تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

آغاز رأی‌گیری ریاست‌جمهوری در افغانستان

انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان امروز پنج‌شنبه آغاز شد. بنا بر گزارش‌ها این رأی‌گیری که دومین انتخابات در افغانستان پس از طالبان است تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار زمانه از افغانستان، مراکز رای‌دهی ساعت ۷ صبح باز و تا ساعت ۵ بعد از ظهر فعال هستند. حضور رأی‌دهندگان در ساعات اولیه امروز کمرنگ گزارش شده‌است.


عکس از زمانه

حامد کرزی،‌ رئیس جمهور افغانستان در ساعت ۷:۲۵ دقیقه و رمضان بشردوست،‌از نامزدهای دیگر این انتخابات در ساعت ۷:۵۵ رأی خود را به صندوق انداختند. آقای عبدالله عبدالله یکی دیگر از کاندیداهای ریاست‌جمهوری نیز رأی خود را به صندوق انداخت.

بیش از ۶ هزار مرکز رأی‌دهی در افغانستان برای رأی‌گیری آماده شده‌اند و امنیت این مراکز را سیصد هزار نیروی داخلی و خارجی به رهبری وزارت دفاع ملی به عهده دارند.

اتحادیه اروپا از مردم افغانستان خواسته تا با حضور خود در انتخابات «راه را برای دموکراسی هموار کنند.»
سخنگوی ایساف و ظاهر عظیمی سخنگوی وزارت دفاع ملی نیز از مردم افغانستان خواسته‌اند تا در این انتخابات شرکت کنند.

این انتخابات در شرایطی برگزار می‌شود که نیروهای اسلامگرای طالبان، رأی‌دهندگان را تهدید به قتل و مجازات کرده‌اند.
برخی از مسؤولان و ناظران انتخابات امروز افغانستان از ناآشنا بودن کارمندان مراکز انتخاباتی و کندی روند رأی‌دهی شکایت دارند و برخی از مراکز رأی‌گیری در ولایات بدخشان، نورستان، فاریاب و وردک هنوز کار خود را آغاز نکرده‌اند.

در برخی ولایات از پاک شدن رنگی که برای رنگ کردن انگشت رای‌دهنده به کار می‌رود خبر داده شده‌است

حضور مردم در پای صندوق‌های رای هرچند نسبت به انتخابات گذشته کمتر شده‌است اما هم‌چنان حضور مردم مشاهده می‌شود. در برخی ولایات چون وردک، کاپیسا، بادغیس و بلخ از پاک شدن رنگی که برای رنگ کردن انگشت رای‌دهنده به کار می‌رود خبر داده شده‌است. بنا بر این گزارش، این رنگ که به آسانی پاک می‌شوند باعث می‌شود یک فرد بتواند بیش از یک بار در انتخابات شرکت کند.

خشونت‌ها
تا به حال گزارشی از خشونت‌ها در نزدیک مراکز رأی‌دهی نرسیده تنها در ولایت (استان) تخار دو انتحارکننده بازداشت و در ولایت وردک دو موشک پرتاب شده‌است که تلفاتی را به بار نیاورده‌است.

در ولایت هلمند نیز زنان تا اکنون برای رأی دادن حضور نیافته‌اند. گزارش خبرنگار زمانه حاکی از پرتاب یک موشک در این ولایت است که تا کنون اطلاعات بیشتری در این مورد در دست نیست.


عکس از زمانه

مخالفان دولت در سه ولسوالی (شهرستان) قادس، آب‌کمری و مقر در ولایت بادغیس به مراکز رأی‌گیری حمله کرده‌اند. بنا به گزارش‌ها نیروهای دولتی نیز به این مناطق اعزام شده‌اند ولی هنوز از میزان تلفات این حملات اطلاعی نرسیده‌است.

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان نیز از وقوع انفجاری در حوزه ۵ شهر کابل در سطل زباله خبر داد که تلفاتی را به بار نیاورده‌است.
به گفتهٔ آقای عظیمی برای تأمین امنیت، سه کمربند تشکیل شده که کمربند اول پلیس، کمربند دوم اردوی (ارتش) ملی، و کمربند سوم نیروهای ایساف هستند. کمربند اول در داخل شهر و کمربند دوم در اطراف شهر مستقر شده‌است و کمربند سوم نقش پشتیبانی دارد.

نامزدهای اصلی رقابت ریاست‌جمهوری افغانستان عبارتند از حامد کرزی، رئیس جمهور فعلی، دکتر عبدالله عبدالله، که تا سال ۲۰۰۶ وزیر خارجه افغانستان بود، دکتر رمضان بشردوست، وزیر پیشین برنامه‌ریزی و نماینده پارلمان، و دکتر اشرف غنی، وزیر پیشین اقتصاد.

حامد کرزی و اشرف غنی از قوم پشتون، عبدالله عبدالله پشتون/تاجیک و اهل پنجشیر و مورد حمایت قوم فارسی‌زبان تاجیک و رمضان بشردوست از قوم فارسی‌زبان هزاره هستند

حامد کرزی و اشرف غنی از قوم پشتون، عبدالله عبدالله پشتون/تاجیک و اهل پنجشیر و مورد حمایت قوم فارسی‌زبان تاجیک و رمضان بشردوست از قوم فارسی‌زبان هزاره هستند.
در افغانستان گرایش‌های قومی تأثیر زیادی بر رأی رأی‌دهندگان دارد.

پشتون‌ها ۴۰ تا ۵۵ درصد از جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهند. بیشتر بقیه جمعیت این کشور از اقوام فارسی‌زبان و چند قوم دیگر تشکیل شده‌است.

یافتن راه حل برای مسائل اجتماعی و اقتصادی، مبارزه با القاعده و طالبان، مواد مخدر و فساد اقتصادی از برنامه‌های اصلی نامزدهای ریاست‌جمهوری افغانستان است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
افزایش خشونت‌ها در افغانستان

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)