تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با مینا جعفری، وکیل اکرم مهدوی

«برای خانواده‌ی اکرم مهم نیست که او اعدام شود»

فرشته قاضی

حکم اعدام اکرم مهدوی که قرار بود فردا اجرا شود، با رضایت یکی از شاکیان او متوقف شد.

اکرم مهدوی زن ۳۴ ساله‌ای است که در ۲۰ سالگی به اجبار پدر با مردی ازدواج کرد که ۵۰ سال از او بزرگ‌تر بود.

اکرم در هشت سال زندگی با همسرش دو بار تقاضای طلاق داد که هر دو بار رد شد و در نهایت روزی با همدستی مرد دیگری، دستش به خون شوهر آلوده شد. اکرم از سال ۸۵ تا کنون با حکم اعدام در زندان اوین به سر می‌برد.

خانواده شاکی اعلام کرده‌اند که در صورت تأمین ۶۰ میلیون تومان بابت دیه مقتول، از اعدام این زن ۳۴ ساله گذشت خواهند کرد.

مینا جعفری، وکیل اکرم مهدوی می‌گوید که تا کنون فقط ۱۸.۵ میلیون تومان از مبلغ درخواستی خانواده مقتول جمع‌آوری شده است.

او که از طریق شاکیان اکرم مهدوی، در جریان اعدام موکل خود قرار گرفته است، در گفت و گو با رادیو زمانه به بیان مواردی پرداخته که می تواند مانع از اجرای حکم اعدام موکلش شود.


مینا جعفری، وکیل و حقوقدان

خانم جعفری حکم اعدام اکرم مهدوی فعلاً متوقف شده است. ممکن است بفرمایید چگونه این حکم متوقف شد؟

خوشبختانه بعد از صحبت‌های زیادی که با خانواده مرحوم یوسفی،‌ مقتول پرونده اکرم مهدوی شد، یکی از اولیای دم (از فرزندان مرحوم) پس از حضور در دفترخانه اسناد رسمی، رضایت خود را اعلام داشته و این امر سبب توقف و به تعویق افتادن اجرای حکم اعدام اکرم مهدوی شد.

حکم تا چه زمانی متوقف شده و روال کار بعد از این به چه صورتی خواهد بود؟

بر اساس ماده ۲۶۴ قانون مجازات اسلامی در صورتی که هر یک از اولیای دم رضایت بدهد، اعدام صرفاً پس از پرداخت سهم افرادی که قاتل را عفو کرده‌اند، به قاتل امکان‌پذیر است. به همین دلیل مقرر شد که روز دوشنبه، ‌سایر اولیای دم در اجرای احکام دادسرای جنایی حاضر شده و مبلغی را که تعیین می‌شود، به حساب دادگستری واریز نمایند و در صورت عدم تأمین مبلغ تعیینی، اکرم در زندان باقی می‌ماند.

گویا دادگاه اصلاً اجرای حکم را به شما ابلاغ نکرده بود. شما کی و چگونه از اجرای حکم اعدام اکرم در روز یکشنبه مطلع شدید؟

روز چهارشنبه یکی از اعضای خانواده شاکی با من تماس گرفته و گفت که روز یکشنبه قرار است اکرم را اعدام کنند. اما متأسفانه شعبه اجرای احکام، حکم را به من ابلاغ نکرده‌اند و من روز چهارشنبه با قاضی اجرای احکام که تماس گرفتم، ایشان تکذیب کردند و گفتند که اعدام اکرم صحت ندارد. من هم گفتم که من وکیل اکرم هستم؛ خبرنگار نیستم که شما تکذیب می‌کنید. اما باز تکذیب کرد و من روز بعد یعنی پنجشنبه به شعبه اجرای احکام مراجعه کردم و این بار قاضی اجرای احکام تأیید کرد که قرار است موکلم روز یکشنبه اعدام شود.

جالب این است که قاضی به شدت عصبانی بود از این‌که من چرا و چگونه از موضوع خبردار شده‌ام. در حالی که این حق قانونی من به عنوان یک وکیل است و این موضوع باید حتماً به من ابلاغ می‌شد و اگر خانواده شاکی به من خبر نمی‌دادند، من بعد از اعدام اکرم متوجه موضوع می‌شدم.

بر اساس اعلام خود شما، خانواده مقتول به شرط دیه حاضر به گذشت شده‌اند و شما به دنبال جمع‌آوری دیه بوده‌اید. تا کنون چه‌قدر از ۶۰ میلیون تومان مبلغ درخواستی خانواده مقتول تهیه شده است؟

تا کنون ۱۸.۵ میلیون تومان از طریق کمک‌های مردمی به شماره حسابی که اعلام کرده بودیم، واریز شده است. اما متأسفانه افراد خیر معروف و شناخته‌شده حاضر نشدند هیچ‌گونه کمکی بکنند و با وجود این‌که ما به خیلی از این افراد مراجعه کردیم و خیلی صحبت کردیم، اما به نتیجه‌ای نرسیدیم.

آیا این مبلغ شامل کمک‌های خارج از کشور نیز می‌شود؟

بله؛ با کمک‌های خارج از کشور این قدر جمع شده است. ضمن این‌که متأسفانه خانواده اکرم نیز هیچ‌گونه همکاری نکردند و گفتند که توان مالی ندارند. اما قضیه توان مالی نیست و بلکه برای آن‌ها اصلاً مهم نیست که اکرم اعدام شود.

