تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با دکتر علیرضا نامور حقیقی، پیرامون اختلاف اصول‌گرایان بر سر انتخاب رحیم مشایی به‌عنوان معاون اول

«زمینه‌سازی برای انتخابات بعدی با انتخاب رحیم مشایی»

نیک‌آهنگ کوثر
nikahang@radiozamaneh.com

مطرح شدن نام اسفندیار رحیم مشایی به‌عنوان معاون اول رییس جمهوری دردوره‌ی بعدی زمامداری آقای احمدی‌نژاد با مقاومت‌های زیادی از سوی اصولگرایان روبه‌رو شده است. براساس اخبار رسیده از تهران گفته می‌شود که مخالفت با آقای رحیم مشایی به بیت رهبری نیز کشیده شده است.

با این همه آقای احمدی‌نژاد سخت در پی آن است که تحت هر شرایطی آقای رحیم مشایی را به‌عنوان معاون اول خود در کابینه نسب کند. اما بعضی از تحلیلگران، معرفی آقای رحیم مشایی در شرایط فعلی را تاکتیکی از سوی آقای احمدی‌نژاد می‌بینند.

در همین رابطه با دکتر علیرضا نامور حقیقی، مدرس دانشگاه تورنتو و تحلیلگر سیاسی گفت‌ و گو کرده‌ام.

Download it Here!

یک نظر این است که آقای احمدی‌نژاد در حقیقت می‌دانست که بیت و مجلس و دیگر نیروهای اصولگرا با انتصاب آقای مشایی مخالف هستند و در حقیقت می‌خواهد با معرفی او و بعد کوتاه ‌آمدن در مورد آقای مشایی در قبال گرفتن رأی اعتماد کابینه‌اش امتیازگیری کند.

اما نظر دومی که مطرح می‌شود این است که به دلایل مختلف، نگاه آقای احمدی‌نژاد برای انتصاب آقای مشایی یک نگاه استراتژیک (برآوردی) است. آقای احمدی‌نژاد انتظار دارد که با انتصاب آقای مشایی او را برای انتخابات ریاست جمهوری دوره‌ی بعد آماده کند.

یعنی اگر ایشان نتواند برای بار سوم با تغییر قانون اساسی کاندیدا بشود، بهترین نفر و فردی که در حقیقت نمایند‌ه‌ی دیدگاه ایشان است و می‌تواند دیدگاه ایشان را ادامه بدهد، آقای مشایی است.

نکته‌ی دوم این است که آقای احمدی‌نژاد و مشایی از لحاظ فکری و اندیشه بسیار به‌هم نزدیک هستند و آقای مشایی، ورژن در حقیقت اصلاح‌طلبانه‌ی آقای احمد‌ی‌نژاد است. یعنی آقای مشایی اعتقاد دارد چهره‌ای که کیهان شریعتمداری و هیأت مؤتلفه از آقای احمدی‌نژاد ترسیم می‌کنند آن چهره‌ی آقای احمدی‌نژاد نیست. و آقای احمدی‌نژاد باید خودش را از کیهان و هیأت مؤتلفه خلاص کند و احمدی‌نژاد واقعی نشان داده بشود.


دکتر علیرضا نامور حقیقی، مدرس دانشگاه تورنتو و تحلیل‌گر سیاسی

در حقیقت این کاری است که آقای مشایی دارد انجام می‌دهد. مسافرت‌های ایشان به خارج، ملاقاتش با ایرانیان مقیم خارج و دعوت بعضی از چهره‌هایی که حتا نمی‌توانستند در دوره‌ی آقای خاتمی به ایران بیایند‌، در راستای همین سیاست است. و ایشان معتقد است این سیاست است که می‌تواند طبقه‌ی متوسط را جذب کند و آقای احمدی‌نژاد نباید اسیر کیهان شریعتمداری بشود.

نکته‌ی سوم هم این است که آقای مشایی دیدگاهی در رابطه با امام زمان و حکومت دارد که در حقیقت آقای احمدی‌نژاد هم در همان راستا عمل می‌کند و دولت تحت نظارت امام زمان و پاسخگو به امام زمان است. دولت در حقیقت دولت امام زمان است.

اگر از این زاویه نگاه کنیم بخش ولایت فقیه کمرنگ می‌شود، چون نظارت اصلی به عهده‌ی امام زمان است و پاسخگویی هم به جای این‌که به ملت و افکار عمومی باشد، به امام زمان خواهد بود. این نکته‌ای است که باید به آن توجه بشود. در چنین حالتی، دولت اسلامی بسط ید دارد و باید دستش باز باشد که بتواند عمل کند. این در حقیقت تقاضایی‌ است که همیشه آقای احمدی‌نژاد داشته است، ولی نهادهای قدرت در ایران ایشان را محدود کردند.

