تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

تهدید ترکیه به اخراج ۱۰۰ هزار ارمنی

نخست‌وزیر ترکیه تهدید کرد که کشورش صد هزار نیروی کار مهاجر ارمنی که به طور غیر قانونی در ترکیه به‌سر می‌برند را از این کشور اخراج خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز رجب طیب اردوغان این مطلب را امروز پنج‌شنبه و پس از پذیرش رسمی موضوع «نسل‌کشی ارامنه» از سوی ایالات متحده و سوئد بیان کرد.

آقای اردوغان هم‌چنین هشدار داد که لایحه‌های تصویب شده در آمریکا و سوئد، آشتی شکننده میان ترکیه و ارمنستان را به خطر خواهد انداخت.

طی هفته‌های جاری سوئد نیز پس از آمریکا تبعید و کشتار دسته‌جمعی ارامنه ساکن امپراتوری عثمانی در سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷ را به عنوان «نسل‌کشی» به رسمیت شناخت.

بسیاری از تاریخدانان می‌گویند ترکیه عثمانی بیش از یک میلیون و نیم از ارامنه را طی سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۲۳ به قتل رسانده‌است تا آن‌ها را وادار به ترک شرق آناتولی کند.

روزنامه ملیت: «استفاده از کارگران بی‌گناه ارمنی به عنوان مهره‌هایی برای چانه‌زنی و استفاده از آن‌ها به عنوان گروگان، به خودی خود آن اندازه فجیع است که بتواند مثال جدیدی را به اتهامات چندصدساله علیه ترکیه بیفزاید»

رجب طیب اردوغان تهدید کرده‌است که در صورت ادامه پذیرش این کشتار گروهی به عنوان «نسل‌کشی» توسط پارلمان‌های خارجی، ترکیه اقداماتی هم‌چون اخراج مهاجران را به اجرا خواهد گذاشت.

وی به خبرنگاران گفت:
«در کشور من ۱۷۰ هزار ارمنی هست. از این تعداد ۷۰ هزار شهروند هستند و ما داریم با صد هزار نفر بقیه مدارا می‌کنیم. اگر لازم باشد ممکن است به آن‌ها بگویم به کشورشان برگردند. من موظف نیستم آن‌ها را این‌جا نگه دارم.»

سخنان آقای اردوغان با انتقادات زیاد خارجی و داخلی روبه‌رو شده‌است.
روزنامه ملیت چاپ ترکیه پس از انتشار این خبر نوشت:

«ابراز خشم اردوغان کوششی است برای باج‌خواهی از کشورهای خارجی در زمینه مسئله کشتار ارامنه.»

این روزنامه می‌افزاید:
«استفاده از کارگران بی‌گناه ارمنی به عنوان مهره‌هایی برای چانه‌زنی و استفاده از آن‌ها به عنوان گروگان، به خودی خود آن اندازه فجیع است که بتواند مثال جدیدی را به اتهامات چندصدساله علیه ترکیه بیفزاید.»

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
سوئد «نسل‌کشی ارامنه» را به‌رسمیت شناخت
آمریکا «نسل‌کشی ارامنه» را به‌رسمیت شناخت

نظرهای خوانندگان

بسیار جالب خواهد بود که نسل کشی سرخ پوستان توسط امریکائیان و نسل کشی اویری جینی ها (بومیان استرالیایی) توسط انگلیسی ها هم مورد بحث و تائید دوّل غربی قرار گیرد.

-- mansour piry khanghah ، Mar 18, 2010

کشور ترکیه با جنایاتی که در مورد اقلیت کردها و هم چنین روزنامه نگاران خود کرده ماهیت نزاد پرستی حکومت و ارتش ان را نشان داده است.
نسل کشی ارامنه را سالها بود کهپنهان میکرد و حال که همه چیز بر ملا شده مثل حکومت ایران دست پیش را میگیرد که عقب نیفتد.
کار سوئد و امریکا در برسمیت شناختن نسل کشی ارامنه درست است سایر کشور های دیگر باید دنباله روی سوئد و امریکا باشند.

-- مسعود ، Mar 18, 2010

نسل کشی سیستماتیک ایرانیان در همان سالهای جنگ جهانی اول را نیز لطف کرده به رسمیت بشناسید: بنا بر گزارشها و پژوهش های موجود، به خاطر کمبود مواد غذایی و دارو (قحطی ساختگی از سوی قوای مهاجم متفقین به ایران) جمعیت بیست میلیونی ایران در آن روزگار و در مدت دو سال تقریباً به نصف تقلیل یافته و حدود 9 میلیون نفر از بین رفته اند!

کتابی در همین زمینه موجود است:


قحطی و نسل کشی بزرگ در ایران 1917 تا 1919

The Great Famine and Genocide in Persia, 1917-1919

http://fwd4.me/ISj

-- ایرانی تبعیدی ، Mar 21, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)