تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

کبودوند روزنامه‌نگار بین‌المللی سال شد

محمدصدیق کبودوند، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر ایرانی برنده جایزه سال ۲۰۰۹ مطبوعات بریتانیا در بخش روزنامه‌نگار بین‌المللی شد.

به گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر، دلیل اعطای این جایزه به کبودوند «نقش مهمی که او با فعالیت‌های روزنامه‌نگاری و حقوق بشری خود در ایجاد شبکه جامعه مدنی برای جوانان و فعالان کرد داشته»، عنوان شده‌است.

محمدصدیق کبودوند از تیرماه ۱۳۸۶ به خاطر فعالیت‌های مطبوعاتی و تأسیس جمعیت حقوق بشر کردستان به اقدام علیه امنیت ملی محکوم شده‌است. حکم صادره برای او، یازده سال حبس تعزیری است.

دلیل اعطای این جایزه «نقش مهم او در ایجاد شبکه جامعه مدنی برای جوانان و فعالان کرد»، عنوان شده‌است

این روزنامه‌نگار ایرانی از سال ۱۳۸۲ هفته‌نامه توقیف‌شده «پیام مردم» را به دو زبان کردی و فارسی در تهران و استان‌های کردنشین ایران منتشر می‌کرد. وی جمعیت حقوق بشر کردستان را نیز فروردین ماه ۱۳۸۴ راه‌اندازی کرد.

کبودوند که هم اکنون در زندان اوین در حال سپری کردن محکومیت یازده‌ساله خود است، نامه‌ای به اعطاکنندگان «جوایز مطبوعات بریتانیا» نوشته‌است.
او در این نامه ابراز امیدواری کرده‌است که تعلق گرفتن این جایزه به او توجه «وجدان‌های بیدار جهان را به وضعیت دشوار روزنامه‌نگاران و نویسندگان در جوامع بسته خاورمیانه جلب کند».

در این نامه آمده‌است: «حقوق و آزادی‌های اساسی بشر تحت هیچ شرایطی حتی در دوره‌های وضعیت اضطراری نباید محدود شود و یا به حالت تعلیق درآید، هیچ دولتی نباید اتباع خود را به ترک باور و اعتقاد خود و قبول و پذیرش عقیده و مذهب و سیاست رسمی وادار سازد و یا از داشتن اندیشه‌ها و عقاید متفاوت منع کند.»

بنیاد «جوایز مطبوعات بریتانیا» در دهه ۱۹۷۰ تأسیس شده و هر سال علاوه بر انتخاب بهترین روزنامه‌نگاران بریتانیایی، به یک روزنامه‌نگار غیر بریتانیایی نیز جایزه می‌دهد. هیأت داوران این بنیاد متشکل از صد روزنامه‌نگار مستقل و مدیران نشریات بریتانیایی است.

محمدصدیق کبودوند زمستان سال گذشته نیز برنده جایزه هلمن - همت سازمان دیدبان حقوق بشر شد.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)