تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

سوئد «نسل‌کشی ارامنه» را به‌رسمیت شناخت

سوئد تبعید و کشتار دسته‌جمعی ارامنه ساکن امپراتوری عثمانی در سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷ را به عنوان «نسل‌کشی» به رسمیت شناخت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در پی این تصمیم، وزارت خارجه ترکیه، امروز جمعه، سفیر سوئد را به نشانه اعتراض فراخواند.

پارلمان سوئد روز پنج‌شنبه با وجود مخالفت دولت آن کشور، به لایحه به رسمیت شناختن «نسل‌کشی ارامنه» رأی مثبت داد. دولت سوئد به خاطر پیامدهای سیاسی در روابطش با کشور ترکیه این نظر منفی را ابراز کرده‌بود.


تبعید ارامنه از آناتولی شرقی

در پی این تصمیم پارلمان، ترکیه آن را محکوم کرده و سفر هفته آینده رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه به سوئد را نیز لغو کرد.

در پی این تصمیم پارلمان، ترکیه آن را محکوم کرده و سفر هفته آینده رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه به سوئد را نیز لغو کرد

پیش از سوئد تاکنون ۲۰ کشور دیگر نیز «نسل‌کشی ارامنه» را به رسمیت شناخته‌اند.
مجلس نمایندگان ایالات متحده، پنج‌شنبه گذشته، قطع‌نامه‌ای را که طی آن عنوان نسل‌کشی برای قتل عام ارامنه در جریان جنگ جهانی یکم به رسمیت شناخته می‌شود را تصویب کرد.

دولت ترکیه بلافاصله در واکنش به این قطع‌نامه با محکوم کردن آن، سفیر خود را از واشینگتن فراخواند.

در سال ۲۰۰۶ قانون‌گذاران فرانسوی، پیش‌نویس قانونی را تصویب کردند که نفی کشتار جمعی ارامنه به دست حکومت ترکیه در اوائل قرن بیستم را جرم قلمداد می‌کند. دولت ترکیه و اتحادیه اروپا بلافاصله به تصویب این پیش‌نویس اعتراض کردند.

تبعید و کشتار دسته‌جمعی و سیستماتیک شمار بسیار زیادی از مردم ارمنی ساکن سرزمین‌های تحت کنترل امپراتوری عثمانی که در میان سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷ رخ داد، پیش از ایالات متحده دست کم از سوی ۱۹ کشور دیگر رسماً به عنوان نسل‌کشی به رسمیت شناخته شده‌است.


زرگون کوروتورک، سفیر ترکیه در استکهلم

ارمنستان و ترکیه از زمان جنگ جهانی یکم بر سر ابعاد تاریخی قتل عام بزرگ ارامنه در قلمرو حکومت عثمانی به مناقشه پرداخته‌اند. ارمنیان کشتارهای صورت‌گرفته علیه ارامنه را نسل‌کشی می‌دانند. ترکیه این موضوع را رد می‌کند.

تاریخدانان ارمنی و بسیاری دیگر از تاریخدانان می‌گویند ترکیه عثمانی بیش از یک میلیون و نیم ارمنی را طی سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۲۳ به قتل رسانده‌است تا آن‌ها را وادار به ترک شرق آناتولی کند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
آمریکا «نسل‌کشی ارامنه» را به‌رسمیت شناخت

نظرهای خوانندگان

بلکه یک روزی دولت مردم ترکیه هم بفهمند که انکار جنایت به معنی همدستی در جنایت است. کاش آنها هم روزی مثل آلمانی ها جنایت را محکوم کنند و از آن برائت بجویند. تنها از این راه می شود از تکرار نسل کشی ها جلوگیری کرد.

-- ایران ، Mar 12, 2010

من نمیفهمم چرا ترکیه ایتقدر با این مسئله مشکل داره. جمهوری امروزی ترکیه صاحب قوانین و اصول متفاوت و شاید در بسیاری موارد ضد حکومت عثمانیهاست. جنایاتی که نسلهای گذشته در زمان حکومت عثمانیها داده رو چرا اینقدر سعی در انکار و بایکتش دارند؟ من فکر میکنم اگر این واقعیت رو بپذیزند و اون رو محکوم کنند اعتبار و احترام بیشتری به دست میارند این همه هم خودشون رو درگیر مسائل سیاسی نمیکنند.

