تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گزارشی در خصوص تحصیل دانشجویان افغان در ایران

از اخراج اجباری افغان‌ها، تا ثبت نام در دانشگاه

لینا آریا

ایران محدودیت‌های تحصیلی را که برای مهاجرین غیر مجاز افغان وضع کرده بود از میان برداشته است. فدا حسین مالکی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل در یک نشست خبری گفت:

یکی از مشکلات عمده‌ای که در چند سال گذشته در ایران وجود داشت، عدم دسترسی فرزندان مهاجرین غیر مجاز به تحصیل بود.

در این اواخر محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران که در عین حال ریاست شورای انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را هم به عهده دارد، دستور داده تا برای اطفال و کودکان واجب‌التعلیم کلاس‌های آموزشی دایر شود.

آقای مالکی افزود: بنابر دستور رییس جمهور، وزارت آموزش و پرورش ایران، برای فرزندان اتباع غیر مجاز نیز صنف‌های درسی ایجاد کرده است.

به گفته‌ی سفیر ایران، مقامات افغانستان نیز از این عملکرد ایران در مقابل مهاجرین افغان ابراز خرسندی کرده‌اند:

«یکی از مشکلاتی که در طول چند سال گذشته بود، آن هم شما مستحضرید که به لحاظ قوانین و آیین‌نامه‌هایی که هر کدام از کشورها برای خودشان دارند که خب جای احترام است. یکی از این مسائل این بود که ما در ایران نمی‌توانستیم از فرزندان اتباع غیر مجاز در مدارس استفاده کنیم که خود دوستان بارها این مسائل را مطرح کردند.

با پیگیری‌هایی که صورت گرفت و عنایتی که جناب آقای دکتر احمدی نژاد داشتند این دستور صادر و در شورای انقلا فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب شد.

مطابق دستور رییس جمهور کشورمان مقرر گشت که وزارت آموزش و پرورش ایران برای اطفال و کودکان واجب‌التعلیم کلاس‌های آموزشی دایر کنند.

تا به حال هر کدام از مقامات افغان که از این موضوع مطلع شده‌اند تلفنی تشکر کرده‌اند.»


فدا حسین مالکی، سفیر ایران در کابل

این اقدام ایران در حالی صورت می‌گیرد که از هفته‌ی گذشته شایعاتی در کشور پخش شده است که ایران مرزش را بر روی پناهندگان افغان باز کرده و افغان‌ها می‌توانند بدون داشتن روادید وارد ایران شوند.

هر چند این موضوع رسما از سوی وزارت خارجه افغانستان و کنسول‌گری ایران در هرات رد شده است؛ اما به گفته‌ی شاهدان عینی نگهبانان مرزی ایران در برابر ورود اتباع افغانستان هیچ ممانعتی نشان نمی‌دهند.

با اینکه اخراج اجباری مهاجرین افغان از ایران، تا دو ماه پیش هم ادامه داشت، اما سفیر ایران در کنفرانس خود از این موضوع صحبتی نکرد.

مجلس نمایندگان افغانستان نیز دو هفته پیش، مقامات ذی‌صلاح را برای رسیدگی به امور مهاجرین به پارلمان فراخواند و از آن‌ها در مورد آمادگی‌ها برای اخراج احتمالی مهاجرین و بازگشت آن‌ها در فصل زمستان اطلاعات خواست.

در حال حاضر نزدیک به سه میلیون افغان به شکل قانونی و غیر قانونی در ایران به سر می‌برند.

بنابر اظهارات سفیر ایران در کابل، یکی دیگر از مشکلاتی که جوانان افغان با آن مواجه بودند، این بود که اجازه‌ی شرکت در کنکور را نداشتند، اما در حال حاضر اتباع قانونی اجازه‌ی شرکت در کنکور را هم دارند.

تنها در سال جاری ۱۵۰۰ نفر از جوانان افغان در ایران از طریق امتحان کنکور در دانشگاه‌های ایران جذب شده‌اند.

«بعد از اینکه محدودیت شرکت در کنکور برداشته شد، افغان‌هایی که شرایط لازم را داشتند در کنکور شرکت کردند و حدود ۱۵۰۰ نفر از آن‌ها وارد دانشگاه‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران شدند.

در حال حاضر منهای این رقم، پنج هزار دانشجو دیگر افغان در رشته‌های مختلف در ایران تحصیل می‌کنند. همچنین تاکنون حدود ۱۵ هزار دانشجو هم در رشته‌های مختلف از دانشگاه‌های سراسر کشور فارغ التحصیل شده‌اند.

مشکلی که وجود دارد این است که ما برای جذب دانشجویان در افغانستان محدودیت‌هایی داریم که با توجه به عنایت و نیازی که در این کشور وجود دارد، باید راهکارهایی ایجاد شود که این فارغ‌التحصیلان هم جذب شوند.»

به گفته‌ی آقای مالکی، تاکنون ۱۵ هزار نفر از جوانان مهاجر افغان در رشته‌های مختلف از دانشگاه‌های ایران فارغ شده‌اند و دولت افغانستان باید زمینه‌ی کاری را برای آن‌ها فراهم کند.

