یک میلیون امضاء هستید. خواسته‌ی شما از فعالان زن فرانسه چه هست؟

دیدگاه دیگر، نگاه دیگری به زنان ایران، موقعیت‌شان و حمایت از زنان ایران و فعالان حقوق بشر در ایران، آزادی فعالان زن در ایران و اصولاً آزادی تمام زندانیان سیاسی و حقوق بشر در ایران.


تظاهرات کمپین یک میلیون امضاء در پاریس، عکس‌ها از زمانه

چه احساسی دارید از این که آمده‌اید در میدان باستیل و در کنار زنان فعال حقوق زنان در فرانسه در این راهپیمایی شرکت کرده‌اید؟

من به‌عنوان یک زن و مخصوصاّ زن ایرانی خیلی خوشحال هستم که می‌توانم در اینجا از حقوق زن‌های ایرانی از نظر خودم دفاع کنم. این تظاهرات هرسال در چنین روزی برگزار می‌شود، و امیدوارم بالاخره به نتیجه برسد.

فکر می‌کنید صدای شما به فعالان زن ایران و اصولاً به زنان ایران برسد؟

صددرصد، صددرصد! مطمئنم که آن‌ها هم در ایران با وجودی که محیط خیلی بسته است، تلاش می‌کنند. آن‌ها هم جنبشی دارند و سعی می‌کنند که این تبعیض‌ها از بین برود.

شما در فرانسه به چه کاری مشغول هستید؟

من در «لوور» کارمی‌کنم و باستان‌شناسی خوانده‌ام.

درموزه لوور؟

بله.


عکس از زمانه

آقای محتشم، شما جزو فعالان فرانسه هستید. چقدر واقعا برای شما جالب بود که به راهپیمایی بزرگ زنان فعال حقوق زنان در فرانسه، برای کمپین یک میلیون امضاء دعوت شده‌اید؟

در درجه‌ی اول نگرانی ما این بود که مسائل اصلی جامعه مدنی در ایران بعد از اتفاقاتی که پس از انتخابات در ایران افتاد، زیر سایه نرود. دعوت انجمن‌های زنان فرانسوی به تظاهرات امروز از کمپین یک میلیون امضاء، در واقع نشان داد، ایده‌آل‌هایی که جامعه مدنی طی می‌کند همچنان به روز هست. همچنین مطالبات اقشار مردم ایران، از جمله زنان هم به روز هست، و ادامه پیدا می‌کند.

چقدر برای تدارک این راهپیمایی شما کار کردید؟ آیا یک گروه کثیری هستید؟

بله. آنتن پاریس کمپین یک میلیون امضاء، که پس از اهدای جایزه‌ی بنیاد سیمون دوبوار به کمپین در پاریس راه اندازی شد، در واقع سیر عادی تحول خودش را طی کرده است و بالتبع امروز تعداد بیشتری هستیم. جمع کثیری از فعالین کمک می‌کنند برای این که هرچه بهتر بتوانیم صدای کمپین را در فرانسه هم طنین‌انداز کنیم.


عکس از زمانه

گروهی از فعالان کمپین یک میلیون امضاء بازداشت و یا به دادگاه احضار شده‌اند. برای آزادی آن‌ها من می‌بینم که طومارهایی درست کرده‌اید. در این خصوص توضیحی می‌فرمایید؟

بله، بیانیه‌ای حاضر شده که در آن ذکر شده است اعضای کمپین یک میلیون امضاء و فعالین جنبش زنان در حوادث پس از انتخابات بازداشت شده‌اند و اسم آن‌ها هم برده می‌شود.

همچنین در بیانیه‌‌ی آخری که قرار است هنگام رسیدن در برابر اپرای پاریس بخوانیم، حتما این‌ها را ذکر می‌کنیم. ضمنا متن امضاء و طوماری هم هست که اینجا به امضای اشخاص می‌رسد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)