به نظر شما با توجه به شرایطی که می‌بینیم، از الان می‌شود پیش‌بینی کرد که آقای رحیم مشایی کاندیدای دور بعدی ریاست جمهوری باشد؟

اگر آقای احمدی‌نژاد بخواهد بیاید و به لحاظ قانونی نتواند‌، نزدیک‌ترین فرد به دیدگاه آقای احمدی‌نژاد، آقای مشایی است و در عین حال آقای مشایی مسأله‌ی جذب طبقه‌ی متوسط و نیروهای به حاشیه‌رانده توسط بورکراسی‌های قبل را برای ارتقای آرای دولت دهم دنبال می‌کند.

اگر مقام رهبری مخالف انتصاب آقای مشایی باشند و باز آقای احمدی‌نژاد اصرار بکنند، برنده‌ی این جدل چه کسی خواهد بود؟

در عمل چندین مورد که این مخالفت‌ها اتفاق افتاده‌، معمولاً در برابر نظر بیت رهبری، نظر احمدی‌نژاد پیش برده شده است. در مورد آقای پورمحمدی، مظاهری و آقای لاریجانی، در نهایت آقای احمدی‌نژاد نظرش را پیش برده است. ولی فرض کنید در مورد نماینده‌ی آقای ری‌شهری در سازمان حج و زیارت با این‌که اهمیت زیادی ندارد چه کسی باشد، اما رهبری نظرش را پیش برد.

به هر حال هر دو مورد اتفاق افتاده است. ولی در این مورد خاص بعید می‌دانم که بیت رهبری کوتاه بیاید و احمدی‌نژاد مجبور می‌شود که تغییر بدهد و اگر تغییر ندهد، این است که آقای احمدی‌نژاد می‌خواهد نشان بدهد رأی‌ام متعلق به مردم است. و کیهان شریعتمداری و هیأت مؤتلفه و این گروه‌های دانشجویی اصولگرا نقشی در پیروزی من ندارند و بنابراین من خودم رییس جمهور مردم هستم و اثبات این امر است.

و اگر آقای مشایی را تغییر بدهد، نمایانگر این است که آقای احمدی‌نژاد در حقیقت به عنوان یک ابزار مورد استفاده واقع شده و قدرت تصمیم‌گیری‌اش محدود است و حتا نمی‌تواند معاون اول خودش را انتخاب کند.

بنابراین در اینجا گروه‌های اصولگرا که در حقیقت «نه» می‌گویند به آقای مشایی، باید توجه داشته باشند، «نه‌»ی آن‌ها به آقای مشایی به معنای «نه» به آقای احمدی‌نژاد است. من دلیل حمایت بی‌چون و چرای آن‌ها را از آقای احمدی‌نژاد درک نمی‌کنم، چون آقای احمدی‌نژاد به صراحت گفته‌اند از همه‌ی نظراتی که آقای مشایی دارند، حمایت می‌کنم.

اگر مسأله‌ی آقای مشایی مربوط به «گاف»ها و اشتباهات سخن گفتن باشد، این موارد را آقای احمدی‌نژاد هم بیشتر دارند، مثل مسأله‌ی «هاله‌ی نور» که آقای جوادی آملی تایید کردند و مقامات مذهبی به شدت ملامت کردند یا حذف اسراییل از روی نقشه که بعداً خودش مجبور شد تکذیب کند و دیگر تکرار نکرد.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
مکارم: انتصاب مشایی نامشروع است
احمدی‌نژاد: رحیم مشایی برکنار نمی‌شود
تهدید احمدی‌نژاد از سوی بسیج دانشجویی
واکنش‌ها به پست جدید رحیم‌ مشایی
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

یک احتمال سوم هم مطرح است:
جنگ زرگری برای انحراف، تخلیه و تخفیف پتانسیل جنبش سبز با هدایت خود مقام رهبری.
به نظر من مرتبط دانستن اصرار احمدی نژاد بر ابقای مشایی بعنوان یک صاحب اراده اشتباه است احمدی نژاد اصولا هیچ شخصیتی از خود ندارد جز تسلیم پذیری مطلق به مقام عالی نظام و استفاده از هر ابزاری برای اجرای منویات مقام عالی نظام ( ولایت مطلق فقیه).
در این نباید شک کرد که رهبر یک تسلیم مطلق میخواهد مثل احمدی نژاد.
من نمیدانم رحیم مشایی اصولا کیست جز یک تسلیم مطلق شماره دو که احیانا با ادبیاتی متفاوت با احمدی نژاد میتواند تاثیر سوء ادبیات او را تخفیف دهد.
اصولا هر چه میبینیم خواست رهبر است نه احمدی نژاد.

