تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با ژنرال آیفی ایتام، از قهرمانان جنگی اسرائیل و نماینده سابق مجلس این کشور

«جنگ سرد هسته‌ای»

نیک‌آهنگ کوثر
nikan@radiozamaneh.com

در طول ۳۰ سال گذشته، اکثریت مردم ایران، اسرائیل و دیدگاه سران این کشور را از دریچه‌ی دید سیمای جمهوری اسلامی دیده‌اند. نگرانی‌های مردم و رهبران اسرائیل معمولاً اهمیت کمتری برای کسانی دارد که با پیش‌داوری مسائل مرتبط با این کشور را دنبال کرده‌اند.

چند روز پیش با ژنرال افی ایتام، از قهرمانان جنگی اسرائیل و نماینده سابق مجلس این کشور در یک کنفرانس برخوردم. این ژنرال سابق، دیدگاه‌هایی تند ضد عرب دارد و بارها مورد انتقاد روزنامه‌های اسرائیلی قرار گرفته است. او معتقد است که اسرائیل توان از میان برداشتن تهدید هسته‌ای را دارد، حتی اگر آمریکایی‌ها کمکش نکنند.

از او در باره دیدگاه اسرائیلی‌ها در باره یک ایران هسته‌ای در منطقه خاورمیانه پرسیدم.

Download it Here!

آقای ایتام، شما همیشه در باره خطرهای یک ایران هسته‌ای حرف زده‌اید. مردم و دولت اسرائیل چه نگاهی به این پدیده دارند؟

اول از همه باید بگویم که مردم اسرائیل هیچ‌گونه نگاه منفی و نفرتی از مردم ایران ندارند. ما بعضاً فکر می‌کنیم که مردم ایران در دستان دولتشان که متشکل از آدم‌های افراطی است گیر کرده‌اند، که هم کشور خودشان و هم کشورهای منطقه را وارد یک بن‌بست کرده‌اند.

مردم و دولت اسرائیل به مسأله این‌طور می‌نگرند که اگر روزی ایران مجهز به سلاح‌های کشتار جمعی باشد، ممکن است رژیم و نه مردم، از وجود سلاح نه برای هدف قرار دادن، که برای باج‌گیری و قلدری و قدرت دادن به ایدئولوژی افراطی اسلامی و مجبور کردن بعضی از کشورهای عربی به تغییر سیاست‌هایشان به دلیل ترسی که از ایران دارند استفاده کنند.

هم‌چنین این برنامه موجب فعال شدن مجدد یک جنگ سرد هسته‌ای خواهد شد میان ایران شیعه و کشورهای سنی مذهب. به علاوه ما این نگرانی‌مان پابرجاست که بعضی از این سلاح‌ها ممکن است به دست سازمان‌های تروریستی مثل القاعده و حماس بیافتد. البته باید بگویم با توجه به تجربه‌ای که از ایران دارم، رژیم تهران وقتی به سلاح دست یابد، به هیچ وجه آرام‌تر نخواهد بود.


آیفی ایتام

سؤال این است که اگر ایران به بمب هسته ای دست پیدا کند، اسرائیل چه واکنشی از خود نشان خواهد داد؟ آیا منتظر می‌ماند که دنیا وارد معرکه شود یا خودش بدون همراهی بقیه به ایران حمله خوهد کرد؟

فکر می‌کنم اسرائیل زیر بار مسلح شدن ایران به سلاح هسته‌ای نخوهد رفت. اگر دنیا نتواند از طریق دیپلماسی یا تحریم مانع پیشرفت برنامه‌های سیاسی ایران شود، زمانی خواهد رسید که عملیات نظامی حتمی خواهد شد.

ما تمام تلاشمان را خواهیم کرد که این فقط ما نباشیم و حرکت جهانی باشد. ایران مسلح به سلاح هسته‌ای، فقط یک تهدید برای ما نیست؛ تهدیدی است برای اروپا، برای آمریکا و برای نظم جهانی.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

دلیل خاصی داشت که نظر ایشان را در مورد اسراییل هسته ای نپرسیده اید؟ یا شاید فعلا قرار است فقط ایران مورد حمله رسانه ها باشد و اجازه بدهیم اشغالگران فلسطین و عراق و افغانستان به کارشان برسند؟

-- آژند اندازه گر ، Nov 13, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)