تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با بدرالسادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه‏نگاران

تهدید به دستگیری روزنامه‌نگاران

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

روز یکشنبه، پانزدهم شهریورماه، نامه‏ای با امضای بیش از سیصد و چهل روزنامه‏نگار ایرانی، خطاب به دادستان جدید تهران، جعفری دولت‏آبادی، منتشر شد.
روزنامه‏نگاران در این نامه ضمن تقاضای آزادی همه‏ی همکاران زندانی خود از دادستان جدید، خواهان تغییر رویه‏ی قوه‏ی قضاییه در برخورد با روزنامه‏نگاران و هم‏چنین رفع توقیف و پلمب دفتر «انجمن صنفی روزنامه‏نگاران» شده بودند.

اما بر اساس خبری که سه‏شنبه هفدهم شهریور روی بیشتر سایت‏های داخل کشور انعکاس داشت؛ پانزده نفر از روزنامه‏نگارانی که این بیانیه را امضا کرده بودند، توسط وزارت اطلاعات احضار و ضمن تهدید به دستگیری، از آن‏ها خواسته شده است که محل زندگی خود را ترک نکنند.
در باره‏ی صحت یا عدم صحت این خبر، با بدرالسادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه‏نگاران، گفت و ‏گو می‏کنم:

Download it Here!

الآن از سوی روزنامه‏های داخلی نیز با من تماس گرفتند و در این باره سؤال کردند، اما من هنوز نمی‏دانم خبر درست است یا نه. تکذیب نمی‏کنم، ولی تا کنون هیچ روزنامه‏نگاری با ما تماس نگرفته که بگوید احضارش کرده‏اند.

اولین منبع خبر نیز «موج سبز» بوده است. سایت‏های وابسته به مهندس موسوی مانند «کلمه» و «قلم» نیز نبوده‏اند. حتا از بعضی از دوستانی که با این‏گونه سایت‏های رسمی‏تر در ارتباط هستند پرسیدم، آن‏ها هم اطلاع نداشتند. آن‏ها نیز می‏گویند که منبع خبر موج سبز است و همه خبر را از این سایت گرفته و نوشته‏اند.


بدرالسادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه‏نگاران

خانم مفیدی، شما حتما بسیاری از امضا کنندگان نامه را می‏شناسید.

بله، امضاها مشخص است و چیز پنهانی نیست. بخشی از امضاها را از طریق ای‏میل یا تماس تلفنی که با یک سری از دوستان داشتم، خود من جمع کرده‏ام.

ولی برای شما مشکلی پیش نیامده است؟

برای من هیچ مشکلی پیش نیامده است. کسانی نیز که با آن‏ها در ارتباط بوده‏ام، با من هیچ تماسی نگرفته‏اند که بگویند ما را احضار کرده‏اند یا نه.

پس می‏توانیم امیدوار باشیم که این خبر درست نباشد؟

نمی‏توانم آن را تکذیب کنم، ولی حدس می‏زنم که در این میان برخی خبرهای دروغ نیز از طرف جریان مقابل پخش می‏شود که ما اعلام موضع کنیم، بعد بگویند که نه اصلا چنین چیزی نبوده و دروغ است. به این دلیل، تا به صحت خبر دست پیدا نکنم، نمی‏توانم اعلام موضع کنم.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

اصل خبر اين است كه احضارها در ارتباط با نامه روزنامه نگاران به مراجع قم صورت گرفته و نه نامه به دادستان جديد تهران . خبر احضارها كاملا موثق است و در اثر فشارها بعضي روزنامه نگاران ناگزير به پس رفتن امضاي خود شده اند.

-- فرزاد ، Sep 9, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)