تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

آثار ایرانی در حراج کریستی ارزان‌تر فروخته شدند

تابلو خط «نجوای عاشقانه»، اثر محمد احصایی با کسب بالاترین رقم فروش در پنجمین حراج آثار هنری کریستی دبی، به قیمت ۴۸۲ هزار و ۵۰۰ دلار فروخته شد. این در حالی است که در دور قبل همین حراجی، تابلو خطی از احصایی به ارزش یک میلیون دلار و ۱۷۰ هزار دلار فروخته شده بود.

به گزارش بلومبرگ، خانه حراج کریستی در دو شب گذشته از حراج آثار هنری و جواهرات در دبی، در مجموع ۱۶.۹ میلیون دلار درآمد کسب کرد. هرچند درآمد بالاتری تخمین زده می‌شد، اما گفته می‌شود پایین آمدن قیمت نفت و بحران‌های مالی اخیر، روی کاهش درآمد خانه کریستی در حراج آثار هنری خاورمیانه اثر داشته است.

خانه کریستی شب گذشته تنها هشت ميليون و ۶۰۰ هزار دلار درآمد از فروش آثار هنری داشت.

در این جراجی که روز گذشته، پنجشنبه ۳۰ اکتبر در شهر دبی برگزار شد، اثری از سهراب سپهری با فروش ۳۰۲ هزار و ۵۰۰ دلار در جایگاه دوم آثار ایرانی قرار گرفت.

در این حراج مجسمه برنزی «شاعر عاشق»، اثر پرویز تناولی برخلاف پیش‌بینی فروش آن به مبلغی در حدود ۴۰۰ هزار دلار، به مبلغ ۲۴۲ هزار و ۵۰۰ هزار دلار فروش رفت.

در حراج اردیبهشت ماه کریستی، اثر حجمی همین هنرمند به نام «پرسپولیس» به ارزش دو میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در دبی فروخته شد. انتظار می‌رفت مجسمه‌های تناولی همچنان از گران‌ قیمت‌ترین‌ آثار در پنجمین حراج کریستی دبی باشد.

همچنین تابلویی از حسین زنده‌رودی با فروش ۲۳۰ هزار و ۵۰۰ دلار، جایگاه چهارم آثار ایرانی را در حراج کریستی دبی به خود اختصاص داد.

در حراج قبل نیز یکی از آثار خط و نقش زنده‌رودی با نام «چهار باغ» به قیمت یک میلیون و ۴۰۰ هزار دلار به فروش رفت که گران‌ترین تابلو در حراجی کریستی دبی تاکنون بوده است.

آثار راشد کورایچی، هنرمند الجزایری به مبلغ ۴۸۲ هزار دلار و نبیل ناهاس، از لبنان به مبلغ ۱۷۰ هزار و ۵۰۰ دلار، بالاترین رقم فروش را میان آثار هنرمندان عرب داشتند.

اغلب آثار به حراج گذاشته در حراج‌های کریستی دبی آثار هنرمندان ایرانی و کشورهای خاورمیانه و عربی هستند. همچنین از کشورهای آمریکایی، اروپایی و آسیایی نیز در آن شرکت دارند.

فرهاد مشیری، کوروش شیشه‌گران، منیر شاهردوی، شیرین نشاط، فرامرز پیلارام، رضا درخشانی، صداقت جباری، رکنی حائری‌زاده، صادق تبریزی، گلناز فاتحی و مسعود عربشاهی از دیگر هنرمندان ایرانی هستند که در این دور از حراج کریستی دبی حضور داشتند.

حراج کریستی دبی، مهم‌ترین حراج هنری در خاورمیانه است که سالی دو بار در شهر دبی در امارات متحده عربی از سوی خانه کریستی برگزار می‌شود.

Share


مرتبط:
دو و نیم میلیون دلار برای «پرسپولیس» در حراج کریستی

نظرهای خوانندگان

این که تعدادی از آثار خطاطی و آثاری که بر موج توجه جهانی به خاور میانه فروش می کنند را مرجعی برای تحلیل اعلام کنیم اندکی به دور از ذهن واقع بین است! حقیقت اینجاست که باید دید چه کسی نقاش تر است و کدام نقاشی واقعی تر! نه این که چه کسی بیشتر شبیه بازار رسانه است!

-- شاپور شاخدار ، Oct 31, 2008

yeki az karhaye nasrolah afjei niz jezv asar forokhteh shodeh boodeh

-- abbas ، Oct 31, 2008

اگر میشود گزارشی در رابطه با نحوه ی شرکت و ارسال آثار به این حراجی تهیه کنید. به نظرم خیلی از هنرمندان اساسا اطلاعی از این نوع حراجی ها ندارند. ممنون.

-- رضا ، Nov 1, 2008

با سلام وعرض ادب :
آیا میتوانید مرا راهنمایی کنید چگونه در حراج کریستی دبی شرکت کنم؟
متشکرم

-- علی صفری پور (ذوالفقار) ، Nov 4, 2008

سلام . میشه راهنماییم کنید دریاره نحوه شرکت در حراجی کریستی و زمان برگزاری آن اطلاعات می خواستم . ممنون میشم

-- باران ، Dec 4, 2008

سلام .ایا در حراج کریستی می توان تابلوهای قدیمی بردو به چه صورت میتوان این کارو کرد.زمانهای حراج در سال 2009 چه تاریخ هایی است.متشکرم

-- شهاب ، Feb 27, 2009

با سلام
ممنون میشم که در خصوص نحوه شرکت و همچنین زمان برگزاری حراجی کریستی دوبی اینجانب رو راهنمایی کنید.و در صورت امکان ادرس سایت این موسسه رو در اختیار اینجانب قرار دهید. با تشکر

-- لیلا کرمی ، Apr 2, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)