تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با خانواده‌های سعید حجاریان و مهدی خزعلی

ابهام درباره وضعیت سعید حجاریان و مهدی خزعلی

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

به موازات فروکش کردن تظاهرات و اعتراضات خیابانی، انتشار خبر دستگیری‌های گسترده و هر روز تازه‌تر، نگرانی‌های جدیدی را در فضای سیاسی ایران ایجاد کرده است.

Download it Here!

روز یکشنبه خبر وخامت حال سعید حجاریان، تئوریسین بلندپایه اصلاح‌طلبان و عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت که به گفته‌ی پزشک معالجش، در وضعیت جسمی خطرناکی قرار دارد، در سایت‌های داخلی منتشر شد. طبق این خبر، آقای حجاریان در حالت کما به سر می‌برد و از زندان به یکی از بیمارستان‌های تهران منتقل شده است. خبری که در مورد محسن امین‌زاده، معاون سابق وزارت امور خارجه نیز انتشار یافته است.

وضعیت مهدی خزعلی، منتقد سرشناس دولت نهم و فرزند آیت‌الله خزعلی، از روحانیون بلندپایه حامی دولت احمدی‌نژاد نیز هم‌چنان در ابهام قرار دارد.

این در حالی است که روز گذشته، خبر دستگیری عیسی سحرخیز، تحلیل‌گر سیاسی و روزنامه‌نگار که مدت‌ها پیش به خانه و دفتر وی حمله شده و او را نیافته بودند، از جانب افراد خانواده‌ی وی تأیید شد.

طبق اطلاع ما از بستگان آقای سحرخیز، او در نخستین ساعات روز جمعه، دوازدهم تیرماه در محلی خارج از خانه دستگیر شده است. دستگیری وی توسط یکی از دوستان نزدیکش، به خانواده‌ی وی اطلاع داده شده است و او شخصاً تا کنون با خانواده تماسی نداشته و مراجع قانونی نیز اطلاعی در این باره به خانواده‌ی وی نداده‌اند.


سعید حجاریان، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت

برای اطلاع از وضعیت دقیق آقای حجاریان، با اعضای خانواده‌ی وی گفت و گوهایی انجام داده‌ام. آنان از جانب دادستانی مطمئن شده بودند که مسأله‌ی قرار گرفتن آقای حجاریان در کما و وخامت حال وی، شایعه‌ای بیش نیست و آنان به زودی می‌توانند با او ملاقات داشته باشند. فرزند آقای حجاریان در گفت و گو با زمانه این‌چنین گفت:

تا آن جایی که من اطلاع دارم، اخباری که امروز داده بودند، همه شایعه بوده است. این که او را به بیمارستان برده باشند و در کما باشد، فکر می‌کنم صحت ندارد و شایعه است.

اخباری هم به ما رسیده بود که دادستانی اطلاع داده است ممکن است ایشان به زودی برای ادامه‌ی مداوا، نه به بیمارستان، بلکه به منزل انتقال داده شود.

نه، نه! اصلاً چنین خبری نیست. به ما چیزی نگفته‌اند. یعنی بخواهند به خانه انتقال بدهند؟ یعنی آزادش کنند؟

بله؛ گویا برای رعایت حال ایشان و ادامه‌ی معالجات.

البته خود قاضی همیشه به ما امیدواری می‌دهد که ان‌شاءالله هفته‌ی دیگر یا چند وقت دیگر آزاد می‌شود؛ ولی این‌که بخواهند زمانی برای آزادی تعیین کنند، خیر؛ هیچ صحبتی نشده است. ما فقط جویای این شدیم که این خبر شایعه است یا نه. چیز دیگری نشنیدیم. چیزی به ما نگفته‌اند.

خانم دکتر وجیهه مرصوصی، همسر آقای حجاریان امیدوار است که در روزهای آتی با ایشان ملاقات داشته باشد:

به ما قول داده‌اند که ملاقات بدهند. اگر امروز یا فردا ببینمشان، متوجه می‌شوم. فعلاً هیچ چیز نمی‌دانم.

ولی ایشان قطعاً بیمارستان نیستند؟

چیزی نمی‌گویند. می‌گویند حالش خوب است.


دکتر مهدی خزعلی

برای اطلاع از وضعیت دکتر مهدی خزعلی، ساعت ۳:۵۰ عصر یکشنبه با منزل وی در تهران تماس گرفتم. در همان شرایط، مأموران انتظامی برای بار دوم در خانه‌ی وی مشغول تجسس بودند. در حالی که روز قبل از آن، دفتر وی نیز مورد حمله و جستجوی مأموران قرار گرفته بود. خانم خزعلی در چنین شرایطی گفت و گوی کوتاهی با ما انجام داد:

ببخشید؛ من الان در شرایط مناسبی نیستم. آقایان از وزارت آمده‌اند، دارند منزل را بازدید می‌کنند و من باید بالای سرشان باشم.

ممکن است بگویید که آیا از وضعیت آقای خزعلی خبری دارید یا خیر؟

متأسفانه ما هیچ اطلاعی از ایشان نداریم. در این هشت روز، فقط دو بار تلفن زده است. ممنوع‌الملاقات است. هیچ اطلاعی هم از وضعیت ایشان نمی‌دهند. دیروز دفتر و مؤسسه‌ی آقای دکتر را تماماً تفتیش کردند. امروز مجدداً ریخته‌اند و منزل را تفتیش می‌کنند. نمی‌دانم دوباره این برنامه را برای دفتر هم دارند یا نه. فعلاً ما در چنین وضعیتی هستیم.

Share/Save/Bookmark

در همین باره:
سعید حجاریان به بیمارستان منتقل شد
سحرخیز و باستانی بازداشت شدند
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

درود بر شرفشان

-- بدون نام ، Jul 7, 2009

الله اکبر گفتن وتحصن کا فی نیست (کاغذ ریزشده)هرشب همه جا به با د دهیم بیخطر کم هزینه واعتراضش چشمگیر قویست حتی بچها هم میتوانندنظر بدهیدسریع

آیا برای نجات دستگیر شدگان زندانیان سیاسی مان کاری کردیم؟ قابل توجه دکتر سازگارا عزیز آیا شما مثل من همین سوال و دارید؟ پس سریعا" مطرح کنید.

آیا واقعا باید صبرکنیم کودتا چیان کاری بکنند بعدعکس العمل نشان دهیم قبل از دستگیری موسوی باید کاری کرد نه بعد آن


هنوزچشم شهرستانیها به مبارزه تهرانیهاست تاکتیکهای تاکنون نتوانسته است این پیوند را ایجاد کند بمب خرده کاغذ میتواند وباید تست شود
زندان رفتن هنر ارزشمندیست اما وظیفه ما مبارزه نیرومند برای آزادکردن آنهاست

-- hoseinkhazra ، Jul 7, 2009

خدایا ما چه کنیم که برادرمان آدم معروفی نبوده وتنها جرمش راه پیمایی سکوت بوده.

-- بدون نام ، Jul 7, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)