تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

حمایت از «مبارزه با جنایت علیه بشریت»

موریس کوپیتورن و مایکل ایگناتیف، از کمپین مبارزه با «جنایت علیه بشریت» که به ابتکار گروهی از روشنفکران ایران راه‌اندازی شده است، حمایت کردند.

این کمپین تلاش دارد تا مقام‌های ایرانی که در «سرکوب» اعتراض‌های مردمی به نتیجه انتخابات دست داشته‌اند را به جرم «جنایت علیه بشریت» تحت تعقیب قضایی قرار دهد.


موریس کوپیتورن و اکبر گنجی

اکبر گنجی که یکی از بنیانگذاران این کمپین به شما‌ر می‌رود، در دیداری که ۲۲ مردادماه با موریس کوپیتورن در کانادا داشت، گزارشی از روند و اقدامات این کمپین را به وی ارائه کرد.

کوپیتورن نماینده پیشین سازمان ملل متحد در پرونده «نقض حقوق بشر» در ایران بود. او هم‌اکنون استاد حقوق در دانشگاه بریتیش کلمبیای ونکور است.

به گزارش رادیو زمانه، آقای گنجی در این دیدار گفت که «نتایج سیاسی این پرونده در کوتاه مدت قابل حصول است، اما نتایج حقوقی آن ممکن است سال‌ها به طول بینجامد.»


به گفته این فعال سیاسی، پرونده حقوقی مذکور اگر به اجرای «عدالت» منتهی نشود، از جهت «کشف حقیقت» برای جنبش دموکراسی‌ خواهی مردم ایران واجد اهمیت است.

در این دیدار، موریس کوپیتورن با اعلام حمایت از طرح تشکیل چنین پرونده‌ای، وعده داد که در تمامی مراحل به پیشبرد آن کمک کند.

کوپیتورن با اشاره به تعقیب ژنرال پینوشه از سوی وکلای بریتانیایی گفت: «تعقیب پینوشه نشان داد که حتی در چارچوب نظام حقوقی بریتانیا هم تعقیب جنایتکاران امری شدنی است.»

ژنرال آگوستو پینوشه، از نظامیان شیلی بود که در کودتای ۱۹۷۳ شیلی (۱۱ سپتامبر سال ۱۹۷۳) دولت سالوادور آلنده را سرنگون کرد و به مدت ۱۷ سال ریاست جمهوری شیلی را تا سال ۱۹۹۰ به عهده داشت.

کوپیتورن اظهار امیدواری کرد برخی از وکلایی که «تعلقات حقوق بشری» دارند، در این مورد به کمپین مبارزه با «جنایت علیه بشریت» کمک کنند

پینوشه در سال ۱۹۹۰ قبل از ترک مقام خود تدابیر حقوقی وضع کرد که به موجب آن از مصونیت برخوردار شود و جرایم او قابل تعقیب نباشد. اما دادگاه عالی شیلی، مصونیت حقوقی وی را لغو کرد.

در نوامبر ۲۰۰۶ پینوشه مسئولیت آنچه که در دوران او انجام شده بود را پذیرفت، اگرچه هرگز به آن دلیل محاکمه نشد.

به گفته کوپیتورن، موضوع تعقیب پینوشه از این جهت مهم است که نشان داد تعقیب فقط ناظر به دوران مسئولیت جنایتکاران نیست، جنایتکاران را پس از کناره‌گیری از قدرت هم می‌توان به پای میز عدالت کشید.

به اعتقاد آقای کوپیتورن، تعقیب پینوشه «تجربه خوبی» برای تعقیب دیکتاتورها به شمار می‌رود.

به گفته کوپیتورن، موضوع تعقیب پینوشه از این جهت مهم است که نشان داد جنایتکاران را پس از کناره‌گیری از قدرت هم می‌توان به پای میز عدالت کشید

این مقام سابق سازمان ملل همچنین اظهار امیدواری کرد برخی از وکلایی که «تعلقات حقوق بشری» دارند، در این مورد به کمپین مبارزه با «جنایت علیه بشریت» کمک کنند.

وی به اکبر گنجی و اعضای این کمپین توصیه کرد که در این راه «به هیچ وجه» نباید دلسرد شوند و با «امید» این پرونده را دنبال کنند.

او گفت: «شما مانند تیراندازی هستید که تیری از کمان رها می‌کند، اما تیر به هدف اصابت نمی‌کند. باید آن‌قدر به تیراندازی ادامه دهید تا تیر به هدف اصابت کند. هر گامی که در این پرونده بردارید، به هدف نزدیک‌تر خواهید شد.»

دیدار با رهبر حزب لیبرال کانادا
اکبر گنجی همچنین سه‌شنبه ۲۷ مرداد به همراه مصطفی رخ‌صفت در شهر تورنتو با مایکل ایگناتیف، رهبر حزب لیبرال کانادا، ملاقات کرد.

در این دیدار گنجی توضیح داد که به اتفاق جمعی از روشنفکران ایرانی به دنبال محاکمه رهبران جمهوری اسلامی به اتهام «جنایت علیه بشریت» در دادگاه بین‌المللی کیفری هستند.

وی گفت: «به نظر ما، نقض سیستماتیک حقوق بشر در ایران، خصوصاً مسئله جنایت علیه بشریت، باید جایگزین پرونده تحریم اقتصادی و طرح حمله نظامی به ایران شود.»

ایگناتیف می‌گوید که این کمپین به یک شبکه نیرومند وکلای بین‌المللی نیاز دارد تا روند حقوقی «جنایت علیه بشریت» را پیش ببرند

مایکل ایگناتیف نیز در این دیدار ضمن تأکید بر اهمیت حقوق بشر و تائید حقوق مردم ایران، اظهار داشت: «شما حمایت من را به عنوان رهبر حزب اپوزیسیون کانادا همواره داشته و خواهید داشت.»

ایگناتیف همچنین افزود که این کمپین به یک شبکه نیرومند وکلای بین‌المللی نیاز دارد تا روند حقوقی «جنایت علیه بشریت» را پیش ببرند.

او اضافه کرد که این کمپین در عین حال به حمایت نهادهای بین المللی حقوق بشری و همچنین به ارتباط فعال با آنها نیازمند است که «من متعهد می‌شوم که در این زمینه از هیچ کمکی به شما فروگذار نکنم.»

ایگناتیف در خصوص ارسال پرونده «جنایت علیه بشریت» به شورای امنیت سازمان ملل گفت: «ایده بسیار خوبی است، اما شما باید به مشکلات پیش رو، توجه کافی داشته باشید.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

nدستتان درد نکند زمانه ایها، زمانه بکامتان!

-- بدون نام ، Aug 19, 2009

درود بر گنجی

-- بدون نام ، Aug 19, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)