تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

دولت جدید اسرائیل: از جولان نمی‌رویم

دولت جدید اسرائیل در روز اول کار خود طی بیانیه‌ای هر گونه عقب‌نشینی اسرائیل از بلندی‌های جولان را منتفی دانست.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، آویگْدور لیبـِرمان، وزیر خارجه اسرائیل، امروز پنج‌شنبه در این بیانیه مسئله عقب‌نشینی از جولان در ازای صلح یا سوریه را رد کرد.

این بیانیه وزارت خارجه اسرائیل یک روز پس از اعلام عدم تمایل دولت جدید اسرائیل به ازسرگیری مذاکرات صلح با فلسطینیان منتشر می‌شود

جولان، دشت مرنفعی از خاک سوریه است که اسرائیل در سال ۱۹۶۷ تسخیر کرده و در سال ۱۹۸۱ به خاک خود ضمیمه کرد. دمشق بازپس دادن این بلندی‌ها را از شرایط هر گونه پیمان آشتی با اسرائیل قرار داده‌است.

این بیانیه وزارت خارجه اسرائیل یک روز پس از اعلام عدم تمایل دولت جدید اسرائیل به ازسرگیری مذاکرات صلح با فلسطینیان منتشر می‌شود.

وزیر خارجه اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد که دولتش خود را متعهد به توافق‌نامه سال ۲۰۰۷ برای ازسرگیری مذاکرات صلح با فلسطینیان نمی‌داند. آن توافق‌نامه در آن سال با پشتیبانی ایالات متحده تنظیم شده‌بود.

اظهارات دوروزه آویگدور لیبرمان، باعث واکنش‌های خشمگین از سوی مقامات فلسطینی شده‌است. این مقامات همچنین نسبت به رویکردهای کابینه جدید اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو نگران هستند.

پارلمان اسرائیل این هفته به ائتلاف نتانیاهو رأی اعتماد داد.
نتانیاهو از منتقدان سیاست برچیدن شهرک‌های اسرائیلی در غزه و مخالف ایجاد یک کشور فلسطینی در کنار اسرائیل است.

یاسر عابد ربّو، از دستیاران محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به آغاز به کار دولت جدید اسرائیل گفت: «نخست‌وزیر اسرائیل مانعی بر سر راه آشتی است. زیان او اول از همه به خود اسرائیل می‌رسد.»
وی افزود: «هیچ چیز ما را موظف نمی‌کند که با یک شخص نژادپرست و دشمن صلح مانند لیبرمان، وزیر خارجه اسرائیل، تعامل کنیم.»

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده که مسئله تشکیل یک کشور فلسطینی را «امری اساسی» برای چاره‌یابی مسائل منطقه عنوان کرده تمایل خود به ازسرگیری مذاکرات صلح را به بنیامین نتانیاهو اعلام کرده‌است. وی همچنین از او خواسته تا در مورد مسئله ایران با ایالات متحده همکاری کند.

Share


در همین رابطه:
حمله تلویحی نتانیاهو به ایران

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)