تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

نامه‌های اعتراضی سه مادر به مسئولان ایران

مادران سهراب اعرابی، یکی از کشته‌شدگان حوادث اخیر و کاوه کرمانشاهی و حسین درخشان، از زندانیان سیاسی ایران با انتشار نامه‌هایی جداگانه به آن‌چه بر فرزندان‌شان رفته، اعتراض کردند.

پروین فهیمی، مادر سهراب اعرابی می‌گوید که به عنوان یک مادر خواهان «آزادی و صلح و دوستی، نشاط و سلامتی» برای همه است و فرزندش نیز «همین را می‌خواست».

وی در نامه‎ای خطاب به «مردم ایران» که با عنوان «آرام نگیریم که آسودگی ما عدم ماست» منتشر شده، آورده‌ است: «جوانان ما خواسته‌ای فراتر از حق و حقوقی که متعلق به هر انسانی است؛ ندارند.»


جشن تولد ۱۹ سالگی سهراب اعرابی

در بخشی از این نامه آمده‌ است: «من به‌عنوان یک مادر دل‌سوخته، به درگاه خداوند پناه می‌برم. مگر فرزندان ما چه گناهی مرتکب شده‌بودند که باید این‌گونه مورد ظلم واقع شوند؟»

سهراب اعرابی، جوان ۱۹ ساله‌ای که در تظاهرات ۲۵ خرداد تهران کشته شد و پس از روزها بی‌خبری از وی، جسدش در تاریخ ۲۱ تیرماه به مادرش تحویل داده شد.گفته می‌شود وی در حوالی میدان آزادی بر اثر اصابت گلوله کشته شده‌ است.

مادر کاوه کرمانشاهی: جلوی زندان هفت‌سین می‌چینم
فرنگیس داوودی، مادر کاوه کرمانشاهی نیز اعلام کرده‌است که در صورت آزاد نشدن فرزندش در ایام نوروز، سفره هفت‌سین را در مقابل بازداشتگاه برپا خواهد کرد.

کمیته گزارشگران حقوق بشر، نوشته‌است بازپرس پرونده کاوه کرمانشاهی با آزادی وی برای ایام نوروز مخالفت کرده‌ است.

مراجعات چندباره مادر کاوه کرمانشاهی به بازداشتگاه اطلاعات کرمانشاه برای ملاقات با فرزندش تا کنون بی‌نتیجه مانده‌ است

بازپرس پرونده این فعال حقوق بشر گفته‌است که احتمال کمی برای رسیدگی به پرونده وی تا پیش از ۱۵ فروردین وجود دارد.

مراجعات چندباره خانم داوودی به بازداشتگاه اطلاعات کرمانشاه برای ملاقات با فرزندش تا کنون بی‌نتیجه مانده‌ است.

کاوه کرمانشاهی، روز ۱۴ بهمن از سوی نیروهای امنیتی در کرمانشاه بازداشت شد. از دلیل بازداشت و اتهامات وارد شده به وی اطلاعی در دست نیست.

این روزنامه‌نگار فعال حقوق بشر، سخنگویی سازمان دیده‌بان حقوق بشر کردستان را برعهده دارد. وی همچینی یکی از فعالان کمپین یک میلیون امضا در کرمانشاه است.

مادر حسین درخشان: تا کی باید بلاتکلیف بمانیم؟
مادر حسین درخشان، وبلاگ‌نویسی که از ۱۷ ماه پیش در بازداشت است نیز با انتشار نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه ایران، خواستار رسیدگی به وضعیت فرزندش شده ‌است.

در نامه مادر حسین درخشان آمده‌است: «دومین عید دربند بودن حسین ما در حالی رقم می‌خورد که هنوز از شرح اتهامات او بی‌اطلاعیم، نمی‌دانیم قرار است در چه تاریخی و در کجا پرونده او به کدام دادگاه تقدیم شود و تا کی قرار است دامنه وعده‌های مکرر مسئولان قضایی در محیط صبر و حوصله ما وسعت بگیرد.»

مادر حسین درخشان: «دعا می‌کنم هیچ‌گاه خانواده‌ای، حتی خانواده مسئولانی که این‌قدر در مشخص‌شدن تکلیف مردم اهمال می‌کنند و تقصیر دارند، هرگز اینچنین به بی‌پناهی ما دچار نشوند»

با وجود گذشت یک سال و نیم از بازداشت وی، هنوز دلیل بازداشت و اتهامات وی اعلام نشده‌ است.

مادر حسین درخشان با گلایه از «بی‌توجهی‌های مکرر» دستگاه قضایی نسبت به وضعیت فرزندش، می‌گوید: «دعا می‌کنم هیچ‌گاه خانواده‌ای، حتی خانواده مسئولانی که این‌قدر در مشخص‌شدن تکلیف مردم اهمال می‌کنند و تقصیر دارند، هرگز این‌چنین به بی‌پناهی ما دچار نشوند.»

وی با اشاره به آزادی برخی زندانیان سیاسی اعتراضات اخیر ایران، آورده‌ است: «همه آن‌هایی را که عاملان اصلی فتنه می‌خوانید آزاد می‌کنید، اما حسین درخشان هنوز از نظر شما مستحق آزادی نیست! چرا؟ چون به دامن وطن با پای خودش بازگشته؟! چون از نظر دشمنان، حامی نظام و دولت اسلامی بوده؟! چرا؟»

حسین درخشان که مقیم کانادا بود و پیش از بازداشتش در بریتانیا زندگی می‌کرد، چند روز پس از بازگشت به ایران دستگیر شد.

مادر این وبلاگ‌نویس زندانی افزوده‌است: «لااقل این را بگویید که حسین و ما قرار است چند روز، چند ماه و یا احیانا چند سال دیگر در این بلاتکلیفی بمانیم؟ نظام اسلامی که قرار است پناه شهروندان باشد، از عذاب‌کشیدن یک خانواده منتظر چه سودی عایدش می‌شود؟»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خوب به خاطردارم که حسین درخشان از ج.ا طرف داری میکرد و اصلا درک این نکته که چرا او درحال حاضریکی از زندانیان سیاسی طولانی مدت درایران است برای من قابل درک نیست ...

-- بدون نام ، Mar 18, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)