خانواده‌ای که در ۱۳ سالگی دخترشان وادار به ازدواج کردند و در ۲۰ سالگی او را مجبور به ازدواج با مردی که ۵۰ سال بزرگ‌تر از خودش بود و دو همسر دیگر نیز داشت، کردند. خانواده‌ای بیمار که تفکرات زن‌ستیزی دارند و فرزند دختر را نحس و ننگی برای خود می‌دانند.


اکرم مهدوی

شما پیش‌تر در مصاحبه‌ای گفته بودید که کمک‌های خارج از کشور به دست شما نرسیده است. قضیه چه بود؟

بله ، ما کمپینی برای جمع‌آوری دیه برای نجات اکرم از اعدام تشکیل داده بودیم که متأسفانه برخی از کمک‌ها که در ابتدای کمپین از طریق یکی از افرادی که خود را عضو کمپین جمع‌آوری دیه برای نجات جان اکرم می‌دانست صورت گرفته، با وجود چندین بار تقاضا از سوی بنده، به دست ما در ایران نرسید و هر بار به بهانه ای درخواستمان نادیده گرفته شده است.

در اوایل شروع به کار کمپین، خانمی که خود را وکیل حقوق بشر معرفی می‌کرد، با ما تماس گرفت و گفت که برای اکرم حسابی باز کرده و پول جمع‌آوری می‌کند. ما هم شماره حسابی را که ایشان گفته بودند، اعلام کردیم.

چند ماه بعد این خانم گفتند که ۲۰۰۰ دلار جمع شده؛ اما حسابشان در امریکا مسدود شده است؛ چون گفته‌اند که ایران کشور تروریستی است و نمی‌توان پولی فرستاد و بعد از آن هم به هیچ یک از ای‌میل‌های ما جواب ندادند.

در اصل ما نمی‌دانیم چه‌قدر پول جمع شده بود؛ اما همین ۲۰۰۰ دلار هم که ایشان ادعا کرده‌اند، کم پولی نیست و پول خون یک انسان است. ضمن این‌که مردم برای نجات اکرم این پول‌ها را داده‌اند که متأسفانه این خانم پول‌ها را ندادند و ارتباطشان را با ما قطع کردند و هیچ‌گونه پاسخی به پی‌گیری‌های ما ندادند.

شما این مسأله را پی‌گیری نکردید؟

من امکان این را که به آمریکا بروم و شکایت کنم، نداشتم. اما چندی پیش از سوی کانون وکلای آمریکا با من تماس گرفتند و گفتند که این خانم در آمریکا به همین دلیل تحت پیگرد قضایی قرار گرفته است.

گویا از طریق ایرانیان سوئد نیز مبالغی جمع شده بود. درست است؟

بله بعد از قضیه خانم مظاهری، ما از بچه‌های مجله «آوای زن» در سوئد خواستیم که در جمع‌آوری پول کمک کنند که خیلی کمک کردند و با کمک آن‌ها توانستیم مبالغی جمع کنیم و به دستمان رسید.

آیا اکنون با توجه به گذشت یکی از شاکیان، هیچ راهی برای برای نجات اکرم از اعدام وجود ندارد؟

ما با خانواده شاکی صحبت کرده‌ایم که باز یک فرصت دیگر به ما بدهند تا بتوانیم مبلغ درخواستی آن‌ها را تأمین کنیم؛ اما متأسفانه بدون تأمین ۶۰ میلیون تومان نمی‌توانیم از این خانواده بخواهیم که گذشت کنند. یعنی آن‌ها فقط با این شرط حاضر به گذشت هستند که این مبلغ را به آن‌ها پرداخت کنیم.

اکنون به عنوان وکیل اکرم مهدوی چه اقدامی می‌خواهید انجام دهید؟

ما هیچ کاری جز درخواست کمک از مردم نمی‌توانیم بکنیم و من خواهش می کنم از مردم ایران در داخل و خارج کشور که کمک‌های خود را برای نجات مریم به شماره حساب ۰۳۰۲۹۱۷۷۵۰۰۱ سیبا نزد شعبه مبارزان بانک ملی و هم‌چنین شماره 16 رقمی ملی کارت سیبا ۶۰۳۷۹۹۱۰۵۴۱۹۹۷۸۵ به نام مینا جعفری واریز نمایند.

شماره حساب بانکی مجله‌ی آوای زن برای ارسال پول از خارج از ایران نیز بدین شرح است:

Bank Account : 99 604200 5685 68
IBAN: SE19 9500 0099 6042 0056 8568
BIC-kod (Swift-address: NDEASESS)

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

به اميد روزى كه به آن درجه از تكامل شعور اجتماعى برسيم كه لغو مجازات اعدام در سرزمين ما فرياد 'وا اسلاما'ى هيچ ايرانى را برنياورد.
به تاريخ پردردمان بنگريم تا دريابيم كه از دانه ى خشونت كاشتن - چه به حكم دين و چه به حكم حكومت - جز خشونت بيشتر و فروماندن در دايره ى بسته انتقام نصيبى نخواهيم برد.

-- يك ايرانى ، Oct 10, 2009

باکمک به آزادی اين زن وجدان بيدار جنبش سبز را به ديگران نشان دهيم. من شخصاً کمک خواهم کرد.
به اميد روزی بهتر برای همه ايرانيان

-- باران ، Oct 12, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)