-- آرش ، Mar 12, 2010

ترکیه این مسئله رو نفی نمیکنه فقط میگه این جریان نسل کشی نبود. و این مسئله در مقایسه با جنایات فجیعی که دولت ارمنستان همین 20 سال پیش در منطقه قره باغ انجام داد و خصوصا خوجالی انجام داد چیزی نیست، یک جور خون را با خون شستن مثل صهیونیست ها. در ضمن کشتار به هر شکلی محکوم است.

-- رضا ، Mar 12, 2010

آقای رضا کدام جنایت فجیع در 20 سال پیش؟ یک اختلاف عرضی بود درگیری شد عده ای از دو طرف کشته شدن مثل هر جنگی. تازه این چه ارتباطی با ترکیه داره؟ جنایت ترکهای عثمانی چیز قابل انکاری نیست. عکسها و فیلمهاش در همین کلیسای وانگ در اصفهان خودمان موجوده. حالا به فرض که شما آذری باشین. این چه تعصب بی دلیل قومیه؟ اولا که در اون دوره ایران و عثمانی در جنگ بودند و آذریهای وطن پرست هم در خط اول این نبرد بودند. عده ای از ارمنیها که موفق شدن جان خودشون رو نجات بدن و به ایران پناه بیارن با کمک و حمایت آذریها بود. ثانیا جنایت از هر قوم و مردمی جنایته حالا مثلا اگر فارسها در گذشته جنایتی کرده بودند من الان باید به هر قیمت اونو انکار میکردم؟ همینطور که چند سال پیش روشنفکران ترکیه در بیانیه ای این مسئله تاریخی رو محکوم کردند. حالا شما دوست عزیز برای چی با چه منطقی سعی در توجیه این جنایت داری؟

-- آرش ، Mar 13, 2010

تلاش گروه "سيستم او ای داون" و سرج تانکيان در اگاهی رسانی در اين زمينه بسيار موثر بوده.
به اميد روزی که اوباما هم به وعده اش عمل کند و نسل کشی ارامنه را به رسميت بشناسد.

-- زيمباوه ، Mar 13, 2010

ین کشتار ها چند گاه بعد مدلی توجیهی شد برای هیتلر که گفته بود چون کشتار ارامنه بدست فراموشی سپرده شده، کشتار یهودیان نیزدر یاد کسی نخواهد ماند.

دولت ترکیه، هم ترس از لطمه ای دارد که بوجهه بین المللیش میخورد که باعث بوجود آمدن مانعی برای پذیرشش در اتحادیه اروپا خواهدشد و هم نگران اینست که ارامنه از آنها بدادگاه بین الملل شکایت کرده و مجبور به پرداختن تاوان های سنگین مالی به فرزندان و باز ماندگان کشته شدگان شوند. بهترین راه، پذیرش این حقیقت و پوزش رسمی از ارامنه میباشد که در ضمن، راه ترکیه را برای عضویتش در اتحادیه بازتر خواهد کرد. پرداخت تاوان نیز طبیعتأ قسمت مهمی از حل این مسئله بین ارمنستان و ترکیه میباشد. میتوان گمان کرد که احتمالأ ترکیه روزی همین مهره را برای پیوستن به اروپا بازی خواهد کرد.

-- پیوند پیروزی ، Mar 13, 2010

حکومت های ترک در تاریخ که جنایت و خیانت بسیار کردند مثل عثمانی ...بیشمارند :
1. صفویه 2. قاجار ... 3. ... خودتون حدس بزنین ... در ضمن دوستانی که دارن از این جایت تاریخی عثمانی دفاع میکنن ، 100 درصد از طرفداران پان ترکیسم و تکه تکه کردن خاک وطن هستند... در راه تو کی ارزشی دارد این جان ما ... پاینده باد خاک ایران ما

