تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

آمریکا: برای نیروگاه بوشهر هنوز زود است

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید «هنوز زود است» که روسیه بخواهد نیروگاه بوشهر در جنوب ایران را راه‌اندازی کند.
سخنان وی کمی بعد از اظهارات ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه بیان می‌شود که امروز پنج‌شنبه گفت نیروگاه اتمی بوشهر طی تابستان امسال راه‌اندازی خواهد شد.

خانم کلینتون که در روسیه به‌سر می‌برد در واکنش به این خبر گفت:
«ما همواره گفته‌ایم ایران حق این‌که نیروی هسته‌ای غیر نظامی داشته باشد را دارد.»

وی افزود:

«این نیروی هسته‌ای نظامی است که ایران مجاز به داشتن آن نیست و اگر ایران بتواند به جهان اطمینان بدهد و یا رفتارش در پی تحریم‌های بین‌المللی عوض شده‌باشد آن زمان می‌تواند به دنبال نیروی هسته‌ای صلح‌آمیز برود.»


هیلاری کلینتون و سرگئی لاوروف، وزیران خارجه آمریکا و روسیه

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد:
«در نبود چنین اطمینانی، به نظر ما هم‌اینک برای اجرای هرگونه پروژه‌ای هنوز زود است زیرا ما می‌خواهیم پیامی صریح به ایرانیان بفرستیم.»

به گزارش خبرگزاری‌های روسی، ولادیمیر پوتین که امروز در جریان یک نشست امور هسته‌ای در شهر ولگودونسک در جنوب روسیه سخن می‌گفت اظهار داشت:
«راه‌اندازی واحد اول نیروگاه هسته‌ای ایران باید در همین تابستان به مرحله اجرا درآید.»

سخنان آقای پوتین یکی از صریح‌ترین ابراز نظرهای اخیر از سوی مقامات روسی در مورد زمان راه‌اندازی این پروژه قدیمی است.
کارشناسان روسی از میانه‌های دهه ۹۰ میلادی در حال کار بر روی نیروگاه اتمی بوشهر در جنوب ایران‌اند.

روسیه بیش از ۱۰ سال است که مسئولیت راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر را تحویل گرفته است

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پیش از این گفته‌بود که «این نیروگاه جلوتر از جدول زمانی تعیین شده پیش می‌رود و سه تست دیگر تا راه اندازی این نیروگاه باقی مانده‌است.»

نیروگاه بوشهر به عنوان نخستین نیروگاه هسته‌ای ایران، قرار بود در اواسط دهه ۷۰ میلادی توسط شرکت زیمنس آلمان احداث و راه‌اندازی شود، اما در پی انقلاب ۵۷ این شرکت عملیات احداث نیروگاه بوشهر را نیمه‌کاره رها کرد.
روسیه بیش از ۱۰ سال است که مسئولیت راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر را تحویل گرفته است.

مسئله برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران همواره باعث نگرانی قدرت‌های غربی بوده‌است. ایران این نگرانی‌ها را بی‌پایه می‌داند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

تابستان راه اندازی و پاییز از کار اندازی و زمستان دستور تعطیل شدن آن!! اگر از هواپیماهای مسافر کُشی دایم در حال سقوط پوتین خیری به ما رسید معلوم نیست چه بر سر ما از کار اندازی نیروگاه بوشهر بعد از ٣٠ سال انتظار خواهد آمد؟؟

-- بدون نام ، Mar 18, 2010

نه این خوبه و نه آن، لعنت بهردوی اینها که باعث شدند که دنیا در خون و آتش بسوزد.

-- جهان وطنی ، Mar 18, 2010

این خبر را از هر زاویه ای نگاه می کنم غلط نوشته شده است. تیتر مشکل دارد چون دو «روتیتر» دارد: ۱-کلینتون ۲- آمریکا. نکته دیگر خود تیتر است: «برای نیروگاه بوشهر هنوز زود است» هنوز زود است چی؟ سوخت بدهد؟ راه اندازی کند؟ غنی سازی در آن انجام شود؟ تیتر باید طوری باشد که در نگاه اول فهمیده شود که خبر درباره چیست. بعد خود متن خبر است. گاهی لفظ هایی در پرانتز آورده شده که لزومی ندارد، معمولا سخنانی در پرانتز آورده می شود که نقل قول مستقیم است. مثلا عبارت «هنوز زود است» لزومی ندارد در پرانتز آورده شود. موارد دیگری هم وجود دارد که در تجریه ی خبر خوانی من، مجموعا این خبر را نازیبا کرده، اگر چه توانایی انمی توانم موردی بگویم.

-- سامان ، Mar 19, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)