تغییر یک‌باره سیاست ایران در مورد مهاجرین افغان بحث‌هایی را در افغانستان به راه انداخته است. زیرا تا چندی پیش مهاجرین افغان به صورت اجباری از ایران اخراج می‌شدند. آن‌ها نه تنها اجازه شرکت در کنکور را نداشتند بلکه حتی کودکان هم نمی‌توانستند در مدارس به تحصیل بپردازند.

Share/Save/Bookmark

در همین زمینه:
مدارسی در اتاق‌های تنگ و تاریک
سرزمین مادری و هویت گم شده ما
یا برو پایین شهر یا برگرد افغانستان درس بخون

نظرهای خوانندگان

احمدی نژاد عوض اینکه فکر مردم خودش باشه، فکر افغانی هاست. شما هم که همچین نوشتین که انگار هیچ مشکلی تو مملکت نیست الا اینکه افغانی ها نمیتونن برن دانشگاه دکتر بشن.
یعنی گزارشگر این مقاله هیچ از مشکلاتی که افغانی ها تو ایران ایجاد میکنن نمیدونه! یا نمیدونه ما خودمون چه کماکاست های آموزشی داریم!
یادمون باشه چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است.
جالبه که من برای گزارش قبلی هم درباره افغان های نازنین بود، کامنت گذاشتم اما نمایش ندادین. من نمیدونم این رادیو وبلاگ ایرانیه یا افغانی و تاجیک!

-- بدون نام ، Oct 15, 2009

مبارکه انشاء الله . ریس کودتا مهربان شده

-- Habib ، Oct 15, 2009

واقعن متاسفم که رادیو زمانه کامنت یک فاشیست را چاپ میکنه. تا زمانی که در ایران نگاه به انسانیت نگاهه فاشیستوار باشد هر حکومتی که سر کار باشد ایران بوئی از دموکراسی نخواهد برد وقتی من خودم را در یک کشور اروپایی میبینم که با من همان رفتاری میشه که با مردم خوده ان سرزمین میشود و انسانیت را اینجا اساس میکنی و اساس خوبی میکنی و جامعه ایران را نگاه میکنم که که اکثریت ان تشکیل شده از افکاری مثل همین کامنت گذاره فاشیست به خودم میگم بیخود نیست این ملاها ٣٠سال است بر این کشور حکومت مکنند

-- kia ، Oct 15, 2009

گیر هم زبونهای افغانی بیاد بهتر ازاینه که گیر عربا بیاد.

-- منیژه ، Oct 16, 2009

گیر هم زبونهای افغانی بیاد بهتر از اینه که گیر عربها بیاد.

-- منیژه ، Oct 16, 2009

از خواندن از این گزارش اشگ ریختم، با یک چشم اشگ شوق زیرا اگر راست باشد خوشحال کننده است زیرا تحصیل از دوره ابتدایی تا دانشگاه حق انسانی‌ و قانونی‌ برای همه شهروندان و به عبارتی کلیه ساکنین هر کشوری می‌باشد و هیچکس را نمیشود از آن‌ محروم کرد و با یک چشم اشگ تاسف از اینکه مدت سی‌ سال است شهروندان بهایی عاشقان این سرزمین از ورود به دانشگاه‌ها و ادامه تحصیلات عالی‌ محرومند فقط به گناه بهایی بودن و کتمان نکردن باور خودرا. این است رفتار مدعییان عدالت با شهروندان دگر باور خود در سر زمینشان و خاستگاه آیینشان!!

-- منصور ، Oct 16, 2009

سلام گزارش خوبی بود و کلی خوشحال شدم که افغان های عزیز می توانند در ایران تحصیل کنند. راستی این لینک هایی که در آخر صفحه گذاشتید باز نمی شوند. چرا؟؟؟

--------------------------------------------------

زمانه: سپاس از تذکر شما
مشکل برطرف شد

-- مریم ، Oct 21, 2009

نمی دانم آیا توضیحی برای این وجود دارد یا خیر، وقتی که یک تبعه اروپایی یا امریکایی به راحتی درایران تحصیل، کار یا مسافرت میکند در حالیکه یک تبعه افغانی با آنکه دین، فرهنگ و آداب و رسومی همچون ایرانیان دارد، باید اینچنین سرگردان باشد. حتی افغانی هایی که در ایران بدنیا آمده و بزرگ شده اند نیز از این بی قانون مستثنی نمی باشند.

واقعا دولت ایران طرف چه کسی است؟!

ممکن است حضور این همه مهاجر غیر قانونی افغان باعث مشکلاتی برای دولت ایران باشد، ولی آیا توضیحی در مورد وضعیت افغانی هایی که در ایران بدنیا آمده و بزرگ شده اند وجود دارد؟ جالب اینکه چنانچه به بتن جامعه بروید و از خود مردم سوال کنید هیچ کدام حضور افغانها را در ایران مضر نمی دانند، بلکه از حضور آنها نیز خوشحال و راضی هستند. چه به قول معروف قانونی باشند و چه نباشند.

حال آنکه فکر نمی کنم تحصیل و رشد معنوی اخلاقی افاغنه یا هر گروهی دیگری از انسانها برای جامعه ای مضر باشد، بلکه به فایده آن نیز می باشد.

-- محمد ، Oct 27, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)