-- کوروش ، Mar 13, 2010

آقای رضا کشتار در هر شکلی محکوم است. ترک و فارس و عرب هم نمیشناسد، اما عکسهای 20 سال پیش واضحتر از عکسهای 100 سال قبل هستند. در ضمن من هیچ سعیی در توجیه هیچ جنایتی نکردم. (کمی با دقت بخوانید.) شما طوری از کشته شدن دو طرف مینویسید که انگار از موجودات غیر انسانی صحبت میکنید! جای تاسف دارد.
در پی همان مهمان نوازی ترکهای ارومیه از ارامنه بود که فاجعه جلولوق اتفاق افتاد. اینها تاریخ 2000 سال قبل نیست که بشود به راحتی تحریف کرد دوست من. دوباره مینویسم جنایت در هر شکل آن مجکوم است.

-- رضا ، Mar 13, 2010

نسلکشی یک تا یک و نیم ملیون ارمنی و هفتصد هزار آسوری و بیش از پانصدهزار یونانی در تاریخ جاافتاده است و بجز ترکیه و پانترکیستهای داخلی هیچ کس آن را انکار نمیکند.

در ضمن اینها ماجرای جنگ کاراباغ را به پیش میاورند که خود پانترکیستها آن را با کشتار ارمنیان در شهرهای باکو و سومقیت آغاز کردند و بیش از چهارصدهزار آواره ارمنی در این جنگ وجود داشت. اما در این جنگ نسلکشی نشده است زیرا نسلکشی معنی معینی دارد.

میتوان ولی نسلکشی ایرانیان (ایرانی-تباران) به دست مغولان (که اغلب سربازانشان از تبار ترک بودند) را نیز نسلکشی دانست.

-- رحمان سروشزاده ، Mar 13, 2010

آقای کروش واکنش شما هم درست نیست. یحث ترک و فارس نیست. نادر شاه هم جنایات زیادی کرد در هندوستان. سلسله قاجار سلسله بی لیاقت و بی کفایتی بود اما من جایی نخوندم که جنایت این چنینی انجام داده باشه. سلسله صفوی هم در دورانی زیر پرچم تشیع به سنیهای ایرانی ظلم زیادی کرد و در مواردی جنایاتی انجام داد اما فراموش نکنیم ما بعد از حمله عرب تا زمان صفویان کشوری به اسم ایران نداشتیم این صفویه بودند که ایران رو یکپارچه کرد از مرزهای ایران دفاع کرد به ویژه در مقابل عثمانی اتفاقا ملی گرایی ایرانی در مرکز استراتژی صفویان قرار داشت انچه از فرهنگ و هنر ایرانی به غیر از دوران باستان داریم عمدتا میراث دوران صفویانه. خلاصه اینکه این جنایت رو عثمانیها انجام دادند مهمترین محرکشم مسائل دینی بوده خواهش میکنم شما هم مثل کسانی که خودتون نام بردین مسائل قومی رو اینجا راه نندازین

-- آرش ، Mar 14, 2010

آرش عزیز، آغا محمدخان قاجار به ارمنستان لشکر کشید تا به زور شمشیر خیلی ها را مسلمان کند! (و این بهانه ای بیش نبوده و باید دید موضوع اصلی چه بوده و از کجا سرچشمه گرفته؟) هر که را هم نمی پذیرفت می کشت! به عنوان نمونه، سایات-نوا، شاعر و نوازنده معروف ارمنستان (که در اشعارش از واژگان پارسی هم بسیار بهره جسته و فیلم معروف "رنگ انار" اثر پاراژانیان درباره زندگی او است) از قربانیان آغا محمد خان قاجار است چرا که حاضر نشد تن به تغییر مذهب اجباری بدهد. این متأسفانه یکی از کثیف ترین لکه های ننگ تاریخ ایران است.

-- بی نام ، Mar 14, 2010

مگر جنایت تعداد می خواهد چه 1 نفر چه 1.5 میلیون نفر در هر صورت محکوم هست. دوست عزیز انکار جنایت کمتر از جنایت نیست حالا از ارامنه باشند یا ترک باشند یا ایرانی باشد یا عرب یا اسرائیلی

-- v ، Mar 18, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)