-- ماهگون ، Jul 23, 2009

بودن یا نبودن مسئله این است ...
یعنی جناح مقابل این را میخاهد...
از قدیم گفتن حیف از گرگی که سگ بشه حالا حکایت ماست... با به راه انداختن یک انتصاب اون هم آدمی به شوتی مشائی و پرداختن به این بحث ها فقط دنبال مشروعیت برای دولت کودتا هستن ...همشون هرکی که این سناریو رو البته با هدف براه انداخته دنبال همین بوده و بس ...هوشیاریتون کجا رفته ؟
از مسئولان سایت زمانه هم میخام اساسا توجهی به اخبار اینچنینی از این هالو نکنه و گول این تئاتر های رو حوضی و بدتر از اون این خیمه شب بازی ها رو نخوره ...اینا به هر زوری که شده دنبال مشروعیت هستن و بس... و بپا کردن انتصاب سگ و گربه در دولتشون هم فقط عوض کردن فضا و یا بعبارت بهتر متعادل و عادی نشون دادن شرایط داخلی کشوره. ...

-- مبینا ، Jul 23, 2009

ettefaghan padideye jalebi darad rokh midahad. dar haghighat nasle Ahmadinejad dark karde ke bayad az nasl ghadimatar, az jomle beyte rahbari, rafsanjani , hozeye elmiye va gheyre gozar konad; hatta ahmadinejad dar rabaete ba eddeyi az olamaye ezam, chon Makaram shirazi ham istad va goft dolat bayad mostaghel bashad. dar jam, noyi az paragmatisme dar halgheye ahmadinejad, shamele Samare hashemi, saidloo, mashayi va digaran dideh mishavad ke hekayat az gozar az rohaniyat va hatta enghelabioon ghadimi darad; inha dar vaghe hatta, ontor ke Mashayi goft, ke mozooye doosti ba mellat esrail nazare dolat boode, mikhahand az zire bare ideologiye hokoomati biroon ayand va tarafdar hatta rabete ba esrail va albate amrika hastand. mikhahand gasht ershad ra jam konanad, zanan betavanand be varzeshgah baraye footbal ravand, iranian amrika be iran ayand.shayad behtar ast az inha poshtibani kard. shayad layeye digar hokkomat ast ke dar jang ghodrat inha ra radical neshan midahad.

-- بدون نام ، Jul 23, 2009

یک چیزی اینجا مطرح نشد،

با شخصیت تخصصی ضعیف کسی‌ مثل احمدی‌نژاد، او بیشتر دنبال قدرت بخشیدن به آشنایان و فامیل خودش است. دختر مشائی زن پسر احمدی‌نژاد است.

دیگر اینکه،احمدی‌نژاد فکر کرد چطوره در این اوضأع که اصولگرایان از تقلب بزرگ دولت علیه ملت ، مزدورانه، پشتیبانی‌ کردند، از هر تصمیم دیگر او هم پشتیبانی‌ خواهند کرد.

-- sina ، Jul 24, 2009

این تحلیل به گونه ای است که انگار مردم ایران ا. نژاد را به عنوان رییس جمهور آینده پذیرفته اند! نه آقا ما اصلا" ا. نژاد را قانونی نمی دانیم که بحثی بر سر معاونش داشته باشیم. به نظر من عنوان قضیه مشایی مغلطه و زورچپان کردن ا. نژاد به عنوان ر. جمهور است. دعوا بر سر معاون رییس جمهور نشانه پذیرفتن بالقوه رییس جمهور است.

-- مریم ، Jul 24, 2009

بررسی افراد برآمده از وزارت اطلاعات که سوار بر امواج و دلارهای غربی اوامر بیت! را پیش می‌برند سال‌ها طول خواهد کشید.
برای درک موقعیت ایشان بهتر است به به این مصاحبه توجه کنید.
( علیرضا حقیقی: دلایل و نیات آقای موسوی را نمی شود حدس زد. اما چند نکته مهم است یکی اینکه ایشان می‌خواهد با اصلاحات مرزبندی کند. اینکه با موانعی که وجود دارد و ایشان به خاطر آن موانع سکوت کرده بود، چگونه می‌شود آنها را حل کرد، موضوعی است که خودشان باید جواب بدهند. )
۱۳۸۷/۱۲/۲۵ رادیو فردا

-- بدون نام ، Jul 25, 2009

آقاي احمدي نژاد معتقد است با امام زمان مرتبط است و در ضمن ايشان كلاً از مطرح شدن لذت مي‌برد!
به طور كلي رفتارهاي ايشان را خيلي نمي‌توان تحليل و مدل كرد!

-- كاوه ، Jul 27, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)