رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۸ شهریور ۱۳۸۸
گفت و گو با بدرالسادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه‏نگاران

تهدید به دستگیری روزنامه‌نگاران

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

روز یکشنبه، پانزدهم شهریورماه، نامه‏ای با امضای بیش از سیصد و چهل روزنامه‏نگار ایرانی، خطاب به دادستان جدید تهران، جعفری دولت‏آبادی، منتشر شد.
روزنامه‏نگاران در این نامه ضمن تقاضای آزادی همه‏ی همکاران زندانی خود از دادستان جدید، خواهان تغییر رویه‏ی قوه‏ی قضاییه در برخورد با روزنامه‏نگاران و هم‏چنین رفع توقیف و پلمب دفتر «انجمن صنفی روزنامه‏نگاران» شده بودند.

اما بر اساس خبری که سه‏شنبه هفدهم شهریور روی بیشتر سایت‏های داخل کشور انعکاس داشت؛ پانزده نفر از روزنامه‏نگارانی که این بیانیه را امضا کرده بودند، توسط وزارت اطلاعات احضار و ضمن تهدید به دستگیری، از آن‏ها خواسته شده است که محل زندگی خود را ترک نکنند.
در باره‏ی صحت یا عدم صحت این خبر، با بدرالسادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه‏نگاران، گفت و ‏گو می‏کنم:

Download it Here!

الآن از سوی روزنامه‏های داخلی نیز با من تماس گرفتند و در این باره سؤال کردند، اما من هنوز نمی‏دانم خبر درست است یا نه. تکذیب نمی‏کنم، ولی تا کنون هیچ روزنامه‏نگاری با ما تماس نگرفته که بگوید احضارش کرده‏اند.

اولین منبع خبر نیز «موج سبز» بوده است. سایت‏های وابسته به مهندس موسوی مانند «کلمه» و «قلم» نیز نبوده‏اند. حتا از بعضی از دوستانی که با این‏گونه سایت‏های رسمی‏تر در ارتباط هستند پرسیدم، آن‏ها هم اطلاع نداشتند. آن‏ها نیز می‏گویند که منبع خبر موج سبز است و همه خبر را از این سایت گرفته و نوشته‏اند.


بدرالسادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه‏نگاران

خانم مفیدی، شما حتما بسیاری از امضا کنندگان نامه را می‏شناسید.

بله، امضاها مشخص است و چیز پنهانی نیست. بخشی از امضاها را از طریق ای‏میل یا تماس تلفنی که با یک سری از دوستان داشتم، خود من جمع کرده‏ام.

ولی برای شما مشکلی پیش نیامده است؟

برای من هیچ مشکلی پیش نیامده است. کسانی نیز که با آن‏ها در ارتباط بوده‏ام، با من هیچ تماسی نگرفته‏اند که بگویند ما را احضار کرده‏اند یا نه.

پس می‏توانیم امیدوار باشیم که این خبر درست نباشد؟

نمی‏توانم آن را تکذیب کنم، ولی حدس می‏زنم که در این میان برخی خبرهای دروغ نیز از طرف جریان مقابل پخش می‏شود که ما اعلام موضع کنیم، بعد بگویند که نه اصلا چنین چیزی نبوده و دروغ است. به این دلیل، تا به صحت خبر دست پیدا نکنم، نمی‏توانم اعلام موضع کنم.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اصل خبر اين است كه احضارها در ارتباط با نامه روزنامه نگاران به مراجع قم صورت گرفته و نه نامه به دادستان جديد تهران . خبر احضارها كاملا موثق است و در اثر فشارها بعضي روزنامه نگاران ناگزير به پس رفتن امضاي خود شده اند.

-- فرزاد ، Sep 9, 2009 در ساعت 06:12 PM