تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

شش ماه حبس تعزیری برای فعال حقوق زنان

شش ماه حبس تعلیقی زینب بایزیدی، فعال حقوق زنان به حبس تعزیری تبدیل شد.

به گزارش خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان، این حکم اوایل هفتهٔ جاری در زندان مرکزی شهر زنجان به وی ابلاغ شده‌است.

زینب بایزدی هم اکنون در زندان زنجان در حال گذراندن محکومیت چهار ساله‌اش است. حکم شش ماه حبس تعلیقی بایزیدی در پی بازداشت قبلی وی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و همکاری با احزاب کردستان صادر شده بود.

دلیل این محکومیت فعالیت‌های وی در کمپین یک میلیون امضاء و پیشینه فعالیت در سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان عنوان شده‌است

این فعال حقوق زنان ۱۹ تیرماه سال ۱۳۸۷ از سوی ستاد خبری اطلاعات مهاباد به صورت تلفنی احضار و بازجویی شد و بلافاصله به زندان عمومی مهاباد منتقل شد. یک ماه پس از دستگیری، دادگاه او را به چهارسال حبس تعزیری در تبعید محکوم کرد.

دلیل این محکومیت فعالیت‌های وی در کمپین یک میلیون امضاء و پیشینه فعالیت در سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان عنوان شده‌است.

کمپین یک میلیون امضاء حرکت گروهی از فعالان حقوق زنان است که خواهان تغییر برخی قوانین تبعیض‌آمیز در حوزه زنان هستند.

هم اکنون علاوه بر زینب بایزیدی، چهار فعال حقوق زنان نیز در زندان هستند. روناک صفارزاده، که مهر ماه سال ۱۳۸۶ در غرب ایران بازداشت شده همچنان در انتظار صدور حکم و مشخص شدن وضعیتش است.

عالیه اقدام‌دوست، نیز که به خاطر شرکت در تجمع مسالمت‌آمیز ۲۲ خرداد ۱۳۸۵ به سه سال حبس تعزیری محکوم شده‌است، در زندان اوین در حال گذراندن دوران محکومیتش است.

خدیجه مقدم و محبوبه کرمی نیز ششم فروردین‌ماه در حالی که قصد داشتند برای دیدار نوروزی به منزل برخی زندانیان سیاسی بروند، به همراه ده نفر دیگر از اعضای کمپین یک میلیون امضا و مادران صلح از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شدند.

ده نفر از بازداشت‌شدگان پس از سه روز با کفالت‌های پنجاه میلیون تومانی آزاد شدند. اتهام این دو فعال حقوق زنان «اقدام علیه امنیت ملی» عنوان شده‌است.


مادران صلح نام گروهی از مادران ایرانی است که برای آزادی فعالان حقوق بشر از زندان‌های ایران تلاش می‌کند.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)